Începând de azi, voi dedica o serie de articole principalilor „actori” din lumea turismului, fie ei firme ori lideri. Pe unii dintre ei îi cunosc şi eu din… mileniul trecut. Dacă domeniul public s-a mişcat cum s-a mişcat, domeniul privat a fost constant şi s-a zbătut permanent pentru dezvoltarea turismului românesc.
Omul zilei de azi (şi nu numai) este Alin Burcea. Proprietar şi fondator al cunoscutului touroperator „Paralela 45”, astăzi împlineşte frumoasa vârstă de 50 de ani. De asemenea, şi Paralela 45 împlineşte 23 de ani. Aşa că, în primul rând, La Mulţi Ani de două ori!
Mă gândesc că Paralela 45 împlineşte 23 de ani şi nu-mi vine să cred. Nu-mi vine să cred pentru că, deşi atunci când se înfiinţa acest touroperator de-abia mă pregăteam să dau admiterea la liceu, auzisem încă de atunci de el. A ştiut să-şi facă promovare agresivă dar de calitate de la bun început. Timpul a trecut foarte repede (of), dar Paralela 45 a rămas „fresh”. Această firmă are toate ingredientele necesare succesului – un lider charismatic şi nonconformist, Alin Burcea, o echipă destul de unită şi constantă (mai rar în România de azi, unii din membri echipei fiind şi ei lideri şi cunoscuţi în breasla turismului, la rândul lor) şi un brand recunoscut de Reader’s Digest şi nu numai drept no 1 în domeniul agenţiilor de turism, ca notorietate.
Deşi nu doresc acest lucru, sunt sigur că Paralela 45 ar continua să existe, la ora actuală, şi dacă Alin Burcea ar alege să-şi petreacă restul vieţii pe o plajă în Hawaii. Pentru că, pe lângă brandul personal Burcea, Paralela 45 este în sine un brand puternic. Dacă în anii 90, Paralela 45 era ajutată de vizibilitatea la bulevard (absolut necesară acelor vremuri), acum, în al doilea deceniu al anilor 2000, acest touroperator a ales cu succes şi „bulevardul online”, devenind şi aici pionier. A introdus aplicaţii pentru smart phone, şi-a modernizat site-urile, este prezentă peste tot, nu „scăpăm” de ea nici pe internet sau în social media. Deşi sigla a rămas aproape aceeaşi, deşi Alin Burcea este neschimbat (de-a lungul timpului dobândind experienţa lucrului ca secretar de stat pe turism, un doctorat în economie, extinderea agenţiei, provocarea crizei economice, boom-ul internetului etc.), Paralela 45 nu s-a „prăfuit”, dimpotrivă. Pare mai modernă ca oricând, atât în abordarea de business, cât şi ca imagine.
Alin Burcea a fost mereu un om simpatic, dar şi incomod. Pentru că le spune mai mereu pe faţă. Dar oare nu e mai bine aşa? Nici eu nu am avut mereu momente „comode” cu el, dar am şi avut ce învăţa.
Sunt sigur că ne vom revedea şi la Paralela 45 – 45 de ani! Singura nostalgie va fi că atunci vor mai fi trecut 22 de ani. Dar să fim optimişti.
În final vă redau un interviu de anul acesta cu Alin Burcea, cu promisiunea de a reveni şi cu alte interviuri din care cu siguranţă veţi avea ce învăţa.
”O agenţie de turism de succes are nevoie de o foarte bună analiză a pieţei, de viziune şi de resurse financiare”
Interviu cu Alin Burcea, proprietar „Paralela 45”
– Domnule Alin Burcea, sunteţi un bun cunoscător al României iar prin Paralela 45 aţi promovat, de-a lungul timpului, toate tipurile de turism. Pe partea de outgoing stăm relativ bine. Şi turismul intern creşte pe anumite segmente. Dar ce lipseşte României pe partea de incoming? Am senzaţia că suntem pe val, dar ne lăsăm duşi de el (în direcţia bună, dar în inerţie), iar vecinii înoată cu toată viteza.
– Pe outgoing asistăm la un fenomen de restrângere a vânzărilor mai mult pe Early Booking. Pe incoming povestea este lungă, nu ştim să ne facem treaba, politica de promovare este haotică, cei 72.000.000 euro nu s-au folosit în 5 ani de zile, Doamna Maria Grapini anulează târguri… România nu are încă un brand vizibil, nu avem o concepţie unitară de promovare… În plus, nu vrem să dăm vize. De exemplu, la moldoveni le cerem dosare de 3 cm, şi le cerem să vină personal, iar bulgarii nu fac asta. Astfel, avem 18.500 de turişti moldoveni în România şi 65.000 în Bulgaria, în 2012. Ce să mai comentăm? Chinezi – nu, ruşi – nu, arabi – nu! Păi atunci, cine să vină în România? „Haiducii lui 7 cai?”
– Ce îi trebuie unei agenţii de turism româneşti, în anul de graţie 2013, pentru a rezista pe piaţă şi pentru a se dezvolta?
– Îi trebuie o foarte bună analiză a pieţei, viziune şi resurse financiare.
– Cum vedeţi viitorul agenţiilor de turism, pe termen mediu şi lung, pe piaţa românească? Mă refer aici atât la tehnologii, cât şi la modul de a face business.
– Ca în Europa, dar mai încet, şi agenţiile din România evoluează către vânzarea online, platforme etc. Multe se duc spre tehnologie.
– Sunteţi prim vicepreşedinte ANAT. Care este noua politica a asociaţiei, ce priorităţi are pentru actualul mandat?
– Noua conducere ANAT are o viziune pragmatică, orientată spre probleme şi teme tehnice, mai puţin pe spectacol. Am abordat cu Ministerul de Finanţe problema tichetelor de vacanţă, a cotei TVA 0 la incoming sau a facilităţilor de tipul „Prima de incoming”, TVA de 9% în turism. Am discutat cu Ministerul de Externe despre politica de vize, am organizat seminarii IATA cu companiile aeriene. Dorim să avem numai proiecte tehnice, serioase, care să aducă plus valoare şi bani în buzunar membrilor noştri!
– În ce destinaţii şi staţiuni interne credeţi?
– În România, cred foarte mult în Neptun – Olimp, „perlele de odinioară” ale Litoralului, cred în Sinaia, cred în Predeal, cred în Delta Dunării.
– Ce modificări ale comportamentului turistului român a adus anul 2013? Aţi observat noi tendinţe de călătorie, orientarea către noi destinaţii?
– Turistul român se îndreaptă din ce în ce mai multe spre „Înscrieri timpurii” sau „Early Booking”.
– Ce noutăţi aduce Paralela 45, intrată în al 23-lea an de existenţă, atât ca tehnologii, cât şi ca destinaţii, modele de business?
– În 2013 ne-am dezvoltat şi ne dezvoltăm pe partea de tehnologie. Am investit în CRM performant, într-o centrală performantă la nivel naţional, lucrăm la două noi aplicaţii pentru iphone şi smartphone, pentru chartere şi Litoral.
– Dacă omul Alin Burcea ar fi nevoit să creeze acum, de la zero, o agenţie de turism, ar mai face-o? Dacă da, cum ar proceda?
– Evident că tot asta aş face, dar după un alt model, VIP – Corporate, cu un sediu central în Bucureşti şi alte 3 sedii în oraşele mari, cu tehnologie, axată pe produse de lux, nu pe industrie.
– Care sunt destinaţiile preferate ale omului de turism Alin Burcea, atât pe partea de turism extern, cât şi pe cea de turism intern?
– Imi place să îmi petrec vacanţele de vară la Năvodari şi de iarnă în Austria! Grecia a rămas o destinaţie complexă şi va fi o destinaţie extrem de căutată în continuare, de către români.