Principalele etape ale unei strategii de branding – inclusiv turistic – sunt – vizionarea, strategia clară şi diferenţierea, cele mai dezirabile asocieri (ex: Columbia – cafea, Elveţia – ciocolată şi ceasuri etc.), identificarea valorilor brandului (se recomandă folosirea a maximum cinci – şase valori), stabilirea numelui (ex: Turcia este noul nume al Imperiului Otoman), a sloganului (ex: Malaysia – “Trully Asia”) şi a sistemului de identitate vizuală. De asemenea, sunt foarte importante comunicarea de masă, cercetarea şi pasiunea pentru brand. Există mai multe modalităţi de brandare – a unei ţări, a industriei turistice, a principalelor locaţii (regiuni, oraşe), a unei agenţii de turism sau linii aeriene. Când consumatorul alege un brand face o declaraţie asupra stilului său de viaţă, vacanţele fiind un indiciu important. Aşa cum subliniau reprezentanţi ai WTA (World Tourism Association) – “Destinaţiile devin subiectele modei de mâine”. Turistul nu se mai întreabă “ce pot face în vacanţă”, ci “cine pot fi eu în vacanţă”. Pentru a avea succes în turism trebuie să se ştie clar ceea ce se vinde şi cui. Dacă acum mai bine de 20 de ani, brandul se referea la produse şi companii, astăzi, se înregistrează o mutaţie deosebită. El trece la politică, fotbal, ţări, industrii etc.
Brandul crează conştiinţă, diferenţiere şi favorabilitate. El reprezintă o promisiune de valoare, este un act de disciplină, strategie curată. Există multe metode de branding, dar când vine vorba de turism te raportezi imediat la ţară. Puţini călătoresc într-o ţară cu imagine proastă.
Avem nevoie de o Românie modernă prin oameni moderni, o Românie care se uită spre viitor. Ţara noastră are resurse naturale, dar o poziţionare a resurselor nu pot să fac niciodată, deoarece resurse au toţi, cu câteva excepţii. Românii au ca atuuri faptul că învaţă repede, sunt deschişi spre învăţare.
Atenţie, poate exista şi un brand negativ! Şi nu există advertising sau PR care să rezolve o problemă de brand negativ. Poziţionarea brandului se face printr-un exerciţiu „corporatist”. Vezi ţara ca pe o corporaţie şi te uiţi mai întâi la identitatea ei. Şi vezi că poţi transfera ceva de acolo într-o promisiune externă – atenţie – credibilă, cu care poţi lucra.
Printre cele mai de succes campanii de promovare turistică din lume se numără cea a Thailandei – „Amazing Thailand”, a Greciei – „Wonderful Greece”, a Turciei, a Spaniei şi a Statelor Unite. De obicei, fiecare ţară îşi alege un logo de promovare turistică, pe care îl poziţionează şi în susţine timp de mai mulţi ani. Până şi Nigeria are o campanie de brand, care se concentrează pe oameni, pe locuitori: „Nigeria. Good People. Great Nation”.
Referitor la ţara noastră, prima campanie de promovare a României, însoţită de logo, a fost „România – vii ca turist, pleci ca prieten” („Romania – come as a tourist, leave as a friend”). Din 2001, campania s-a schimbat, sloganul fiind „România pur şi simplu surprinzătoare” („Romania, Simply Surprising”). În 2010 a fost lansat primul brand turistic al României, cu manual, finanţare europeană şi tot ce trebuie, supranumit şi brandul cu „frunza”, sub sloganul „Romania – Explore the Carpathian Garden”. Bun, rău, îl avem şi trebuie să defilăm cu el câţiva ani. Subliniez că restul campaniilor din trecut s-au referit la imaginea de ţară, şi nu la cea turistică.
Mai jos vă postez trei clipuri: unul din campania „Romania, Simply Surprising”, unul, din campania de brand „Romania – Explore the Carpathian Garden” şi ultimul, „The World Without Romania” – care deşi nu pare un clip oficial, este făcut pentru o marcă locală de bere. Sincer, care vi se va părea mai convingător? Cine vi se pare că oferă încredere mai mare în valorile României? Este drept, ultimul clip se referă la ţara noastră în sine, nu la potenţialul turistic. Dacă ar fi fost cazul, ar fi fost încadrat într-o campanie de brand de ţară.
Însă degeaba facem campanii de brand dacă… în interiorul „corporaţiei” numită România nu avem încredere în valorile pe care le oferim.
Deşi România este o ţară frumoasă, cu locuitori frumoşi. Haideţi să fim optimişti! Vă invit, în acest sens, să îmi vizionaţi micul meu aport, propriul album de fotografii realizate în ţara noastră. Este pe contul meu de facebook, la liber: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.4316813875178.2175824.1131923743&type=3
Legătură permanentă
VOI POSTA UN VIDEOCLIP PENTRU A PROMOVA ROMANIA, VA DURA UN PIC PANA CAND IL VOI POSTA, TRIMITETI-MI UN SITE SAU O ADRESA PENTRU AL PUBLICA
Legătură permanentă
traian.badulescu@gmail.com