În orice domeniu poţi beneficia de un produs de calitate sau de un produs dezamăgitor. Alegerea produsului este, în ziua de astăzi, din ce în ce mai dificilă, ţinând cont că suntem expuşi la mii de opţiuni şi la mii şi mii de campanii de marketing. Putem fi fericiţi ori putem lua „ţeapă” şi cu un telefon, şi cu o masă la un restaurant.
Pachetul turistic este un produs imaterial, dar extrem de important. Însă din păcate, dacă mai poţi schimba un televizor, un laptop, un smart phone sau o pereche de pantofi de care eşti – justificat – nemulţumit, nimeni nu îţi mai dă înapoi timpul irosit în cazul în care nu ai fost mulţumit de concediu. Sau, mai ales, dacă ai „luat ţeapă” şi nu ai mai putut pleca la timp în locul mult visat…
Turismul mai este supranumit şi „industria viselor”. Chiar dacă eşti ulterior despăgubit, nimeni nu îţi poate oferi garanţie pentru timpul pierdut în urma alegerii unui pachet turistic necorespunzător. Pentru că nimeni nu îţi poate prelungi concediul, anul sau… viaţa.
În primul rând, doresc să subliniez că majoritatea agenţiilor de turism sunt bine intenţionate. Până la urmă, reprezintă un business şi e firesc că şi ei doresc să îşi mulţumească turiştii. Însă, de multe ori, drumul spre iad este pavat cu intenţii bune, din cauza neprofesionalismului unora.
Să pun răul în faţă: există trei tipuri de „ţepe” pe care vi le puteţi lua de la anumite agenţii de turism:
– „Ţepe profesioniste”. Au existat până acum câteva cazuri de agenţii de turism care au practicat tarife extrem de atractive, au emis vouchere false sau, oricum, neacoperite, iar turiştii s-au trezit cu banii daţi şi… ia de unde nu-i agenţia. După ce au acumulat anumite sume, proprietarii acestor agenţii au dispărut cu banii şi nu au mai fost de găsit. Deci, totul a fost deliberat.
– Bad management. Dar nu e vina clientului. Au existat cazuri de agenţii care nu au gestionat bine rulajul, iar banii clientului nu au ajuns la hotel sau la touroperatorul partener din ţara de destinaţie. Ori agenţii care s-au trezit în incapacitate de plată ori insolvenţă. Iar turistul a fost nevoit să scoată banii din buzunar, cu promisiunea recuperării banilor sau, în cel mai fericit caz, pentru el a plătit agenţia revânzătoare, care a luat şi ea „ţeapă” de la agenţia touroperatoare, care, la rândul ei, nu se ştie de ce nu a plătit la timp la destinaţie.
– Servicii neadecvate la faţa locului. Dacă agenţia nu este profesionistă, se poate întâmpla ca la faţa locului, chiar dacă plecaţi cu bine, să aveţi surprize neplăcute şi să nu beneficiaţi de serviciile promise. Iar concediul nu va fi pe măsura aşteptărilor.
Tocmai de aceea m-am gândit să vă ofer 10 sfaturi utile pentru alegerea agenţiei de turism. Asta, în cazul în care nu veţi apela la internet. Oricum, doar agenţiile de turism pot forma grupuri organizate, pot organiza serii de curse charter etc. Ele oferă consultanţă, au sediu şi angajaţi şi în acest caz ai cui mulţumi sau… cui să te plângi. Majoritatea agenţiilor de turism sunt ok, dar există şi acele „uscături” pe care e bine să le evitaţi. Cum?
1. Verificaţi dacă agenţia de turism are licenţă emisă de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului. Această licenţă trebuie să fie expusă la vedere, în sediu.
2. Verificaţi dacă agenţia este membră a unei organizaţii profesionale. Reprezintă un plus. În România, organizaţia de profil este ANAT (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism). De asemenea, constituie încă un avantaj dacă agenţia este şi membră a altor structuri autohtone sau internaţionale. Agenţiile acreditate IATA (sunt peste 200 în România), pe lângă faptul că au dreptul de a emite bilete de avion, oferă o bonitate financiară în plus, deoarece trebuie să depună garanţii mari.
3. Căutaţi numele agenţiei pe internet. Puteţi descoperi multe pe forumurile de discuţie. Atenţie, nu trebuie să vă speriaţi dacă găsiţi doar una sau câteva menţionări critice – internetul e şi o lume a anonimităţii iar concurenţa nu doarme. Însă dacă găsiţi prea multe opinii negative, poate chiar şi furnizate de mass-media, atunci este o problemă.
4. Verificaţi vizibilitatea agenţiei. O agenţie de turism care se promovează mai mult, are şi o responsabilitate mai mare şi e mai atentă la criticile clienţilor, deoarece ţine la imagine. Publicitate în mass-media, outdoor, cataloage, broşuri, participări la târguri şi evenimente… Toate acestea contează.
5. Vechimea pe piaţă. Este o garanţie în plus a seriozităţii. Dacă agenţia a rezistat, înseamnă că a oferit şi servicii bune sau cel puţin nu a avut probleme mari cu clienţii. Piaţa dictează, până la urmă.
6. Agenţia să fie un brand autohton cunoscut sau să reprezinte un brand internaţional ori o franciză a acestui brand. Nu este obligatoriu, dar e încă un plus.
7. Comparaţi oferta agenţiei alese cu alte oferte şi nu vă lăsaţi păcăliţi de preţurile foarte mici. Dacă preţul e exagerat de mic, diferă cu 20% sau mai mult faţă de preţurile oferite de toţi ceilalţi şi, mai ales, agenţia este şi „no name”, feriţi-vă. S-ar putea să suportaţi costuri suplimentare sau să luaţi pur şi simplu ţeapă şi să pierdeţi toţi banii. Pe de altă parte, dacă vedeţi preţuri ceva mai mici oferite de un touroperator mare (român sau internaţional), poate fi ok, deoarece firmele mari au putere mai mare de negociere. Oricum, şi preţurile acestora nu vor fi cu mult sub media pieţei. Marii touroperatori merg în general pe calitate, nu pe preţ mic.
8. Vizitaţi sediul agenţiei de unde doriţi să achiziţionaţi pachetul turistic. Acolo vă veţi convinge de profesionalismul agenţilor care sunt consultanţi în turism. Aici mai aveţi un avantaj: ei vă pot răspunde tuturor întrebărilor, dacă sunt într-adevăr profesionişti. Aici veţi vedea la faţa locului câtă încredere să aveţi în agenţia respectivă, în funcţie de personal, aspectul şi localizarea sediului etc. Consultanţa din agenţiile de turism româneşti nu se plăteşte. În SUA sau chiar în ţări din Europa occidentală există taxă de consultanţă. Până la urmă, dacă vizitaţi un avocat, un notar sau vă consultă un medic, plătiţi, nu?
9. Citiţi cu atenţie contractul cu turistul, care cuprinde toate clauzele şi oferta agenţiei. Puneţi întrebări la orice nelămurire.
10. Întrebaţi prietenii, cunoscuţii, dacă au auzit de acea agenţie. E posibil ca unii dintre ei să fi fost clienţi ai firmei pe mâinile căreia doriţi să vă încredinţaţi vacanţa sau să fi auzit câte ceva.
La achiziţionarea pachetului turistic e bine să vă faceţi o asigurare de călătorie (de sănătate) şi o asigurare storno (care vă acoperă penalităţile în cazul în care intervine un motiv obiectiv, demonstrabil, gen boală, divorţ, incendiu şi nu mai puteţi pleca). Preţul acestor asigurări este mic, dar puteţi preveni multe aspecte neplăcute. E bine de ştiut că dacă vă răzgândiţi nejustificat asupra plecării cu câteva zile înainte, riscaţi să pierdeţi toţi banii, iar agenţia va avea dreptate. Şi ea a plătit mai departe şi este penalizată, nu mai poate recupera banii.
Aceste ponturi nu garantează în totalitate succesul alegerii unei agenţii, dar vă vor ajuta mult. Atenţie! Turismul este… subiectiv. Nimeni nu va fi de vină dacă în timpul concediului a plouat mult, dacă Parisul nu s-a ridicat la nivelul aşteptărilor voastre ori dacă aţi ales un hotel de 2 stele la Roma şi v-a nemulţumit dimensiunea camerei ori… calitatea şi mai ales cantitatea micului dejun.
Legătură permanentă
Legătură permanentă
– toate agentiile care au fugit cu banii oamenilor erau membre anat deci sa fii membru anat e un minus
– nici selciuc, nici florin universalu’ si nici ceilalti ca ei nu au patit nimic, sint bine si zburda veseli pe strazi
– multi dintre patronii agentiilor tepare aveau functii de conducere in anat
– toti marii rechini de pe piata au datorii imense la stat si parteneri pe care le rostogolesc de la an la an; sint curios pina cind.
Legătură permanentă
Salut !
Atat de multe ponturi ai prezentat ca nu imi pot reveni ! Pana la urma crezi ca cineva, dintre aceia care ti-au citit materialul cu pricina va mai cauta sa isi cumpere servicii turistice de la vreuna din agentiile de turism. Eu unul nu as mai incerca. Cred insa ca o atitudine mult mai matura si adecvata perioadei in care traim, ar fi trebuit sa scoata cu totul altceva din condeiul, daca nu din capul tau ! In principiu, ai procedat „impartial” ca romanul. Opinie personala, as de unde. Probabil ceva notiuni teoretice ai dobandit cata vreme ti-ai frecat fundul prin ANAT si pe la unele targuri de turism. In rest, la multe alte capitole esti praf. Marketingul, PR si alte diferite forme de promovare iti sunt instrumente la fel de necunoscute ca si acest minunat domeniu al turismului. Iti doresc sa traiesti din banii facuti de tine, direct in turism.
Fii linistit nu esti singurul jalnic.
P.S. Presupun ca la atat de multe aberatii exprimate, trebuie sa ai si un master sau de ce nu sa fii doctor in stiinte.
Sa le inramezi si sa te uiti cu mandrie la ele, fara a omite sa ii injuri pe cei care te-au incurajat.