Lucian Boronea: „Aş fi foarte fericit ca în 10 ani să devenim destinaţia de SPA nr 1 în Europa”

Interviu cu Lucian Boronea, directorul general al Accent Travel & Events, acordat revistei „Travel Advisor”

Traian Bădulescu: Accent Travel & Events este una dintre cele mai cunoscute firme de turism din România şi, de asemenea, 2 ani la rând a fost touroperatorul numărul 1 ca profitabilitate. Lumea turismului este frumoasă, dar dificilă şi nesigură. Care sunt secretele succesului Accent Travel?

Lucian Boronea: Nu există o reţetă a succesului, dar cred că trebuie avute în vedere cel puţin următoarele “ingrediente” importante:

-grija faţă de clienţi şi transformarea lor în clienţi fideli prin oferirea de servicii de calitate

-grija față de angajați și găsirea mijloacelor pentru a-i determina să ofere excelență și profesionalism (un bun echilibru între motivarea materială și non-materială)

-rigoare în modul în care faci afaceri, respect față de parteneri, atenție sporită la costuri  şi viziune asupra businesului

T.B. : De ce v-ați axat mai mult pe business travel?

L.B. : Experiența mea anterioară la compania TAROM m-a determinat să mă axez la începuturile activității pe oferirea serviciilor de ticketing (bilete avion), implicit cazări în țară și străinătate. Așa am făcut primii pași în zona “business travel-ului”. Ulterior, ușor- ușor, am început să oferim clienților noștri și servicii din zona MICE: organizări de conferințe și team-builinguri, călătorii tip incentive, apoi, pe măsură ce le-am câștigat încrederea, angajații corporațiilor ne-au cerut vacanțe personale în țară sau  străinătate.Criza a afectat categoric bugetele clienților-corporate și au avut loc schimbări în comportamentul acestora: migrarea de la business class la economic, de la 2-3  deplasări pe lună la doar una sau două, utilizarea videoconferințelor și așa mai departe.Presiunea pe marjele de profitabilitate (taxele de serviciu) s-a accentuat, și aceasta în condițiile în care clienții își doresc în continuare servicii de calitate. Pentru a emite un billet business class sau economic ai nevoie de același angajat pregătit, îți ia același timp pentru rezervare și emitere, însă taxa de serviciu este la jumătate sau mai jos. Costurile rămân aceleași! Evoluția mai slabă a segmentului “business travel” a fost suplinită în 2009 printr-o evoluție relativ bună a segmentului “leisure” și, anul trecut, de cea a segmentului MICE. Fiind o agenție cu servicii complete (business travel, leisure și MICE) am reușit să contrabalansăm scăderile de pe un segment cu creșterile pe alte segmente, redistribuirea angajaților între departamente și reducerea costurilor.

T.B.: Recent, Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului a anunțat o strategie de promovare a turismului balnear și de sănătate pe extern. Atât specialiștii World Travel & Tourism Council, cât și cei ai Organizației Mondiale a Turismului, au spus în repetate rânduri că turismul balnear constituie una din principalele șanse ale turismului românesc. Care sunt, în prezent, principalele impedimente ale acestui sector și cum credeți că și-ar putea reveni, rapid? Vi se pare realistă strategia Ministerului de resort, care și-a propus ca, până în 2015, turismul balnear și de sănătate să aducă României 500 de milioane de euro anual?

L.B.: Sunt întru totul de acord cu importanța turismului balnear și sunt un promotor al acestui sector. În acest moment, agenția Accent Travel & Events este de departe numărul 1 pe turismul balnear din România, cu cele mai mari vânzări, locuri contractate în sistem allotment la hoteluri și cu o rețea extinsă de agenții revânzătoare. Suntem cred, singura agenție care organizează în acest moment “info trip-uri” în stațiunile balneare, fiind un promotor al acestui produs în rândurile angajaților agențiilor partenere. Dacă angajații agențiilor de turism nu cunosc acest produs, cum să–l vândă clienților lor ? Principalele impedimente sunt cele legate de infrastructura stațiunilor (drumuri interioare proaste, lipsa parcărilor, parcuri și zone neamenajate, lipsa semnalizărilor la izvoare și a specificațiilor de cură, lipsa zonelor de entertaiment – cluburi, restaurante, cazinouri, cinematografe, zone de joacă pentru copii, etc) și infrastructura națională (mă refer la căile de acces către stațiuni – atât cele generale cât și aspecte de detaliu: ex: corelarea trenurilor și autobuzelor către stațiuni). Sunt proprietari care au investit în hoteluri superbe, cu facilități excelente de cazare, masă și tratament, și care sunt “insule” în stațiuni degradate ce trebuie reclădite, unele aproape de la zero. Suntem țara cu cele mai multe izvoare balneo-climaterice din Europa și trebuie să exploatăm la maxim această resursă. Investițiile în domeniu vor fi rentabile și vor oferi siguranță investitorilor. Putem atrage nu doar turiști din țară, dar și din străinătate – factorii de cură sunt căutați, iar noi îi putem oferi . Este o piață uriașă, atât pe zona de “prevenire” – unde clientul dorește nu doar facilități pentru SPA/tratament, dar și distracție și activități colaterale (cinematografe, cluburi, excursii opționale etc), cât și pe zona de tratament și cură propriu-zisă. Avem câteva piețe tradiționale (exemplu: Israel, Germania), altele pierdute, dar de recâștigat (mai ales Rusia), și piețe care caută noutatea și calitatea (mă refer la țările din zona Golfului și din Europa de Vest). Mi-e greu să comentez targetul de 500 de milioane de euro, întrucât nu cunosc exact  strategia Ministerului în acest sens. Sunt însă bucuros că două dintre cele patru “stațiuni pilot” alese de Minister sunt stațiuni balneo-climaterice Borsec și Herculane, și observ că investițiile prind contur. Aș fi foarte fericit ca în 10 ani să devenim “destinația de SPA nr 1 în Europa”. Avem resursele naturale, avem branduri (să nu uităm de Ana Aslan), ne trebuie strategii la nivel național (prin colaborarea între ministere – de exemplu al turismului , al transporturilor, al mediului), la nivel regional și local. Actorii din mediul privat ( hoteluri, centre spa, agenții de turism) vor reacționa imediat și vor veni cu  investiții și promovare pe măsură.

T.B.: În 2010 ați devenit reprezentant exclusiv pe România al EgenciaTM, a cincea companie de travel management la nivel global și parte a Expedia Inc., lider mondial în turismul online. Ce avantaje v-a adus acest parteneriat pe partea de business travel, și prin ce vă deosebește de alte companii de profil?

L.B.: Principalele avantaje sunt:

– know-how, transferat atât către agenție (prin proceduri) și angajați (prin sesiuni de training), cât și către clienți (în special politici de optimizare a bugetelor)

– acces la tehnologie

– acces la clienții internaționali pe care Egencia îi deservește pe plan mondial și care au intrat în portofoliul Accent

-creșterea notorietății brandului Accent

Fiind parte a grupului Expedia (care s-a desprins cu peste 10 ani în urmă din Microsoft), deosebirile vin pe două axe:

– acces la contracte speciale din partea furnizorilor – în specialhoteluri (peste 60.000 de hoteluri cuprinse în baza de date Egencia și Expedia), dar și companii aeriene

-tehnologie de ultimă generație, care generează ușurință în folosire, raportări, statistici etc

T.B. : Ce perspective are turismul intern din punctul dumneavoastră de vedere, ca promotor al acestui segment? Ducem lipsă de creativitate? Care sunt produsele turistice interne pe care mizați?

L.B.: Suntem o piață de 21 de milioane de “potențiali” cumpărători, de aceea turismul intern va reprezenta o opțiune clară pentru români (din motive legate de proximitatea destinațiilor, experiențe culinare, vârstă, dependențe de servicii medicale – în cazul famililor cu copii mici sau a persoanelor în vârstă , bariere de limbă și multe altele). Nu cred că ducem lipsă de creativitate. Mai degrabă ducem lipsă de infrastructură, personal calificat, promovare în străinătate și limitări legate de posibilități de distracție și petrecerea timpului liber în stațiuni. Observ cu plăcere că mulți clienți ai agenției, care și-au petrecut vacanțele din ultimii ani doar în străinătate, încep să solicite oferte și să-și dorească vacanțe in țară – în special circuite în locații deosebite și stațiuni SPA. Mizăm pe turismul balnear și montan, și apoi pe cel de Litoral. Sper în viitor să lansăm și circuite cu plecări garantate în România, atât programe generale cât și pentru copii. Anul acesta am lansat broșura tematică – Mini Vacanțe (cu programe gen “La cetăți”, “ La echitație” , “La pedalat” , “La pescuit”) și care a prins foarte bine . Lumea vrea să redescopere România și să le arate copiilor tradiții și obiceiuri, locuri spectaculoase sau activități speciale. Zilele trecute am primit o solicitare de la o familie pentru programul “ La cules de fructe”. Le-a plăcut idea și doreau să le ofere copiilor lor această experiență!

T.B.: Cum vedeți viitorul agențiilor de turism pe termen mediu și lung? Credeți că internetul va constitui din ce în ce mai mult un rival sau un punct de sprijin?

L.B.: Agențiile care oferă vacanțe trebuie să vină cu pachete interesante și complete, să ofere experiențe memorabile, pentru a se diferenția de ceea ce oferă concurența directă (atât agenții de turism, cât și hotelurile in sine). Agenţiile care oferă business travel trebuie să ofere clienților corporate nu doar tarife bune, dar și tehnologie, sisteme de raportare, filozofii de reducere a costurilor și de adaptare pemanentă a procedurilor interne de achiziție a serviciilor de business travel. Internetul va reprezenta, pentru agenții, un rival tot mai puternic. Fie că vorbim de site-uri de vânzări online , fie că vorbim de site-urile hotelurilor sau ale companiilor aeriene. Pentru vacanțe simple, gen un bilet de avion și o cazare la Paris, concurența on-line este puternică, și de multe ori, câștigătoare. Dacă vrei uncharter la Sharm, lucrurile stau altfel. Clienții sunt tot mai educați, au acces la informații și tarife, au așteptări foarte mari și fac presiune permanentă la agenții pentru tarife mici. Multe informații de pe site-uri sunt însă eronate (în mod voit, de foarte multe ori) sau neactualizate și crează confuzie. Sunt promovate tarife mici, oferte promoționale cu locuri limitate și perioade scurte de vânzare. De multe ori clientul nu compară același “produs”. Nu am văzut pe nici un site al unui hotel vreo cameră urâtă, prost poziționată sau în care să intre mirosul de mâncare din bucătărie! Agenția însă, prin consultanții de turism, datorită experienței lor, a info trip-urilor la care participă, și cu ajutorul partenerilor din țările respective, pot veni cu expertiză și cu soluții către clienții lor.

T.B.: De multe ori, credibilitatea breslei agențiilor de turism este erodată din cauza așa ziselor „țepe” sau a ofertelor cu reduceri imposibile – promovate de agenții și siteuri no name. Cum vedeți remedierea acestei situații dificile? Ar fi necesară o campanie de educare a turistului? Cum i-ați recomanda turistului să își achiziționeze pachetul turistic?

L.B.: Da, o campanie de educare ar fi binevenită. Cu sprijinul mass-media și al asociațiilor de turism de profil ar putea fi duse campanii susținute în acest sens. Plus, este necesar ca autoritățile de control să sancționeze rapid pe cei care prezintă informații eronate (fie că vorbim de site-uri mincinoase sau agenții de turism). Categoric recomand clienților să utilizeze serviciile agențiilor de turism. Expertiza și povestea din spatele vacanței, spusă de un consultant, fac diferența.

T.B.: Bucureștiul a devenit o destinație regională de business travel. Credeți că va putea deveni și una de city break?

L.B.: Ştiu că se lucrează la un “Plan de marketing pentru Municipiul București”, pentru promovarea capitalei ca destinație de city-break. Dacă toți actorii se vor implică în realizarea acestui plan: Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului, Ministerul Culturii, Primăria Capitalei, asociațiile profesionale și patronale din turism, companiile aeriene, hotelurile, agențiile de turism, sunt șanse mari ca Bucureștiul să devină o destinație tip city break. Trebuie să identificăm produsele care ne diferențiază, să le construim la prețuri competitive și apoi să le promovăm. Turismul urban poate oferi volume importante în anii ce urmează, iar experiența Sibiului arată că se poate.

T.B. : Care sunt destinațiile interne și externe preferate de omul Lucian Boronea, și de ce?

L.B. : Am mai răspuns de curând la această întrebare. În țară, destinațiile preferate sunt: Sărmaș (locul natal din Harghita), Mănăstirele din Bucovina și Cetățile Săsești. În străinătate: Grecia, Orientul Îndepărtat și Africa de Sud.

A consemnat Traian Bădulescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *