Cum poate deveni România o destinație de turism de aventură

Turismul de aventură este încă la început în România, ca perioadă de timp, dar se află în continuă dezvoltare. Pot spune că în doar 10-15 ani s-a dezvoltat considerabil. România are un mare potențial pe această nișă. Ofer ca exemple turismul de rafting (râuri precum Jiu și Bistrița), diving (la Marea Neagră, inclusiv excursii printre epave), echitație, raliuri auto, biking și mountain bike, kayaking, hiking, trekking, nordic walking etc. Turismul de aventură pornește de la simplele drumeții sau plimbări cu ATV-ul și poate ajunge la turism extrem, precum ski, alpinism, off road, snowboard, parapantă, tiroliană, bunjee jumping, paintball. În România s-au dezvoltat, în ultimii ani, mai multe parcuri de aventură precum și facilități pentru sporturi extreme.

Pe de altă parte avem multe locuri pline de mistere sau ”dark”, precum vestigiile lui Dracula. Turismul de aventură înregistrează o creștere la nivel global, iar România, care are un potențial ridicat, trebuie să profite de această tendință.

Acoperirea de telefonie mobilă și răspândirea internetului sunt foarte dezvoltate în România, așa că, datorită noilor tehnologii (GPS etc.) un turist poate raporta aproape oricând localizarea sa, în caz de pericol sau dacă se rătăcește. România este și o țară cu un grad mare de siguranță, ceea ce contează mult în cazul unui turist sau al unui grup de turiști care se aventurează în zone izolate, mai greu accesibile etc.

Turismul de aventură reprezintă o nișă turistică importantă, iar România a început să se promoveze în acest sens, deși încă nu destul de agresiv. Există și câteva agenții de turism axate pe turismul de aventură.

Turismul de aventură poate aduce și milioane de turiști în România, atât de pe piețele vestice (Marea Britanie, Germania, Austria, Italia), cât și de pe alte piețe (SUA, Rusia, Israel etc.).

Iată câteva parcuri de aventură care merită menționate: Arsenal Park (Orăștie), Paradis Land (Neptun), Parc Aventura Salsovia (jud. Tulcea), Parc Aventura Brașov, Edenland Park (Balotești), Parcul de Aventură Balu (Harghita), Club Harghita – primul parc de aventură din Europa amenajat într-o salină, Gurasada Park (sat Gothatea, jud. Hunedoara), Parcul de aventuri Escalada (Gura Humorului), Aventura Parc Dragus (în apropierea municipiului Făgăraș), Parcul de aventură Arka Park (zona Păltiniș), Parcul de aventură Comana, Parcul de aventură Hamak (Bârnova, jud. Iași), Phoenix Extreme Park (Cernica) etc.

De asemenea, multe regiuni turistice ale României sunt ideale pentru turism de aventură: Munții Făgăraș și Transfăgărășanul, șoseaua Transalpina, Dunărea (încă insuficient neexploatată) și Delta Dunării, rezervația de carnivore de la Zărnești, nenumăratele peșteri etc.

În 2011, un studiu efectuat de către Adventure Tourism Development Index (ATDI) și publicat de Universitatea George Washington, Adventure Travel Trade Association (ATTA) și Vital Wave Consulting, indica faptul că România se află în Top 10 mondial al destinațiilor emergente de turism de aventură, alături de Israel, Slovacia, Chile, Estonia, Cehia, Bulgaria, Slovenia, Iordania și Letonia.

Este o poziție foarte bună, de care, din păcate nu am profitat la maxim. Interesant este că România are mai mulți competitori în regiune: Bulgaria, Cehia, Slovacia, Slovenia.

Factorii care au contribuit la includerea României în acest top au fost siguranța și securitatea, sistemul de sănătate, resursele naturale și culturale, resursele de turism de aventură, infrastructura turistică și imaginea.

Top 10 al destinațiilor consacrate era format, în 2011, din Elveția, Islanda, Noua Zeelandă, Canada, Germania, Suedia, Irlanda, Norvegia , Finland și Austria. În regiune avem mai mulți competitori, precum Austria, Bulgaria, Cehia, Slovacia, Slovenia, Estonia și Letonia. Acest fapt constituie o provocare, dar poate fi și un sprijin (programe comune – dacă o regiune crește, se pot dezvolta toate țările din zonă).

Ca măsuri, cred că este nevoie de campanii de promovare și, în fapt, de o promovare targetată și agresivă pe această nișă. Cel puțin un sub-brand turistic se poate referi la România ca țară a aventurii, în sensul bun.

Agențiile de turism în sine pot promova foarte bine turismul de aventură prin partenerii externi sau direct, prin intermediul social media, reclama plătită etc. De asemenea, Ministerul Turismului și asociațiile regionale de promovare turistică sau OMD-urile (organizațiile de management al destinației, în curs de consolidare) pot promova turismul de aventură.

Pe lângă participarea la târgurile internaționale de turism, pot fi organizate workshopuri sau caravane în țările-țintă sau pot fi organizate infotripuri în România, unde să fie atrași jurnaliști, bloggeri, vloggeri, agenți de turism, organizatori de evenimente.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *