De vorbă cu „blogerul de turism al anului”: Răzvan Pascu

Dacă acum mai bine de o lună, Răzvan Pascu îmi propunea un interviu, pe care i l-am acordat cu plăcere pentru blog-ul său, iată că a sosit timpul să îi solicit şi eu un interviu. Menţionez că Răzvan Pascu a primit distincţia pentru „blogerul de turism al anului” în cadrul Galei Travel Advisor. Premiul a fost acordat de un juriu format din jurnalişti de turism şi specialişti din domeniu. Ca jurnalist, consider foarte interesant şi de luat în seamă fenomenul blog-urilor, pe care l-aş denumi parte integrantă a „jurnalismului 2.0”. De altfel, dacă Răzvan Pascu a devenit din bloger şi jurnalist, la mine e invers: sunt jurnalist de circa 18 ani şi de mai puţin de un an, am devenit şi bloger. Vă urez lectură plăcută, aveţi ce învăţa din acest interviu dacă doriţi să deveniţi blogeri de succes, dar şi dacă doriţi să aflaţi anumite secrete ale promovării online. Răzvan este un om ambiţios, preocupat nu doar de turism, ci şi de dezvoltare personală şi de oportunităţi de afaceri. Sunt sigur că va dezvolta şi alte proiecte de succes, legate de turism şi de antreprenoriat.

 

Răzvan, eşti unul dintre cei mai cunoscuţi blogeri de turism, iar anul trecut a fost clar anul tău ca bloger. Un juriu extins ţi-a acordat un premiu special pentru „blogerul de turism al anului” în cadrul Premiilor oferite la Gala Travel Advisor. Cum ai început, ce te-a determinat să creezi blogul şi ce te-a ajutat să te dezvolţi şi să ajungi la nivelul din prezent?

M-am bucurat foarte mult când am primit titlul de „Blogul de Turism al anului 2011” pentru că a însemnat o încununare a muncii mele de atâţia ani. Blogul meu este cel mai citit blog despre călătorii din România de mai bine de un an de zile, iar acest titlu primit oficial, recent, a fost ca „cireaşa de pe tort”. Am creat blogul pentru că mi-am dorit să le transmit şi altora informaţii despre locurile pe care le vizitez eu, ca să le fie mai uşor atunci când călătoresc. De asemenea, m-am lovit mereu de concepţia că e scump să călătoreşti şi am vrut să le arăt oamenilor prin informaţiile de pe blogul meu că nu e chiar aşa, dacă o faci documentat şi inteligent. Eu am vizitat aproximativ 40 de ţări până la 27 de ani şi nu am cheltuit o avere pentru asta.

Cum reuşeşti să îţi împarţi timpul între călătorii, responsabilitatea de Manager Corporate Clients la ING şi susţinerea blog-ului, zi de zi? Care sunt secretele tale?

Răspunsul este unul singur: sunt foarte perseverent, asta este principala mea calitate şi singurul secret. Dacă am o idee şi cred în ea, atunci fac tot posibilul să o duc la îndeplinire, oricât de greu mi-ar fi. Muncesc foarte mult zilnic, însă nu simt asta, pentru că fac doar ceea ce îmi place. La ING Asigurări & Pensii mă ocup de administrarea câtorva companii foarte mari în ceea ce priveşte beneficiile acordate angajaţilor în pachetul salarial (pensii şi asigurări) şi îmi place ce fac, iar munca cu blogul este o plăcere şi ceea ce mi-am dorit. Călătoriile pe care le fac sau presstrip-urile în care merg sunt un mijloc de relaxare pentru mine, dar şi un nou subiect de articole.

Ce impact crezi că au blog-urile de turism asupra industriei turistice? Dar asupra turiştilor?

Din ce în ce mai mulţi oameni caută pe internet impresii despre un loc sau despre o agenţie de turism înainte să plece undeva. Lucrul acesta este vizibil din statisticile de trafic. Blogurile de turism din România sunt în acest moment de 2 feluri: unii scriu din experienţa personală impresii din călătoriile lor, iar alţii scriu traduceri din articole străine sau se documentează din ghiduri turistice, internet sau alte surse. Desigur, în timp, cititorii încep să discearnă care dintre cele 2 tipuri de bloguri e mai util. Impactul asupra turiştilor este evident, mulţi dintre aceştia fiind uneori influenţaţi în decizia lor de cumpărare inclusiv de ceea ce văd pe un blog de turism pe care îl apreciază. Eu cred că viitorul promovării agenţiilor de turism este pe bloguri, printre oameni, pentru că feedback-ul se poate obţine imediat pe bloguri, iar blogul este singurul loc care poate să transfere unei agenţii de turism o mare parte din încrederea acumulată de blogger de la cititorii săi.

Crezi că un bloger de turism poate fi considerat şi jurnalist? Dacă da, în ce situaţii anume?

Un Blogger de turism este un jurnalist 2.0. Jurnalismul nu mai este acum la fel ca acum 20 de ani, pentru că internetul a schimbat foarte multe în viaţa noastră. Eu am ajuns să merg în unele călătorii doar pentru a avea subiecte de scris, pentru a face fotografii pentru blog sau pentru a cunoaşte oameni. Investesc timp şi de multe ori bani în articolele mele, în excursii îmi cumpăr tururi pe care dacă nu aş fi avut blog poate nu le-aş fi cumpărat şi fac lucruri pe care poate altfel nu le-aş fi făcut. Aşa că eu cred că un blogger care îşi respectă cititorii şi îşi dă interesul pentru blogul său este mai mult decât un jurnalist, este ca un redactor, redactor-şef şi patron de ziar la un loc: el decide investiţiile şi subiectele abordate şi tot el scrie articolul şi apoi îl promovează prin diferite surse.

Blogurile de turism reprezintă o modalitate atât de informare, cât şi de promovare. Axându-ne strict pe turism, ce sfaturi oferi companiilor care doresc promovare online pe blog?

Eu lucrez cu aproape toate companiile aeriene importante prezente în România. De exemplu, cu Air France – KLM lucrez încă de acum 3 ani, au fost un fel de pionieri ai industriei turistice prezente pe blogurile din România. Sunt multe companii pe care le-am convins să se promoveze pe blogul meu, după care au început să se promoveze şi pe alte bloguri pentru că au văzut că au avut rezultate bune. Chiar şi mastodontul de stat, TAROM, a început de un an de zile să se promoveze pe bloguri, ceea ce consider că este un uriaş pas în schimbarea imaginii companiei, alături de alţi paşi începuţi în ultimii doi ani. La nivel de percepţie, TAROM s-a schimbat foarte mult în bine şi a intrat mult şi printre tineri. De asemenea, agenţii de turism precum Happy Tour, Eximtur, Interra, Carpatour, GoTravel, Europa Travel şi multe altele s-au promovat sau se promovează prin intermediul blogului meu. Chiar şi companii precum BCR, Millennium Bank, Orange sau birourile de turism ale diferitelor ţări se promovează prin blogul meu.

Singurul sfat pe care îmi permit să îl ofer unei companii care doreşte să se promoveze pe bloguri este să îşi aleagă bine bloggerul cu care vor să lucreze, trebuie să fie o chestiune de chimie din care să rezulte o situaţie win-win în urma fiecărui contract încheiat. Iar relaţia trebuie neapărat construită pe termen lung dacă ne dorim rezultate. În timp, bloggerul va deveni ca o imagine a companiei respective, iar asta poate aduce avantaje companiei dacă bloggerul „creşte” sau poate aduce dezavantaje dacă bloggerul „o ia pe arătură”. De aceea trebuie văzut cu cine mai lucrează bloggerul respectiv şi care este „istoricul” şi potenţialul său.

Cum percepi promovarea facuta in prezent de catre industria turistica din Romania? Aici ma refer si la entitatile economice, si la alte tipuri de structuri.

Suntem mult la început faţă de ceea ce este în străinătate. Şi blogurile sunt la început, dar şi advertiserii. Însă, mai ales în ultimul an, pe blogul meu au dorit să se promoveze tot mai multe hoteluri, pensiuni, agenţii de turism, companii aeriene, birouri de turism, bănci importante sau site-uri de turism, ceea ce înseamnă că oamenii înţeleg din ce în ce mai mult că promovarea este cheia în orice afacere. Iar cel mai important este că bugetele sunt mult mai mici pe bloguri. Desigur, e o chestiune de alegere şi înţelegere.

Eşti cunoscut mai ales ca bloger, dar ai susţinut şi seminarii de dezvoltare personală pentru studenţi. Ce alte proiecte ai de gand să dezvolţi pe viitor?

Anul acesta va fi pentru mine un an al consolidărilor. Vreau să consolidez ceea ce am realizat în ultimii 3 ani şi să îmi dezvolt site-urile şi mai mult. Mai departe, datorită relaţiei mele foarte bune cu presa de turism, probabil că pasul firesc ar fi o agenţie de PR care să reprezinte companiile din industria turismului. Mai sunt interesat şi de implicarea în 1-2 francize pe piaţa românească şi poate la un moment dat de deschiderea unei pensiuni turistice mai aparte.

Ce sfaturi oferi cuiva care doreşte să îşi facă un blog de turism?

Să facă tot posibilul ca informaţiile scrise să fie din experienţa proprie. Din punctul meu de vedere, blogurile care scriu din cărţi, ghiduri turistice sau care traduc articole din afară nu au niciun farmec. Farmecul este să mergi într-o destinaţie ca blogger, să iei o ţeapă sau să ai parte de o experienţă frumoasă şi apoi să le povesteşti pe blog.

Ce destinaţie din România şi ce destinaţie externă te-a fascinat cel mai mult şi de ce?

În România îmi place cel mai mult Transilvania. Cetatea Câlnic mi se pare un loc de basm vara. La fel şi Gura Portiţei. Din străinătate cel mai mult mi-a plăcut într-o colonie de 700.000 de pinguini din Argentina sau la gheţarul Perito Moreno, la Marele Zid Chinezesc sau la cazinoul The Venetian din Macao, iar oraşele mele preferate sunt New York şi Londra.

A consemnat Traian BĂDULESCU, atât din postura de jurnalist, cât şi din cea de bloger.

 

 

 

5 comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *