Dezvoltarea personală – denumită, în terminologia anglo-saxonă şi “self help”, are implicaţii atât din punct de vedere economic, cât şi intelectual şi emoţional. Românii au început să fie, în ultimii zece ani, interesaţi de acest domeniu. Un domeniu pe cât de controversat, pe atât de vital pentru secolul în care trăim. Controversat pentru că există şi acea categorie de oameni sceptici, care spun: “treabă americănească, ne învaţă ăştia cum să facem bani şi cum să fim fericiţi?” Vital, deoarece, în pofida raţiunii, trăim într-o lume emoţională, o lume în care şi afacerile se fac… emoţional. Succesul unui business depinde mult de atitudine. Da, acesta este cuvântul magic. ATITUDINE. Tocmai am terminat de citit bestseller-ul “Funky Business”, scris de suedezii Kjell Nordstrom şi Jonas Ridderstrale, care, practic, au creat o nouă filosofie de business, complementară celor lansate de Donald Trump şi Robert Kiyosaky (cu al său celebru “cadran al banilor”). Cei doi susţin, de asemenea, că impactul emoţional atârnă cel mai mult!
În secolul XXI se trăieşte funky dar se trăieşte şi… travel! Folosesc termenul anglo-saxon deoarece s-a încetăţenit peste tot. Am din ce în ce mai mulţi prieteni care ies din ţară pentru prima dată, datorită accesului din ce în ce mai facil la călătorii. Transporturile s-au ieftinit, pachetele turistice s-au ieftinit, circulăm liber (am şi uitat de nu foarte îndepărtaţii ani ’90, când aveam îngrădiri de circulaţie pe atâtea şi atâtea destinaţii).
Aşa cum în secolul XXI s-a dat liber la afaceri (se putea şi în secolul trecut, dar era informatică sprijină mult mai mult iniţiativele antreprenoriale) şi la informaţie (internet şi am zis totul), pas cu pas se dă liber şi la… călătorii. Repet, transportul se ieftineşte mult.
Majoritatea specialiştilor în self help acordă o importanţă mare învăţării în timp şi, de asemenea, punerii în practică a informaţiilor acumulate. Dar puţini se referă şi la… spaţiu!
Călătoriile deschid mintea. Mult! Chiar şi cele în ţara de baştină. Toţi prietenii mei sunt altfel când se întorc din deplasări. Eu unul m-am schimbat mult (de fapt enorm e cuvântul potrivit) datorită numeroaselor călătorii. Turismul te ajută să cunoşti oameni noi, culturi noi. Una e să cunoşti un străin la tine în ţară şi alta e să interrelaţionezi pe teritoriul lui! Pe de altă parte, e deja un mit faptul că doar oamenii cu mulţi bani ajung pe plaje exotice sau prin alte ţări, mai mult sau mai puţin îndepărtate. Turismul se dezvoltă, călătoriile nu mai sunt un vis… Deşi, turismul mai e numit uneori şi “industria viselor”.
Îmi cer scuze dacă sunt un pic vulgar, căzând în extreme, dar… să ne gândim ce s-ar întâmpla cu băieţaşul de cartier, manelist, dacă ar fi luat din spatele blocului şi ar fi plimbat un pic prin lume câteva luni… Ar cunoaşte lume nouă, culturi noi… Ar mai fi la fel? Cunosc destule cazuri de foşti “băieţaşi de bloc” care au avut oportunitatea să lucreze pe vase de croazieră. S-au întors cu totul alţi oameni! Şi nu cred că “vina” o poartă doar regimul drastic de lucru.
Pe de altă parte, la cealaltă extremă – oamenii bogaţi sau cu responsabilităţi ce fac? Călătoresc mult. Atât în interes personal, cât şi de business.
Dezvoltarea personală te scoate din mediul tău de creştere (tata spune “nu se poate”, mama spune “nu poţi face asta”, profesorul spune “viitorul tău este să fii un angajat bun” etc.). Revenind la “travel”… Cel mai mult te scot din sfera de confort circuitele culturale, călătoriile făcute de dragul de a vizita, de a cunoaşte oameni şi locuri, participarea la evenimente, seminarii. Deşi, chiar şi atunci când stai cu burta la soare prin Antalya, cunoşti oameni noi, interrelaţionezi cu un mediu nou. Leadershipul este o componentă a dezvoltării personale, ca şi network marketing-ul sau NLP-ul. De ce nu ar putea fi şi turismul una dintre ele? În Italia există deja programe de… dezvoltare personală pentru turişti. Ei au traineri calificaţi care… adună turiştii de pe plaje şi îi provoacă la unele “jocuri” interesante.
Cum ne putem folosi practice de turism pentru a ne dezvolta personal? Despre asta vom mai vorbi, căci intenţionez să scriu şi o carte pe această temă. Sau mai multe… Istoria turismului e mare, impactul turismului e crucial. Aştept feed-back… Şi provocări… Am aruncat doar o primă mănuşă…
Legătură permanentă
Super informative writnig; keep it up.
Legătură permanentă