INTERVIU CU MIKE COSTACHE, PREŞEDINTELE ORGANIZAŢIEI MISS UNIVERSE ROMÂNIA
Publicat în revista tour.ist – mai 2010
Mike Costache este un tânăr manager care, la doar 32 de ani, are deja o vastă experienţă de business. Plecat de la 11 ani din România, a trăit în Israel şi apoi în Statele Unite. Este licenţiat în economie internaţională (aprilie 1999) şi a absolvit un program de masterat în negocieri, mediaţie şi arbitraţie (mai 2003) la Pepperdine University în Malibu, California. A fost country manager al Maserati Romania, director în Europa Centrală şi de Est pentru Rockstar Energy Drink, partener de alianţă în România pentru NetJets. Activează în mai multe industrii: consultanţă, investment banking, marketing online şi televiziune. Din 2009, este preşedintele Organizaţiei Miss Universe România, deţinând licenţa pentru ţara noastră. În iunie 2009 a reuşit, după o pauză de 11 ani pentru ţara noastră, să organizeze finala Miss Universe în România. Este un promotor al produselor de lux, ultimul parteneriat fiind cel de imagine cu Târgul de Turism Exclusivist Kings Holiday, care s-a desfăşurat între 16 şi 18 aprilie (2010), la World Trade Plaza.
Înainte de a intra în partea de turism, hai să vorbim puţin despre Miss Universe. Ce te-a determinat să readuci în România Miss Universe?
Mulţi ani m-am întrebat de ce România nu participă, dar nu m-am gândit serios la acest lucru. În 2006 am trimis un e-mail către Organizaţia Miss Universe şi m-am prezentat, le-am spus că mă ocup de Maserati în România, că am ceva bugete şi vreau să organizez acest eveniment. Mi-au zis: «Nu se poate, pentru că altcineva are licenţa». Le-am răspuns «ok, aştept să văd ce fac cei cu licenţa». Dar a trecut 2006, a trecut şi 2007, şi nu s-a întâmplat nimic. Nimeni nu a făcut nimic.M-am reîntors cătreMiss Universe şi i-am întrebat cui au dat licenţa. Mi-au spus firma şi… m-am hotărât să mai aştept un an. Am revenit în anul următor la Miss Universe, spunându-le că în România nu se organizează nimic, că nicio româncă nu participă la competiţie. Apoi i-am întrebat pe câţi ani dau licenţa, şi mi-au răspuns că se reînnoieşte de la an la an. I-am întrebat apoi de ce îi reînnoiesc firmei respective licenţa, dacă nu face nimic. Şi cam pe acolo a rămas discuţia. Mai târziu m-am întâlnit cu soţia unui prieten din facultate care a fost machioză la Miss Universe în 2002, când a prezentat Naomi Campbell. Aceasta s-a împrietenit cu cei de la Miss Universe şi mi-a făcut legătura cu fotograful oficial, iar acesta cu preşedintele Miss Universe. Preşedintele a apreciat că i-am contactat al patrulea an consecutiv, pentru că persoana care luase licenţa nu mai făcuse nimic de mult. De ce am dorit să fac acest lucru? Pentru că mi-am dat seama că este o expunere enormă. Să fii văzut cu România pe tine, în 180 de ţări, mi se pare o oportunitate extraordinară. Toată lumea spune că România are fete frumoase. Dar unde sunt? Le vezi la expoziţii, prin cluburi, dar unde sunt? Ele nu reprezintă ţara. Am fost în 44 de ţări până acum şi m-a supărat foarte tare că de câte ori eram întrebat din ce ţară sunt, unii habar n-aveau ce este România. Unora nu le spunea nimic, alţii ziceau că au auzit de Nadia Comăneci, de Hagi, de Dracula, de mai ştiu eu ce… Ca şi cetăţean neimplicat în politică, mi-am dat seama că Miss Universe ar putea fi o platformă de promovare a României. Emisiunea Miss Universe are 85 de minute iar 15% din timp este dedicat sponsorilor şi mai ales ţării gazdă. Ai nouă minute despre nouă regiuni ale ţării, şi un miliard de telespectatori, din 180 de ţări, care stau lipiţi de televizor şi aşteaptă să-şi vadă reprezentantele. Dacă România ar fi fost ţara gazdă anul acesta, să zicem pe 15 septembrie, cu şase luni înainte, cei de la New York, inclusiv Donald Trump personal, promovau locaţia în care se desfăşoară Miss Universe. Aveai şase luni de promovare. Cu o lună înainte iţi vin 300 de angajaţi de la NBC. Cu trei săptămâni înainte îţi vin 84 de frumuseţi din toată lumea. Cu o săptămână înainte îţi vin vreo 10.000 de oameni, care doresc să vadă emisiunea, să vadă fetele la diferite evenimente. Vorbim de un influx de oameni în oraşul gazdă, pentru o săptămână. Sunt ceva bani: avioane, mâncare, cazare şi aşa mai departe… După care ai 12 luni până la emisiunea următoare iar fata care câştigă are în biografia ei următoarele elemente: numele ei, ţara din care provine, oraşul şi ţara în care a fost încoronată. Această biografie o ia cu sine peste tot şi reprezintă iar un element de promovare a ţării gazdă. La varii evenimente, timp de 12 luni, fata participă cu biografia sa din care reiese că ţara în care a câştigat a fost România, să zicem. Ai în total 18 luni de promovare. Nu e vorba doar de o seară, de 85 de minute, ci de 18 luni efective, timp în care numele ţării gazdă este rostit peste tot! Plus că rămâi în istorie.
Ştiu că unul din scopurile tale este de a aduce finala internaţională Miss Universe în România. Realist vorbind, ce şanse crezi că există să se întâmple acest lucru?
Şansele sunt foarte mari. Deja avem acordul de la Donald Trump să fim ţara gazdă. Emisiunea pe care am făcut-o anul trecut (n.b. 2009) – Miss Universe Romania – a fost realizată sub patronajul Ministerului Turismului, chiar dacă nu ne-a dat niciun ban. Nu au avut, şi nici anul acesta nu au bani să ne dea. Şi facem iar sub patronajul ministerului, pentru că Miss Universe este o emisiune cu fete frumoase, în care ţara din care provin acestea este promovată. Pe ea nu scrie nimic altceva decât ţara din care provine. Se fac multe valuri şi mult PR în jurul acestui eveniment.
Există şanse să vină şi Trump în România, aşadar…
Nu există şanse. Trump chiar va veni în România! El nu stă în juriu. El patronează acest concurs şi se deplasează în fiecare ţară gazdă. Se vede căMiss Universe Romania are un criteriu de selecţie foarte riguros, dacă mă gândesc cine a fost până acum Miss Universe România – Daniela Nane, Roberta Anastase, Monica Grosu Tusac, soţia lui Claudiu Tusac, primarul din Mangalia…
Ce ne poţi spune despre Bianca Elena Constantin, prima ta Miss Universe Romania? (n.b. – Miss Universe Romania 2009)
Bianca a fost una dintre cele 800 de fete care s-au înscris, una dintre cele 23 de fete care au concurat live în emisiunea de pe TVR 1 şi TVR International, şi care a primit majoritatea voturilor din partea presei, a fost votată de 10 membri din partea mass-media, a primit majoritatea SMS-urilor din partea publicului şi majoritatea voturilor juriului, format din 12 persoane, printre care şi Diana Mendoza, Miss Universe 2008. Ne-au privit în direct 2 milioane de telespectatori. Când primeşti majoritatea voturilor a trei jurii independente, poţi să spui că din 800 de fete tu ai fost cea mai bună! Deci nu se poate spune că s-a trişat, cumva. Fetele care câştigă Miss Universe Romania au contract cu firma mea timp de trei ani, pentru că trebuie să-mi recuperez cumva investiţia, şi ele ştiu că au responsabilităţi nu doar un an, cât poartă coroana, pentru că le rămân pe viaţă coroana şi titlul.
Pragmatic vorbind, ce înseamnă «Miss Universe»?
Înseamnă luni de muncă, peste 10.000 de participanţi, din care doar 3.000 vor fi efectiv la emisiune. În afară de aceşti 10.000 de spectatori, în contractul dintre organizator şi tara gazdă este vorba deminim 5.300 de camere pe care ţara gazdă trebuie să le pună la dispoziţie, pentru că discutăm de 300 de angajati de la NBC şi Miss Universe. Din 2003, NBC şi Miss Universe sunt parteneri 50% – 50%. Vorbim de 84 de fete care vin cu trei săptămâni înainte, apoi de directorii de ţară, care vin însoţiţi de cel puţin o persoană, la care se adaugă membrii galeriilor concurentelor. Ar fi mult mai mult decât la Summitul NATO sau Congresul Poştelor, găzduite în trecut de Capitală… Oamenii aceia au venit în Bucureşti pentru câteva zile. Eu mă raportez la câteva săptămâni. Iar cele 5.300 de camere sunt doar pentru staff, nu şi pentru cei 10.000 de vizitatori.
Să revenim un pic la România, la turismul de aici, pentru că ştiu că eşti implicat în turismul de lux. Ai reprezentat Maserati în România, companii de yachting… Cum vezi potenţialul pieţei de lux din România? Ţi se pare că ar exista potenţial de dezvoltare?
E greu de răspuns la această întrebare, pentru că nu cred că România este, în capul nimănui din lumea asta, clasificată drept o destinaţie de lux.
Nu mă refeream la România ca destinaţie de lux, ci la segmentul de outgoing…
Hai să ne gândim la 10.000 de directori generali, fondatori ai unor firme care au ajuns, ca şi cifră de afaceri, la câteva milioane sau chiar mai mult, care îşi permit, sau şi-au permis până acum un an, acest gen de vacanţe. Eu, care am comercializat private jeturi, între 7 şi 47 de milioane de dolari avionul, cunosc oameni care cheltuiau şi 150.000 de euro doar pentru avionul, ca să ajungă la destinaţia dorită. Există câţiva oameni în România care îşi permit această formă de turism şi dispun de fondurile necesare.
Vorbeşti aşa pentru că ţi-ai trăit jumătate de viaţă în America. Care sunt destinaţiile tale de suflet şi ce destinaţii externe preferi?
În România, numărul 1 este Clujul. Îmi plac oamenii din Cluj foarte mult. Evident şi Sibiul, în care s-a investit foarte mult, şi nu poate să nu fie pe lista de destinaţii din România. Dacă aş avea un prieten din străinătate, care m-ar vizita, l-aş duce la Bran, i-aş arăta Bucureştiul, marea dacă este sezonul demare, şi Sibiul care este 100%pe acea listă. Apoi vorbim de partea istorico – religioasă, mănăstirile, partea asta frumoasă a României, care merită să fie promovată, pentru că acele mănăstiri şi acele obiceiuri sunt vechi de sute de ani şi chiar captivează. Iar când pleci acasă, n-o să ţii minte neapărat nu ştiu ce cafenea în care te-ai oprit, ci acea mănăstire care te-a impresionat. Cu evenimente de marcă, Bucureştiul ar putea deveni o destinaţie de city break.
Când ar putea fi Miss Universe găzduit la noi cel mai devreme?
În 2011. De când mi-am luat licenţa fac lobby în acest sens. Doream ca în 2010 să se întâmple acest lucru. Dar noi am avut multă vreme o situaţie politică instabilă. Cu cine puteam dialoga? Am prezentarea de la Trump, de anul trecut, dar cui să i-o fi dat? Dacă se schimba ministrul, trebuia s-o iau de la capăt. Aşa e la noi la români. Cum avem un Guvern, cum vine opoziţia să-i dea în cap. Ministrul respectiv nici nu apucă să facă nimic, şi ne mai şi mirăm de ce nu se mişcă mai nimic.
Deşi interviul a fost realizat în mai 2010, este aproape în totalitate actual. România poate să îşi pună în prim plan valorile şi printr-un astfel de concept. Competiţia Miss Universe, care are în spate puterea şi seriozitatea lui Donald Trump, mi-a dat asigurarea că pot exista concursuri de miss care să pună în prim plan toate laturile frumuseţii şi ale inteligenţei, iar alegerea câştigătoarelor să fie cât se poate de obiectivă. Propunerea lui Mike, de a deveni travel consultant al organizaţiei Miss Universe Romania, m-a onorat şi fireşte că am acceptat-o.
A consemnat Traian BĂDULESCU