Potrivit Anetei Bogdan, pe care o consider şi care este specialistul numărul unu în branding, în România, „brandingul, din perspectiva managementului, este o practică prin care se construiesc relaţionări între un producător, un produs, o campanie, un om şi o audienţă potenţială. Această relaţionare poate fi rezultatul unei investiţii, de aceea se aşteaptă un profit, crearea unei valori suplimentare.
Cum stau agenţiile de turism autohtone cu această relaţionare? Câte sunt branduri şi câte mărci?
Imediat după 1990 au apărut primele agenţii de turism private. Remarcăm că majoritatea foloseau în nume sintagma „Tour”, „Tours” sau „Travel”, obişnuinţă menţinută şi în prezent.
Prima agenţie de turism care a spart tiparele în privinţa numelui a fost „Paralela 45”. Potrivit liderului şi fondatorului ei, Alin Burcea, acest nume a fost ales împreună cu un artist plastic, deoarece majoritatea numelor de agenţii se terminau cu „tours”. „Am vrut să fie altceva. În plus, Paralela 45 trece prin România şi simbolizează turism, geografie, ţara noastră” – este de părere Alin Burcea. Paralela 45 şi-a păstrat acelaşi logo inspirat de-a lungul ultimilor 20 de ani.
O altă marcă de prestigiu a anilor 90 a fost „Nova Turism”, înfiinţată de Marcel Bădescu, în prezent preşedinte de onoare al ANAT (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism) şi regretatul Gheorghe Popa. Agenţia – prima acreditată IATA din România – a fost preluată în 2004 de către grupul Eurolines România, condus de Dragoş Anastasiu, şi a devenit „Novatouring”, apoi „Nova Travel” – activând ca touroperator al grupului. Aceasta a fost prima mare achiziţie din lumea agenţiilor de turism din România.
O altă agenţie cunoscută, înfiinţată tot în 1990, este „J’Info Tours”. Numele este rezonanţă franceză şi uşor de reţinut, deşi practic nu înseamnă nimic. Creatorii J’Info s-au şi bazat pe rezonanţele francofone, foarte la modă în anii 90.
Una din cele mai cunoscute agenţii era, în anii 90, Simpaturism – Nouvelles Frontieres, în prezent cu o activitate mult mai restrânsă. În 1992 se înfiinţează o altă agenţie importantă, cu nume de rezonanţă – Marshal Turism. Numele provine de la porecla fondatorului – Ion Antonescu – supranumit, după rezonanţele istorice ale numelui, „Mareşalul”. Oricum, este un nume care impune prestanţă.
În 1993, la Cluj se formează primul touroperator puternic din afara Bucureştiului – Eximtur. În scurt timp, această agenţie devine specializată pe litoral şi pe ticketing şi se extinde în mai multe oraşe, inclusiv Bucureşti. Eximtur este una dintre primele agenţii de turism care folosesc publicitate outdoor.
O altă agenţie, care a pornit ca agenţie specializată pe turism intern şi de aventură iar în prezent este unul dintre cei mai mari touroperatori pe curse charter, formând şi un grup, este Christian Tour. Deşi şi-a schimbat profilul, agenţia a preferat să-şi păstreze sigla.
Prima agenţie de turism cu concept modern din anii 2000 este Perfect Tour, înfiinţată în 2001, la Braşov, dar care s-a extins în Bucureşti. Aceasta este şi singura agenţie care şi-a definit o culoare caracteristică, cu care se prezintă la târguri, evenimente etc.: violet.
O agenţie care a trecut printr-un proces complet de rebranding este Happy Tour, la finele anului 2009. Procesul a implicat atât schimbare de siglă şi de identitate vizuală, cât şi de orientare (de la un amalgam – vacanţe de lux, croaziere etc., acum se identifică unei agenţii corporate). Compania a lansat noua imagine la finele anului 2009, noua siglă fiind mai sobră, mai simplă, corporate.
Aceste agenţii reprezintă mai mult de o marcă, ci un brand, cel puţin la nivel naţional. Numele acestora reprezintă o promisiune care trebuie respectată, iar lumea are încredere să apeleze la serviciile acestor agenţii.
Pe turism intern, în ultimii ani s-au dezvoltat puternic agenţiile Mareea (înfiinţată în 1998, la Deva, are în prezent şi sediu în Bucureşti) precum şi Transilvania Travel, deţinută de SIF Transilvania, care are la dispoziţie şi numeroasa bază hotelieră a acestei societăţi. Şi Mareea a simţit nevoia unui proces de rebranding, schimbând componentele de imagine. Remarcăm o dezvoltare a încrederii în agenţiile care practică turismul intern din afara Capitalei, alte mărci cunoscute fiind „Bibi Touring” din Ploieşti (integrată, de curând, în Christian Tour Group) şi Intertour din Bacău. Un alt touroperator mare, dar nu foarte cunoscut publicului larg timp de mai mulţi ani (deoarece a activat mai ales pe partea de business, corporate etc.) este Accent Travel & Events, care se dezvolta foarte mult pe partea de turism intern, în special turism balneoclimateric.
Dintre mărcile locale cunoscute mai pot fi amintite Kron Tour (Lufthansa City Center) şi Micomis (Braşov), Oltextur (Slatina) – care a deschis şi în Bucureşti o agenţie, Galtour (Galaţi), Olimp (Iaşi), Icar Tours (Constanţa şi Iaşi). De asemenea, există agenţii care s-au nişat foarte bine şi sunt relativ cunoscute: Edelweiss Travel (Alexandria şi Bucureşti) – specializată pe Austria, Croaziere.net (by Office Travel, sedii în Cluj, Bucureşti şi Constanţa) – specializată pe croaziere, World Travel (Bucureşti) – GSA pentru companii aeriene şi croaziere de lux (Royal Carribean, Emirates, Flydubai).
De asemenea, să nu uităm agenţiile de turism specializate pe incoming – aducerea de turişti străini în România. Deşi o parte dintre ele oferă şi pachete turistice interne sau outgoing, ele sunt cunoscute mai ales partenerilor de peste hotare. Câteva exemple: Atlantic Tour, Karpaten Turism, Invitation Romania etc.
Datorită interesului crescut în profesionalizarea agenţiilor de turism în sectorul de business travel, în ultimii 10 ani în România au intrat, fiind reprezentate de touroperatori locali, şi companii de travel management, precum Carlson Wagonlit, Radius, BTI, American Express, Lufthansa City Center, Egencia – exponenţi de seamă ai industriei mondiale de business travel. Aceste companii au un nume care poate convinge oricând nu publicul larg, ci corporaţiile internaţionale. De asemenea, în România au intrat marii touroperatori internaţionali, direct sau prin reprezentanţe. Amintim de Dertour România şi TUI Travel Center România (reprezentat de Eurolines Romania), plus de Tez Tour, un mare touroperator regional, cu capital ruso-turc.
Avem deja ceva branduri şi mărci cunoscute. O parte din ele, branduri de masă, cunoscute publicului larg, iar o parte, branduri apreciate în lumea business-to-business.
Mai merită să faci o agenţie de turism în contextul zilelor noastre? Vom analiza acest aspect mâine, în următorul meu articol. Menţionez că articolele sunt preluate şi actualizate din lucrarea mea de dizertaţie concepută pentru absolvirea masteratului „Management şi Marketing în Turism” din cadrul Academiei de Studii Economice (ASE) – „Agenţiile de turism din România, între marcă şi brand”