Studiu markete.ro
Austria va rămâne prima destinaţie de iarnă a românilor. Creşterea medie a numărului de turişti români este estimată la 5% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Cele mai importante creşteri sunt pentru regiunile Salzburg şi Tirol, iar cele mai importante descreşteri sunt pentru Viena şi pentru perioada Revelionului.
1. Creşterile şi motivele lor
a. Regiunea Salzburg– creştere de +5,2. Rămâne cea mai popular zonă din Austria pentru turiştii români.
b. Regiunea Tirol – creştere între 7,8% şi 8,1%. Această zonă va avea un ritm alert de creştere. Este încă a doua în topul preferinţelor deoarece promovarea pe piaţa românească a început mai tărziu.
Principalele motive pentru aceste creşteri sunt că regiunile în sine şi hotelurile au dus campanii de promovare în România. De asemenea, infrastructura rutieră este foarte bună, cu semnalizare, astfel încât un turist poate ajunge uşor la destinaţie.
2. Descreşterile şi motivele lor
a. Viena.
Capitala Austriei rămâne populară, cu o imagine foarte bună. Dar turiştii români au o saturaţie faţă de acest oraş, pe care deja îl cunosc bine ca destinaţie de shopping şi de city break. Percepţia statică asupra Vienei nu mai este acum “la modă” (Viena – oraşul muzeelor, oraşul shopping-ului şi al vieţii de calitate etc.). În prezent, Viena este inclusă de către agenţiile de turism în oferte de grup, de shopping (combinată cu Parndorf) şi pentru Piaţa de Crăciun.
Viena are nevoie de un alt fel de promovare pentru piaţa românească, diferită, dinamică. În central acestei promovări pot sta evenimentele, de care Capitala Austriei nu duce lipsă. De exemplu, concertul Andre Rieu a atras sute de români în această primăvară şi se estimează că va atrage şi mai mulţi la anul.
Ca o concluzie, Viena a fost la începutul anilor 2000 până acum 5 ani destinaţie de shopping, preponderant destinaţie cultural în ultimii 5 ani, iar de acum înainte se poate poziţiona drept o destinaţie dinamică, a evenimentelor şi experienţelor diverse (culturale, muzicale, culinare etc.).
Fireşte, Viena rămâne pentru români o destinaţie de top în domeniul afacerilor, iar acest sector creşte. Situată la 853 de km de Bucureşti, la 569 de km de Cluj şi la numai 461 de km de Timişoara (supranumită şi „Mica Vienă a României”), un român ajunge aici într-un interval cuprins între 8 şi 16 ore cu automobilul, în funcţie de locaţie, sau în numai o oră cu avionul. La ora actuală, către Viena zboară, din Bucureşti, 3 companii aeriene, care au curse zilnice: Austrian, TAROM şi Fly Niki. Cu escală (dacă mai este nevoie) se poate ajunge lejer şi cu Lufthansa, Alitalia, Swiss sau German Wings. De asemenea, din ţară mai sunt zboruri directe din Iaşi, Sibiu, Cluj-Napoca şi Timişoara.
b. Revelion
Preţurile pentru această perioadă sunt destul de ridicate. Românii refuză să plătească dublu pentru această perioadă, preferând să petreacă sărbătorile mai aproape de casă. Pe de altă parte, atmosfera din timpul sărbătorilor nu este diferită, în Austria, de cea din restul sezonului de iarnă. De aceea, românii preferă Austria în perioadele din afara sărbătorilor: prima parte a lunii decembrie şi ianuarie – martie.
c. Regiunea Bregenzerwald
Este departe, nu foarte accesibilă şi nu foarte bine promovată pe piaţa românească.
d. Carinthia şi Styria
Nu este înregistrată o descreştere, însă cererea este încă mică, din cauza promovării mai slabe sau a competiţiei cu alte regiuni din Austria.
Profilul turistului român care alege Austria
Preferă hoteluri de calitate, de 3 şi 4 stele. Clientul român, din cauza crizei, este mult mai atent la cheltuieli. De asemenea, este atent la oferte şi doreşte cea mai bună ofertă raportată la preţ şi calitate. Turistul român este educat şi prefer să combine experienţele montane, de ski, cu cele cultural. De obicei se informează despre destinaţie înainte de a o allege şi de a pleca. Bugetul mediu alocat de turistul român pentru Austria în sezonul de iarnă este de 700-800 de euro.
Pentru acest sezon de iarnă, se estimează că vor alege Austria între 80.000 şi 90.000 de turişti români.