Felicitări, Turism Market!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seara de 30 octombrie mi-a rămas în minte. A fost un moment fain pentru oamenii de turism. La iniţiativa echipei care stă în spatele blogului Turism Market, dedicat specialiştilor în turism, 54 (cincizecişipatru, da!) de oameni pasionaţi de turism – travel agenţi, bloggeri, jurnalişti, consultanţi – au răspuns afirmativ invitaţiei lansate pe facebook şi au fost prezenţi la Cafe Klein, din Centrul Istoric.

Trebuie musai să menţionez echipa Turism Market: Mădălin MăncilăCarmina Niţescu, Andrada Crânguş, Cristian Francu, Izabela Glomnicu, Vasilica Maria Margalina, Oana Diaconu Ţigău, Cosmina Meseşan şi Alex Hampu. O parte dintre ei lucrează în agenţii de turism, pe funcţii de conducere, în special de marketing, iar unii sunt şi proprietari de agenţii. Alţii au propriile firme de consultanţă pe diverse domenii: recrutare, mistery shopping etc.

Această echipă – nici mare, dar nici mică (sunt totuşi 9 – să strângi nouă oameni la un loc şi să duci cu bine un proiect e ceva în România!) – a reuşit să urnească 54 de oameni şi să-i provoace la discuţii timp de aproape 4 ore. A fost o întâlnire de networking utilă şi aşteptată. Practic, fiecare categorie are nevoie de celelalte: travel agenţii de bloggeri şi jurnalişti, marketerii şi PR-ii de travel agenţi, jurnaliştii de bloggeri, PR-ii şi marketerii de bloggeri etc. etc.

La bază, eu sunt jurnalist. De aproape 20 de ani jurnalist, de aproape 16 ani jurnalist de turism, de 10 ani şi editor de reviste, 6 ani am fost purtător de cuvânt al ANAT (pentru cei care nu ştiu – Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism), acum 5 ani am înfiinţat prima mea firmă, iar de doi ani sunt complet pe cont propriu. Editez reviste şi site-uri, fac PR, dar mai nou – de circa un an – după cum vedeţi, mi-am făcut un blog şi se pare că mă… pasionează. De ce?

Datorită blogului simt o interactivitate mai mare, scriu mai des, mai mult şi mai… natural. M-am reapucat de scris şi sunt mai prolific decât înainte, datorită feed-back-ului imediat. Trebuie să recunosc că dezvolt apoi unele articole de pe blog, ţinând cont şi de reacţiile cititorilor, şi le public în revista „Travel Advisor”, pe care o editez de aproape doi ani.

Mădălin Măncilă mi-a pus o întrebare interesantă la întâlnirea Turism Market: dacă pe blog scriu tot ca… jurnalist. De multe ori da, am acelaşi stil. Deşi farmecul bloggingului este spontaneitatea. Recunosc, sunt pasionat de mic copil de scris şi pe la 14-15 ani am început să scriu proză Science Fiction şi fantastică şi am şi publicat în revistele de specialitate ale vremii. O dată cu intrarea în domeniul presei, am început să mă „canonizez” şi mi-a fost mai greu să-mi las imaginaţia să o ia pe arătură. Blogul mă ajută să revin la acea „nebunie”. Aşa că, vorba lui Mădălin: ia să fiu mai natural. Măcar aici, în mediul online, dacă nu pe print. În reviste e greu să mai corectez ceva o dată tipărit. Aici, dacă nu-mi convine ce am scris, dacă o „comit”, ştiu că pot reveni şi corecta. Deşi nu cred că se va întâmpla. Adică nu voi… corecta nimic.

Dar să nu vorbesc atât despre mine şi să revin la subiect. Agenţii/consultanţii de turism au fost interesaţi să cunoască bloggerii (jurnalişti au fost destul de puţini) şi viceversa. Din rândul bloggerilor de travel – cunoscuţi de multe ori publicului lor mai mult sau mai puţin fidel – nu foarte mulţi sunt familiari agenţiilor şi operatorilor din turism. Am reţinut şi opinia conform căreia firmele de turism ar trebui să se intereseze şi să caute bloggerii pentru o colaborare. Adevărul e la mijloc, şi ţine de ambele părţi. De data asta, adevărul este absolut şi se numeşte… COMUNICARE. Ceea ce s-a întâmplat astăzi, datorită Turism Market.

Agenţiile de turism se află într-o perioadă de transformare. Marii touroperatori se regrupează, iar în curând vom asista la crearea câtorva grupuri mari. Cine nu are în spate un… spate, va rezista dacă se va nişa. Online-ul devine din ce în ce mai important. Piaţa agenţiilor de turism este atacată şi de firme care vin din alte domenii, precum eMag şi Groupon (care a avut o reprezentantă la întâlnire).

Oamenii de turism se tot reprofilează. Bloggerii se orientează şi pe PR şi campanii, jurnaliştii pe blogging, agenţiile de turism încep să dezvolte propriile bloguri şi să se orienteze şi către domenii conexe, iar domeniul turismului este „atacat” de firme din alte sfere. Marketerii dezvoltă şi bloguri sau se implică în agenţii de turism… etc. etc.

Dar cu toţii trăim în aceeaşi lume şi avem nevoie unii de alţii. Totul stă sub semnul comunicării. De aceea, bloggerii şi jurnaliştii online (în fapt, orice publicaţie care vrea să reziste trebuie să aibă variantă online) sunt din ce în ce mai importanţi. Bloggerii sunt apreciaţi deoarece oferă conţinut sincer, scris din pasiune. Bloggerii nu au în spate o firmă mare, un trust. Sunt naturali, au atitudine. Agenţiile de turism au nevoie de bloggeri care să le poată oferi promovare şi articole de calitate despre destinaţiile promovate.

Probabil că şi bloggerii vor avea o soartă similară cu cea a mai micilor sau mai marilor trusturi de presă: vor servi şi interesele economice ale partenerilor care îi susţin. Numai că o fac într-un mod aşa de natural, că nimeni nu este deranjat. Deocamdată.

Repet, agenţi de turism, marketeri, jurnalişti şi bloggeri, cu toţii au în comun câteva lucruri: acelaşi domeniu de lucru (turismul) şi faptul că depind unii de alţii. Asta, chiar dacă nu toată lumea recunoaşte. Firmele de turism au nevoie de vectori de comunicare. Iar un blogger, dacă nu are deja o afacere solidă sau suficienţi bani, are nevoie de sprijinul unor firme de turism pentru a călători şi pentru a-şi dezvolta platforma de comunicare.

Mă bucur că întâlnirea a fost făcută de Turism Market – singurul blog colectiv al specialiştilor de turism. Un blog care nu cred că este citit foarte mult de publicul larg, dar… este o unealtă extraordinară atât pentru oamenii de turism, cât şi pentru comunicatorii din domeniu. Mă gândesc că am aproape 16 ani de presă de turism şi de turism în general, cunosc foarte mult şi… încă mai am, paradoxal, şi mai multe de învăţat. Jurnaliştii şi mai ales bloggerii specializaţi (care nu au, în general, o vechime mai mare de 3 ani în domeniu) au nevoie de un astfel de site, ca să recupereze. Cred că majoritatea vor reuşi, pentru că fac ceea ce fac din pasiune, neconstrânşi de nimeni. Cine va rezista, cine va fi constant, perseverent şi disciplinat, va avea un viitor frumos.

În încheiere (deşi voi reveni asupra subiectului), amintesc câţiva dintre participanţi: directori de agenţii precum Lucian Boronea (director general Accent Travel & Events) şi Dragoş Pirnog (product manager Explore Travel), bloggeri precum Răzvan Pascu (www.razvanpascu.ro), Cezar Dumitru (www.imperatortravel.ro), Travel Girls (www.travelgirls.ro), Elena Cîrîc (www.elenaciric.ro), Roxana Farca (www.lumeamare.ro), Carmen Neacşu (www.consilierturism.ro), editori de site-uri de turism precum Petre Dordea (www.infotravelromania.ro), oameni de PR precum Cristina Irimia, secretarul general ANAT, Elena Miron, şi lista e mare…

Aştept cu nerăbdare următoare întâlnire, care sper şi ar trebui să fie până la finele anului. Asta e, arunc mănuşa…

 

9 comentarii


  1. Multumim, Traian, ca ai fost alaturi de noi aseara! A fost o intalnire tare interesanta si ma bucur ca ne-am simtit bine cu totii. Au fost puse in discutie mai multe teme, iar pe viitor cu siguranta vom mai face astfel de intalniri dar si workshopuri in acre sa dezbatem teme actuale ale turismului.
    Vom anunta pe blog urmatoarea intalnire si speram sa fie undeva la finalul lui noiembrie- inceput de decembrie.

    Răspunde



  2. Ma gandeam sa scriu si eu despre intalnirea de aseara!
    Insa, pe langa articolul Carminei de pe TurismMarket, Traian a surprins destul de complet evenimentul!

    Multumim!

    Si, da, sa tinem aproape!

    Ne citim online si… ne vedem curand!

    Răspunde

    1. Articolul meu a fost scris din suflet si l-am terminat dupa 3 dimineata. Asa am simtit. Mi-a placut mult intalnirea, a meritat din plin, a adus plus valoare si networking. Va multumesc pentru aprecieri, dar cred ca voi le meritati. De fapt pot spune „noi”, pentru ca ma puteti considera ca facand parte din echipa voastra. Asa cum spuneam, astept viitoarea intalnire, pana la finele anului. Avem ce discuta. 🙂

      Răspunde

  3. La intalnirea Turism Market mi-am dat seama cat de tanara e blogosfera de turism din Romania, si probabil ca nu doar la noi este aceeasi situatie. Mie mi-a atras atentia un paragraf fff interesant al lui Traian, foarte bine punctat: „Mă bucur că întâlnirea a fost făcută de Turism Market( …). Mă gândesc că am aproape 16 ani de presă de turism şi de turism în general, cunosc foarte mult şi… încă mai am, paradoxal, şi mai multe de învăţat. Jurnaliştii şi mai ales bloggerii specializaţi (care nu au, în general, o vechime mai mare de 3 ani în domeniu) au nevoie de un astfel de site, ca să recupereze. (…). Cine va rezista, cine va fi constant, perseverent şi disciplinat, va avea un viitor frumos”
    Este posibil sa recupereze tinerii bloggeri, pot rezista ziaristii cu experienta in fata lor? Este un subiect de discutie…

    Răspunde

    1. Superb blogul tau de cartaolii, felicitari!Cu ce masina ati fost pe drumul ala cu cratere? Ma simt solidar cu voi pentru ca si eu am dat o tura duminica pe la Campul lui Neag si vreau sa spun ca Loganul meu mai nu s-a rupt in niste gropane pe drumul Targu Jiu – Bumbesti sau pe la Uricani…In rest avem o tara superba, sa speram ca ne mai putem bucura multa vreme de aici incolo de ea…

      Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *