Eşec sau nu al grupurilor de turism din România?

dissolution-of-partnership-2Acum trei ani, eram prezent la conferinţa de presă dedicată înfiinţării celui de-al treilea grup de turism din România, Christian Tour. Am fost prezent la evenimentul, organizat cu mult tam tam în octombrie 2012, şi i-am acordat tot interesul. Chiar semnam atunci articolul “A sosit vremea alianţelor în turism”. Atunci, se anunţa crearea Christian Tour Group (cu capital 100% românesc), prin achiziţionarea de către Christian Tour a pachetelor majoritare la Europa Travel, Bibi Touring şi Pegas Holidays. La conferinţa de presă moderată de Dana Săvuică şi găzduită de hotelul de 5 stele Howard Johnson din Bucureşti au participat atunci Cristian Pandel – director general Christian Tour. Adrian Voican – director general Bibi Touring, Marius Pandel – director general Pegas Holidays şi Teodor Călimănescu – director general Europa Travel.

Christian Tour anunţa atunci că a achiziţionat pachete de minim 50% la ceilalţi trei touroperatori amintiţi. Europa Travel este specializat pe pachete turistice low cost, Bibi Touring, pe turism intern, iar Pegas Holidays, pe turism de lux. În fine, Pegas făcea deja parte din holding, prin legăturile de familie, deci nu cred că se punea vreo problemă de achiziţie.

Acesta se anunţa drept cel de-al treilea mare grup din turism, format prin fuziuni prin absorbţie, după Eurolines (cu capital 100% românesc), care a preluat Nova Turism în 2004 şi ulterior TAL Aviation şi Danubius şi după Happy Tour (deţinut, din 2008, de fondul de investiţii spaniol GED), care a preluat, în intervalul 2010 – 2012 Paravion, Travel House şi Prestige Tours.break-up-in-business

Bibi Touring reprezenta la data fuziunii un important câştig al grupului Christian Tour, deoarece constituie şi constituie unul dintre cei mai dinamici touroperatori pe turism intern, segment care a înregistrat creşteri importante în acest an. Bibi Touring a fost prima agenţie de turism autohtonă care a lansat conceptul de Înscrieri timpurii pentru România, în 2004 – 2005, iar în 2011 a introdus pe piaţă conceptul Bebe All Inclusive, plus alte proiecte ingenioase.

Europa Travel, afirmat pe nişa low cost, este primul touroperator care a introdus curse cu autocarul spre insula elenă Thassos, ulterior dezvoltând şi alte destinaţii pe segmentul low cost: Skiathos, Marmaris, Zakynthos etc.

Dar să încheiem povestea. Şi să revenim la…

Prezent:

breakup-600x420Acum două săptămâni, citesc în presa de business un articol care, recunosc, m-a surprins. Anume, acela că touroperatorul Christian Tour îşi retrage acţionariatul din Europa Travel şi Bibi Touring. Tam tam! Păi cum aşa? Doar după trei ani? A fost doar o cacealma, un bluf?

În ţara noastră avem o mare problemă de comunicare, iar cel “mare”, din păcate, nu se va înţelege prea uşor cu cel “mic”. Sper să trecem cândva peste problema asta. Am mai întâlnit cazuri de firme consolidate care, absorbite de o firmă mai puternică sau în parteneriat cu aceasta, au început să devină mai puţin vizibile şi le-a scăzut cifra de afaceri. Din fericire nu a fost cazul Europa Travel şi Bibi Touring, care şi-au continut drumul care i-a consacrat, după câteva probleme de identitate.

De ambele părţi au existat, se pare, probleme de comunicare, diferenţe de stil şi de standarde. Firmele nu şi-au unitarizat activităţile şi se pare că nici nu a existat interes în acest sens, mai ales în ultima perioadă a „mariajului”. Cred că fratele mare ar fi trebuit să-l ajute pe cel mic. Dar nu a fost nevoie, pentru că fratele mare creştea mult oricum, cu oferte speciale şi marketing agresiv. „Pentru că vizăm consolidarea brandului, la care construim de 18 ani încoace, am decis retragerea acţionariatului din alte branduri româneşti de turism axate pe nişe – Europa Travel şi Bibi Touring. Prin această decizie, urmărim să ne concentrăm asupra zonei de touroperare a destinaţiilor care ne-au făcut celebri şi asupra îmbunătăţirii continue a serviciilor pe care le oferim clienţilor noştri. Punem accentul pe dezvoltarea turismului intern (în România), dar şi a celui corporate, în interiorul brandului nostru. Pe termen scurt şi mediu, vom redirecţiona cea mai mare parte din investiţii în această zonă”, spune într-un comunicat de presă directorul general al Christian Tour, Cristian Pandel.

Era bine dacă anunţul scindării grupului s-ar fi făcut bilateral, mai bine spus trilateral, ci nu unilateral. Acest comunicat a riscat să creeze deservicii firmelor proaspăt ieşite din grup.success-failure

Până la urmă, acesta a fost un mariaj de imagine. Christian Tour rămâne Christian Tour, un touroperator mare, dar nu un grup, Bibi rămâne Bibi, Europa Travel rămâne Europa Travel.

Trecut:

„Cred că asistăm la o evoluţie naturală pe piaţa românească, asemănătoare cu ce s-a întâmplat în Europa de vest şi în toată lumea. Avem exemplul Germaniei, unde, din mii de agenţii s-au format reţele, care apoi s-au transformat în grupuri. Vremea lupilor singuratici în turism a apus. Viitorul pe termen mediu este cel al unirii forţelor, pentru a merge mai departe. Ca să poţi râmâne singur, trebuie să fii puternic pe o anumită nişă”, sublinia acum trei ani, la fuziune, Adrian Voican, liderul Bibi Touring.

Bibi este un touroperator consolidat, nişat pe turismul intern, şi îşi va vedea de drum mai departe, fără probleme. Sunt sigur de asta. La fel şi Europa Travel, pe nişa low cost. Până la urma, tot nişa puternică a rămas în acest caz…

Dragoş Anastasiu, preşedintele Eurolines şi al TUI Travel Center România, vorbea despre importanţa alianţelor în urmă cu circa 8 ani, pe când era preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT). El spunea că va sosi vremea alianţelor, a formării de grupuri de interes, pe modelul german. La ora actuală, pe lângă alianţele amintite mai sus, avem touroperatori care s-au dezvoltat intern, extinzându-se şi prin francize – precum Paralela 45 ori Eximtur. De asemenea, avem grupul Eurolines, care, pe lângă faptul că reprezintă TUI Travel Center Romania, deţine touroperatorul Nova Travel, transportatorul Eurolines România, reţeaua de agenţii Intertouring din Germania, Eurolines Moldova, Touring Rent Auto, TAL Aviation, compania de taxi Next etc.

O tentativă de formare a unui grup consilidator, din păcate nereuşită, a fost în 2005, prin alianţa dintre marii touroperatori Happy Tour (deţinut la acea vreme de familia Demetriade), Aerotravel şi Marshal.

2010 a fost anul Happy Tour, 2011 – anul TUI Travel Center Romania, 2012 anul Christian Tour Group. În 2012 mă întrebam cine va urma… Ei bine, nu a mai urmat nimeni. Şi nu cred că va mai urma prea curând. Se pare că nu suntem germani. Poate că oi fi eu cârcotaş, dar nu cred că sunt… Ideea formării unui grup doar pentru imagine, aşa cum a fost efemerul „Christian Tour Group”, nu ţine. Consider că de acum înainte, va fi care pe care. Marii touroperatori se vor dezvolta, vor rivaliza sau vor coopera, după afinităţi şi stil. Dar nu se vor mai uni în grupuri sau nu vor mai forma grupuri. Paralela 45, Eximtur, Christian Tour, Happy Tour/Paravion/Prestige, Eurolines – TUI Travel Center (acestea două, deşi sunt grupuri, au devenit „in house”, au sedii comune pentru toate companiile şi totuşi s-au consolidat), Perfect Tour, Accent Travel & Events, Mareea şi alţii vor creşte de la an la an sau nu, după posibilităţi, şi asta va fi.

Breakup-Business-Partnership

2 comentarii


  1. Christian Tour o firma de 2 bani. Daca vreti sa va ratati concediul mergeti cu ei . Niste escroci nemernici. Hoti in adevaratul sens al cuvantului. Senior voyage este ” senior furati de acesti indivizi”. Excursiile anuntate cu surle si trambite ca ” ieftine” ajung de la 295 euro la 1000 de euro. Feriti-va de optionalele lor care va vor ruina. Acesti indivizi ar trebui cercetati de Fisc si DNA. In Toscana in septembrie costurile au fost 295 +95 taxe aeroport+50-naiba stie ce +385 optionale +150 intrari la obiective= 975 euro fara niciun euro de cheltuiala.
    Niciodata sa nu mergeti cu ei !
    Am fost cu Omnia 10 zile in Elvetia cu 300 de euro fara niciun „aditional” iar cu astia ati fi platit triplu cu optionalele lor.

    Răspunde

    1. Felicitari pentru articol, e foarte detaliat.
      As vrea sa intreb si eu ceva fiindca vad ca lumea e foarte informata in legatura cu aceste agentii din Romania. Se stie ceva despre un actionar care nu a stiut ca are dividende la una din agentii, totusi i le-a vandut altcineva dupa care a iesit tam-tam si s-a „dus afacerea” iar actionarul tot nu a aflat?

      Răspunde

Dă-i un răspuns lui Turist Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *