Vă dăm 10 euro doar să călătoriţi cu noi!

cheap-deals-discountsVă prezint următoarea situaţie ipotetică. Vreau să plec într-o destinaţie caldă, dar mai ieftină, mai apropiată de România. Vreau cât mai ieftin. Nu mă interesează de unde cumpăr, vreau ieftin ! Dau cuvinte cheie pe google : « oferte speciale », « reduceri », « megareduceri » etc.

Woow ! Ia te uită ce găsesc : « te plătim noi 10 euro dacă pleci cu noi ! ». Gata, am dat lovitura. Nici nu mă uit cu atenţie la numele agenţiei, nu verific nimic, ce mai contează… « Dacă e moka, moka să fie ». Dau un telefon la acea agenţie. Wow, chiar îmi răspunde cineva! Deci e pe bune… E serioasă treaba… O voce politicoasă, de femeie, îmi spune : « da, oferta este valabilă şi este pe bune, vă aşteptăm la sediu ».

Ajung la sediul agenţiei. “Am venit… Ştiţi, pentru oferta unde primesc eu 10 euro”, spun, cu timiditate.

“Da, domnule, este perfect. Plecările sunt în lunile februarie-martie şi în octombrie-noiembrie”…

“Păi staţi aşa, atunci nu prea e de plajă”…

“Eh, e ofertă specială. Acum ce credeţi, că vă putem plăti ca să plecaţi în iulie sau august?”

“Bine… să zicem că accept”

“Noi vă oferim 10 euro, mai trebuie dumneavoastră să plătiţi transportul cu autocarul, 70 de euro, plus taxa de mediu, că se cere acolo, 30 de euro de persoană. Şi vă rugăm să vă grăbiţi, locurile sunt limitate!”

“Staţi aşa, parcă era…”1eugre

“Haideţi, domnule, e o ofertă de nerefuzat. Iar dacă doriţi în sezon, avem oricum, cu numai 299,99 euro, cu transport cu tot, de persoană »…

« Păi şi nu mă mai plătiţi ? Parcă era… »

Plec cu coada între picioare. Nu pot să vă redau ce e în mintea mea… Îmi făcusem atâtea speranţe… Până la urmă, parcă nici celelalte preţuri nu erau mari dar totuşi… Ei promiseseră altceva în ofertă…

Bref. Închei situaţia ipotetică. Poate că am exagerat un pic. Dar nu de tot. De câţiva ani, observ o competiţie din ce în ce mai agresivă şi pe alocuri incorectă, din partea unor agenţii de turism. Într-un fel, trăim în capitalism şi competiţia dictează dezvoltarea. Dar, pentru că există un dar, ofertele trebuie să fie corecte.

Acum mai mulţi ani, şi companiile aeriene, şi băncile aveau oferte incomplete, cu multe asteriscuri. Uniunea Europeană a obligat companiile aeriene să-şi prezinte explicit preţul final, cu toate taxele, pentru a nu induce în eroare consumatorul. La fel şi băncile, prin DAE, dobânda anuală efectivă, care exprimă sub formă procentuală costul total al unui credit. Competiţia este corectă dacă toate costurile şi condiţiile sunt la vedere. Da, să zicem că o agenţie de turism poate folosi psihologic o ofertă gen „400 de euro plus 199 de euro taxe de aeroport”. Dar să fie la vedere, clientul să poată calcula rapid şi nu să afle când trebuie să plătească de existenţa altor costuri.

cheapAm întâlnit de multe ori şi situaţii gen „ofertă specială: 99 de euro”. Sunai la agenţie şi ţi se spunea: „Ştiţi, nu mai avem pachete turistice la acea ofertă, s-au vândut ca pâinea caldă, dar vă putem oferi la 200 de euro ceva mai bun…”. Păi o fi corect aşa?

Segmentarea costurilor o mai întâlnim la companiile aeriene low cost. Când faci rezervarea ai un tarif, însă trebuie să plăteşti în plus pentru fiecare bagaj, plus 10 euro taxă de check in. Uneori poţi ajunge la acelaşi preţ cu cel perceput de o companie aeriană de linie regulată, iar uneori preţul poate fi şi mai mare, în funcţie de data rezervării şi cea a zborului.

Chiar dacă unele agenţii de turism o să se supere, cred că ar trebui să existe o lege care să oblige agenţiile să prezinte la vedere, fără asteriscuri şi omisiuni, toate costurile unui pachet turistic. Fie şi segmentat, dar să fie la vedere, cu lux de amănunte.

Mi-a atras atenţia campania touroperatorului Paralela 45 – „Vacanţe de 1 euro nu vindem”, care a început să fie preluată şi de către alte agenţii de turism. Agenţii ştiu ce vând, iar turiştii au încredere în agent. Mă întreb: în calitate de client, aţi avea încredere în oferta unui avocat ori a unui medic dacă vă spune: „consultaţia costă doar un euro”? Fireşte că vă veţi gândi că ori e ceva neserios, ori mai există şi alte costuri.Sticker-1-euro1-300x300

„Turiştii nu mai au încredere în agenţii tocmai din cauza unor acţiuni de marketing de gherilă”, comenta pe facebook un cunoscut blogger de turism român.

Este adevărat, sunt agenţii de turism puternice care deţin în garanţie multe camere de hotel. Îşi pot permite să ofere uneori cazare de un euro sau poate chiar gratis. Dar este „fair play” (şi ar trebui să fie obligaţi şi de lege) să specifice la vedere şi pentru ce perioadă sunt aceste oferte (clar, extrasezon), precum şi alte costuri (obligaţia achitării transportului). Şi atunci totul ar fi cât de cât ok.

Apoi, mai avem problema dumpingului. Îmi amintesc că acum mai mulţi ani, când pe piaţa românească intra un mare touroperator internaţional, acesta oferea preţuri de dumping la destinaţii premium. Da, avea buget enorm de marketing, avea „spate”, cum s-ar spune, şi dorea să câştige cât mai mult din piaţă. Ştiu că în Europa occidentală şi în SUA, dumpingul este sancţionat.

O altă metodă de agresivitate a agenţiilor constă în copierea numelui sau a unor oferte ale altor agenţii concurente, ori în deschiderea unui sediu chiar lângă sediul unei agenţii concurente. Trăim în capitalism, dar asta sună clar a „declaraţie de război”. Acum câţiva ani, o agenţie de turism din afara starting-a-travel-agency-from-homeBucureştiului şi-a schimbat numele, noul nume fiind foarte asemănător cu cel al unei agenţii din Bucureşti. Mai mult, agenţia care a copiat numele şi-a deschis sediu în Bucureşti chiar în vecinătatea agenţiei care înregistrase prima numele. Pe de altă parte, multe agenţii de turism caută cele mai bune vaduri (fireşte), şi putem vedea, în centrul Bucureştiului, mai multe agenţii de turism concurente aşezate una lângă alta. Uneori, această dispunere nu este făcută la nimereală, ci chiar intenţionată.

Ce să mai spun… Trăim vremuri interesante şi în turism. Voi ce părere aveţi, cine va câştiga această „luptă”, pe termen mediu şi lung, cei care fac marketing agresiv, prezintă uneori oferte incomplete şi merg pe promovarea cu agresivitate a tarifelor mici sau cei care merg ca tehnici de marketing pe calitate, eficienţă şi nu neapărat pe cele mai mici preţuri, oferite cu orice… preţ? Aştept opiniile voastre, ştiu că este o problemă veche.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.