Paralela 45. După 25 de ani (1)

Alin Burcea şi Adrian Grigorescu în 1990
Alin Burcea şi Adrian Grigorescu în 1990

« De 25 de ani facem diferenţa » este noul slogan al touroperatorului român Paralela 45, care iată că în acest an aniversează un sfert de veac. Au trecut deja 25 de ani de când doi prieteni buni, Alin Burcea şi Adrian Grigorescu, şi-au pus visurile şi speranţele de viitor în agenţia de turism pe care au înfiinţat-o, Paralela 45. Agenţia a fost deschisă în aprilie 1990, însă istoria este un pic mai veche…

 

Începuturile. Alături de jurnalişti japonezi, la Revoluţie

În decembrie 1989, Revoluţia l-a prins pe Alin Burcea în stradă, lucrând pentru un grup de jurnalişti japonezi, care doreau să relateze de la faţa locului evenimentele din România. „M-au întrebat dacă ştiu engleza sau franceza şi am spus că da. Le-am arătat ecusonul de ghid şi i-am convins. Încă se trăgea pe străzi, încă murea lume… Am lucrat pentru ei din decembrie până în martie, sprijinindu-i şi ghidându-i prin ţara noastră, de unde ei transmiteau permanent. Am fost, de exemplu, cu ei la 1990 2Timişoara, ca să vedem morţii şi răniţii de acolo. I-am însoţit şi la Târgu Mureş pe 15 martie, când a fost conflictul între români şi maghiari. Atunci l-am luat şi pe asociatul meu, Adrian Grigorescu, care era şoferul. Am intrat într-un sat maghiar. Japonezul care era cu noi a insistat să oprim. Nouă ne era frică, dar am făcut-o. Ne-am oprit la casa parohială, am bătut la uşă… Oamenii au fost spectaculoşi şi vorbeau cu toţii româneşte. Ne-au primit bine, ne-au dat să mâncăm şi să bem… Eu le explicasem japonezilor că, în realitate, noi şi ungurii convieţuim bine. Au văzut şi au crezut. Deci, începusem de atunci să facem imagine pozitivă de ţară”.

„La finele lui decembrie 1989 căzuse un avion la Vişina, care avea la bord şi un fotoreporter britanic. Am fost la aeroport să vedem ce se întâmplă şi era cât pe-aci să fim împuşcaţi. Noroc cu japonezul care era cu noi, militarii s-au liniştit la vederea lui. Altfel, cine ştie, ne credeau terorişti… Apoi, ne întoarcem spre Universitate. Când traversăm Calea Victoriei, în dreptul hotelului Bulevard, prin faţa noastră trece în viteză o Dacie break albă. Se aude o rafală de automat, maşina intră în zidul de la hotelul Bulevard. Mergem acolo, şoferul era mort. Jurnalistul japonez mi-a zis: uite, noi mergem la Vişina să căutăm senzaţionalul, iar senzaţionalul este pe străzile Bucureştiului”, rememorează Alin Burcea.

1991 1Japonezii au avut ce să transmită şi au fost mulţumiţi. Astfel că misiunile lui Alin Burcea, de ghid în prima linie, adeseori periculoase, au fost răsplătite în luna martie cu câteva mii de dolari, care erau bani mulţi la acea vreme. „Cu aceşti bani, cu ce a câştigat şi asociatul meu, care era şoferul nostru, cu ce m-au mai ajutat şi părinţii mei, am hotărât să înfiinţez o agenţie de turism”.

Primul an. Litoralul românesc şi Istanbul la greu…

Adrian era revizor de gestiune la Horticola 1 Mai. „I-am convins să renunţe la florăria lor de pe Bulevardul 6 Martie (actualul Elisabeta), cum se numea atunci, şi aşa am găsit sediu pentru noua noastră firmă. Loc care este şi în prezent principalul sediu al Paralela 45, de pe Bulevardul Elisabeta”, spune Burcea.

Cei doi asociaţi aveau încă nevoie de bani. Ce au mai făcut? „Eu eram cu idei mai nebune, asociatul meu era omul de cifre, calm, echilibrat. Ne completam foarte bine. Am tras la xerox Decretul Lege 54 (privind organizarea şi desfăşurarea unor activităţi economice pe baza liberei iniţiative) care era foarte solicitat la acea vreme şi era tipărit doar în Bucureşti. Îl vindeam unde îşi depunea lumea actele pentru înfiinţarea de firme. L-am vândut cu 20 de lei, apoi 30 de lei şi peste o oră cota era de 100 de lei. Am câştigat foarte repede vreo 30.000 de lei. Era o sumă mare, jumătate de Dacia la acea vreme”.

Alin Burcea îşi aminteşte cu nostalgie momentul în care au primit autorizaţia de funcţionare cu numărul 384 din România, pe Decretul Lege 54, autorizaţie ce deschidea drumul unei afaceri şi unui turism liber de condiţiile impuse de comunism.

După ce lucraseră împreună ca ghizi la Întreprinderea de Turism, Hoteluri și Restaurante Bucureşti, cei doi au deschis primul şi principalul sediu al agenţiei din Bulevardul Elisabeta pe data de 6 iunie 1990. La deschiderea agenţiei au participat nume importante din istoria turismului românesc de după comunism, dar şi nume cunoscute din istoria ţării noastre, precum căpitanul Mihai Lupoi şi Ion Antonescu, la acea vreme directorul general al ITHR.

Românii au observat şi au apreciat modul în care lucra o agenţie de turism privată. Biletele de odihnă pentru litoral sau munte erau vânate de mulţi oameni, iar cozile se formau încă de la primele ore ale dimineţii. În 1990 au făcut primii bani din turismul intern, stațiunile de pe litoral (Neptun, Saturn), dar şi cele montane (Sinaia, Predeal) şi balneoclimaterice (Geoagiu-Băi) au fost primele destinaţii ce i-au atras pe turişti.

Prima plecare în străinătate a avut loc la sfârşitul lunii iunie, iar destinaţia a fost Turcia. Excursia către Istanbul s-a realizat cu autocarul IRANNATIONAL, iar turiştii au fost impresionaţi încă de la ieșirea din țară, în vamă fiind cozi de mașini ce se întindeau pe câțiva kilometri. Expediția a fost condusă de Traian Brendea, iar ghid a fost Alin Burcea. Au urmat apoi sute de autocare cu destinaţia Istanbul, coordonate de Grig, ghidul cunoscut pentru acțiunea Istanbul.

Deja apăruseră mai multe agenţii de turism private şi la un moment dat s-a pus în discuţie înfiinţarea unei asociaţii care să reprezinte breasla. Despre aceasta, în episodul următor.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *