Aproape totul despre Târgul de Turism al României (1)

 

Ieri s-a încheiat ediţia de toamnă (târzie) a Târgului de Turism al României de la ROMEXPO.  A fost o ediţie destul de reuşită. Poate cea mai reuşită ediţie din ultimii ani (repet, de toamnă), pentru că în acest an cele două târguri de profil – al ANAT (care se ţinea la Palatul Parlamentului) şi cel al ROMEXPO – s-au reunit. Târgul a găzduit 208 firme, dintre care 165 din România şi 43 din străinătate, firme membre ANAT sau acreditate de către organizaţii recunoscute la nivel internaţional. Organizatori au fost ROMEXPO, în parteneriat cu ANAT (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România), FPTR (Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc), OPTBR (Organizaţia Patronală a Turismului Balnear din România, ANTREC (Asociaţia Naţională de Turism Rural Ecologic şi Cultural din România).

Cu revista Travel Advisor nr. 14, proaspăt lansată la Târgul de la ROMEXPO

Cu revista Travel Advisor nr. 14, proaspăt lansată la Târgul de la ROMEXPO

Am asistat la mai multe premiere, am observat mai multe tendinţe. Înainte de toate, a fost primul târg de toamnă unde au fost promovate şi s-au vândut oferte pentru următorul sezon de vară. Ţinând cont că la ediţia de primăvară a TTR (prima ediţie a târgurilor reunite), 15-20% din valoarea totală a vânzărilor companiilor participante au reprezentat contracte încheiate pe perioada târgului, firmele s-au prezentat şi la ediţia din această toamnă cu numeroase oferte de schi şi iarnă, croaziere, circuite turistice în România, oferte de Paşte şi early-booking-uri pentru vară.

Din ce am discutat cu touroperatorii expozanţi, o parte au fost mulţumiţi de perioada aleasă (cei care s-au bazat pe promovarea ofertelor pentru anul viitor), o parte mai puţin mulţumiţi (cei care s-au concentrat pe vânzarea şi promovarea ofertelor de sărbători). Au fost puse la vânzare oferte de early booking cu reduceri între 20 şi 40%, uneori chiar până la 50%, atât pentru Grecia, Turcia sau Bulgaria, cât şi pentru Litoralul românesc.

Iată ce tendinţe am observat:

1.O concentrare a marilor touroperatori. Au fost mult mai puţine agenţii de turism mici. Au dominat giganţii – Happy Tour, Eximtur, Paralela 45, TUI Travel Center, Christian Tour Group, Perfect Tour, Mareea, Accent Travel & Events, Transilvania Travel, Cocktail Holidays – ori agenţiile bine nişate – Kuşadasi, Malta Travel, croaziere.net, Alida Holiday, Iri Travel.

2. Apariţia unor agenţii de turism venite din alte domenii – Groupon Travel (renumitul site de discount-uri – care a obţinut şi licenţă de touroperator), Miniprix etc.

3. Vizitatorii târgului au venit special pentru a se informa şi a compara, mai mult ca niciodată. O parte dintre ei a făcut rezervări sau chiar a achitat avansuri, a cumpărat. Cred că la actuala ediţie a TTR s-a vândut sau contractat de sute de mii de euro.

4. Continuă să vină în România mari touroperatori regionali. La actuala ediţie s-a prezentat Mouzedinis Travel, un touroperator important din nordul Greciei (destinaţia externă numărul 1 a românilor), care are peste 1000 de angajaţi, 65 de birouri externe în 9 ţări din regiune. Principala ţară cu care lucrează este Rusia. Din totalul de 1 milion de turişti ruşi care sosesc anual în Grecia, 350.000 au fost aduşi, în ultimul an, de Mouzedinis. Important e că firma doreşte să activeze pe piaţa românească doar ca touroperator şi să sprijine agenţiile locale în vânzarea şi promovarea Greciei.

5. Nevoia mai mare a profesionalizării în domeniul promovării turistice. Pe lângă firmele Best

Turism, Travel Advisor Media, a apărut noua firmă româno-spaniolă de marketing pentru travel & HoReCa – markete.ro (unde sunt şi eu asociat, alături de Cosmin Ivan), iar bloggerul Răzvan Pascu şi-a lansat propria firmă de PR şi marketing în turism – Travel Communication. Este foarte bine, este destul loc pe piaţă şi m-aş bucura să ştiu că firmele din turism apelează la firme de marketing, PR, comunicare, specializate pe turism şi nu la firme generaliste. Poate în curând facem o asociaţie J

6. Au fost lansate produse noi, inovative şi au fost create evenimente la standuri. De exemplu, Paralela 45 a prezentat noua aplicaţie de turism pentru smart phone-uri şi tablete, Accent Travel a promovat aplicaţia de gestionare a rezervărilor hoteliere YieldPlanet, Happy Tour a promovat broşura pentru destinaţia Israel, în prezenţa lui Yehuda Shen, directorul de turism al Israelului pentru Europa Centrală şi de Est, Malta Travel a avut la stand formaţia Heaven etc.

7. Vizitatorii au solicitat pachete de vară pentru Grecia, Bulgaria, Turcia, Malta, Spania ori pentru litoralul românesc, iar pentru sărbători şi sezonul de iarnă au fost interesaţi de turismul montan şi rural din România, de Austria, Bulgaria, Slovenia, de city break-uri în Europa, dar şi de destinaţii mai calde sau „călduţe” precum Dubai, Thailanda, Republica Dominicană, Egipt. Cele mai exotice chartere promovate au fost cele pentru Laponia (de Crăciun) şi Kenya (de Revelion). Am observat revenirea în forţă a Egiptului, care încearcă să reatragă turiştii români. Vom vedea cum vor reuşi să elimine percepţia turiştilor noştri, momentan încă scăzută din cauza tulburărilor politice de acolo. Aceeaşi problemă o are, în aceste zile, şi Israelul.

Alături de Cristian Bărhălescu, secretar de stat pe turism şi Paul Mărăşoiu, director Peacock Hotels

8. Am remarcat o promovare mai intensă şi mai profesională a oraşelor şi regiunilor din România, o promovare nu doar de dragul de a bifa ceva, de data asta. Reprezentanţii acestor regiuni chiar doresc să vină turişti în zonă şi au fost interesaţi să contacteze agenţiile de turism. Am remarcat standurile Sibiului (ca oraş), al Predealului (ca staţiune) şi al regiunii Horezu. De asemenea, Păltinişul, Băile Herculane sau Amara (unde se împărţeau mostre cu nămol) sunt staţiuni care doresc să revină mai puternic pe piaţă. De nota 10 organizarea Ţinutului Secuiesc. Au fost prezente şi oraşe la care nu v-aţi fi gândit, precum Huşi.

Estimez că în total au fost între 10.000 şi 15.000 vizitatori, în pofida vremii nu foarte prietenoase. Momentan atât, dar revin cu un alt articol, inclusiv despre ce s-a întâmplat atât în standuri, cât şi la conferinţele şi dezbaterile organizate în timpul târgului.

 

Bookmark the permalink.

5 Responses to Aproape totul despre Târgul de Turism al României (1)

  1. Dordea Petre says:

    Bravo! Asa ceva vreau eu de la tine.

  2. Intr-adevar este foarte bun articolul si multe poze. Bravo!

  3. Flavius says:

    Editia aceasta de toamna mi s-a parut cam „saraca”. Totusi, se pot observa progrese fata de editiile anterioare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.