Norman Spinrad: SCI FI a murit! Trăiască Science Fiction!

2001

Desi a precizat ca nu agreaza interviurile prin e-mail sau corespondenta, scriitorul Norman Spinrad a avut amabilitatea de a ne raspunde la cateva intrebari. Iata ca, datorita noii tehnologii si in special a dezvoltarii Internet-ului (aspecte prefigurate si de maestrul american care iubeste mult Europa), cateva din gandurile creatorului Gloriannei O’Toole au sosit in paginile „Anticipatiei” inainte de prezenta lui fizica, la euROcon.

T.B.: Domnule Norman Spinrad, in prezent avem Internet, avem televiziune, avem tehnologie de ultima ora. Poate ca vietile noastre devin, din cauza asta, din ce in ce mai „virtuale”. Binecunoscutul dumneavoastra roman „Masinaria Rock and Roll”*1 nu este departe de realitate. Credeti ca arta si miscarea Science Fiction mai au mult de trait, in acest caz? Cum vedeti un viitor posibil al acestui gen?

Alaturi de Norman Spinrad, la euROcon-ul din 2001, desfasurat pe insula Atlantykron, Capidava

N.S.: In primul rand, nu vad SF-ul ca pe un „gen”, desi sintagma este folosita destul de des. Din acest punct de vedere, ca gen de scriitura, SF-ul nu are viitor, deoarece filmele de profil pentru televiziune, romanele realizate dupa filme, jocurile video etc. distrug deja atractia SF-ului simplistic. Dar Science Fiction-ul ca literatura va supravietui. Care, consider eu, transferat in muzica, este ultimul punct tematic in „Masinaria Rock and Roll”. „Sci Fi a murit. Traiasca Science Fiction!”

T.B.: Sunteti noul presedinte*2 al SFWA (Asociatia Scriitorilor de Science Fiction si Fantasy din America). Care sunt noile orientari in SF-ul de azi? Castiga teren latura de entertainment a SF-ului (seriale TV, filme, jocuri, spectacole) in fata celei clasice (romane, povestiri)? Pe de alta parte, sunt mai apreciate genurile Fantasy si Soft decat cele Hard?

N.S.: Raspunsul este acelasi ca si la prima intrebare. Nu imi pasa de orientarile din „Sci Fi”. Asociatia pe care o conduc este a „Scriitorilor de Science Fiction si Fantasy din America”, nu a „Scriitorilor de Sci Fi”. Nu imi pasa de partea de entertaiment a SF-ului. Si nu stiu ce inseamna „genurile soft”. De fapt, nu vreau sa stiu. Detest notiunea de „gen” si astfel de categorisiri.

Alaturi de Norman Spinrad, pe insula Atlantykron (2001)

T.B.: Sunteti un american care traieste la Paris. Deci, sunteti deosebit de familiarizat cu doua continente. Cum vedeti „Sci Fi”-ul*3 european, in comparatie cu cel promovat in America?

N.S.: Precizez ca detest termenul de „Sci Fi”. Si cred ca o diferenta dintre SF-ul american si cel al traditiilor diverselor state europene, si in particular una care a determinat o relativa diferentiere de creatiile americane – caz in special valabil pentru SF-ul romanesc – este ca voi, de exemplu, nu ati evoluat din revistele de aventuri tip „pulp” ci mai degraba din curentul suprarealist al anilor ’20. Ganditi-va, de exemplu, la Ionescu, care nu a fost scriitor de „Sci Fi”, dar a avut o influenta semnificativa asupra SF-ului romanesc modern. SF-ul a constituit, de asemenea, o subtila literatura politica indreptata impotriva unor regimuri autoritare. Acest aspect este intalnit, in diverse proportii, in multe state „ex-comuniste” din estul Europei – in SF-ul ceh sau maghiar, nu numai cel romanesc, ba chiar si in cel rusesc. Asa ca adevarata diferenta nu este intre SF-ul american si cel european, ci intre cel „vestic” si cel „estic”.

1 – „Little Heroes” (denumirea originala din 1987). Aparuta in Romania in 1993, la editura Nemira
2 – Spinrad a mai detinut aceasta functie, intre 1980 si 1981
3 – Termen folosit din ce in ce mai des, in special in Statele Unite si celelalte tari apartinand culturii anglo-saxone

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.