Dai un ban dar… știi că face. Plătești 100 de euro, primești servicii de 100 de euro. Nu proaste, nu extraordinare, dar de 100 de euro. Plătești 500 sau 1000 de euro, primești servicii de acești bani. Vezi o ofertă de 120 de euro, iar asta ar trebui să fie valoarea finală, și nu să se mai adauge, cu steluță, în subsol, încă 100 de euro sau mai mult. Așa spune un om de turism pe care-l știu de peste 20 de ani. Un om direct, poate uneori ”insuportabil” prin modul său de a fi direct. Însă un om care nu a lovit vreodată pe la spate, chiar dacă are un stil comunicare atipic, pe care și-l asumă, așa cum spune și el. Un om care se luptă cu ofertele mincinoase și alunecoase din turism. Orice i se poate reproșa acelui om, dar nu că ar fi alunecos. Mulți ar spune: eh, ofertele mincinoase înseamnă marketing. Cât timp atrag clienții… Sunt om de comunicare, dar nu îmi place marketingul mincinos. Așa cum, de la o vreme, se poartă moda titlurilor mincinoase în mass-media, gen: INCREDIBIL! SENZAȚIONAL! Ce a făcut Cutărescu, și dacă accesezi știrea, totul este un fâs. Sau ”Actorul X ne-a părăsit”, iar citind știrea afli că doar și-a dat demisia de la teatrul unde lucrează sau că a ieșit la pensie. La fel și cu marketingul mincinos.
Paralela 45 este o agenție de turism respectabilă și un brand în turismul national, condusă de un om cu brand personal puternic la rândul său: Alin Burcea. Nu a avut reclamații, iar gradul de clientelă fidelă este de peste 30% – un grad foarte mare în ziua de azi, în care potențialii turiști se uită la fiecare euro. Deși aici există un risc. De multe ori, clientul se lasă atras de o ofertă mai ieftină, dar în realitate va afla, la fața locului, că mirajul produsului mai ieftin îl poate costa mai mult: ori nu beneficiază de asistență, ori apar costuri ascunse, ori hotelul este amplasat într-o zonă greu accesibilă, de unde trebuie să plătească un taxi până la plajă sau până în centrul unei localități. De câte ori nu se întâmplă ca un turist să cumpere un pachet turistic la un hotel în centru și de fapt, se trezește cazat la periferie. Primind în schimb un hotel ”similar” deoarece, vezi doamne, hotelul ales de tine este ”indisponibil”. Uneori, se defectează autocarele în timpul circuitului, ori orele de ridicare a turiștilor (dacă vorbim de un traseu care să conecteze mai multe localități) sunt aproape imposibile. Uneori, turistul se trezește dat afară de la hotel pentru că agenția la care a apelat nu a achitat cazarea. Și urmează telefoane, email-uri, stres, nervi… Ca să ofer doar câteva exemple.
Paralela 45 oferă răspunsuri clare și prompte atât cererilor din partea turiștilor, cât și din partea agențiilor partenere și asigură transparență. Și reprezintă un brand recunoscut, care a crescut pas cu pas, începând cu 1990, anul fondării. Sunt anumite nume din turism despre care nu mă feresc să scriu. Pentru că merită şi au făcut istorie. Acum 11 ani am absolvit masteratul cu specializarea Management şi Marketing în Turism, din cadrul Facultăţii de Comerţ de la ASE. Tema lucrării de dizertaţie a fost “Agenţiile de turism din România: de la marcă la brand”. Am efectuat o cercetare cu circa 100 de respondenţi (prieteni, rude, colegi, chiar şi necunoscuţi) privind cele mai cunoscute agenţii de turism din România. Pe primul loc a ieşit Paralela 45, urmată de alte câteva agenţii cu tradiţie. De asemenea, Paralela 45 este inclusă, de șase ani, an de an, de către Superbrands România, în topul 100 al celor mai cunoscute branduri din România, fiind unica agenţie de turism în clasamentul superior, precum şi în Top Brands, editat de Reader’s Digest. Paralela 45 este un pionier în fiecare an, căutând mereu inovația. Operarea de noi circuite (una din specializările firmei), deschiderea estului (Rusia, Ucraina etc.) precum și deschiderea de noi destinații operate cu curse charter sunt doar câteva exemple. ”Paralela 45 a susținut dintotdeauna o piață concurențială și practicarea unor servicii de calitate în relația cu clienții. Avem respect pentru turiștii noștri, afișăm prețul final, cu toate taxele incluse” – subliniază un recent comunicat de presă al touroperatorului român.
Paralela 45 se numără printre pionierii turismului românesc şi rămâne în continuare, paradoxal, un pionier, reinventându-se de la an la an. Culmea: cu aceeaşi siglă! O siglă reuşită, care a rezistat până acum (cu mici modificări) precum Coca Cola. Această firmă nu reprezintă doar o marcă, un nume, ci un brand. Nu am auzit – de la prieteni şi amici în primul rând – de plângeri la adresa Paralelei 45, dimpotrivă… Numai de bine. Iar cei din industria turistică spun: ”E drept, poate că Alin Burcea are un stil mai atipic de comunicare, nu se sfiește să spună ce gândește și din cauza asta pierde uneori, însă este un profesionist respectat și tot ce are de zis, o face pe față”.
Alin Burcea este un om dinamic, inovator, deseori incomod, care a avut timp şi să ajungă doctor în economie (turism), să fie şi secretar de stat, şi primul preşedinte ANAT, la doar 26 de ani, funcție în care a revenit în perioada 2014-2018. E un om care fascinează şi pe care nimeni nu se poate supăra, pentru că, pragmatic vorbind, cam e nevoie de el… “Am militat și milităm în continuare împotriva marketingului mincinos în piață, prin care clienții sunt induși în eroare. Respectul față de client înseamnă respectul față de propriul business, angajați, familiile noastre. Nu vom vinde niciodată pachete de 1 euro sau cu taxe zero. Nu ne atragem turiștii prin reclamă mincinoasă, ci prin serviciile de calitate pe care le oferim. 29 de ani de experiență în piață înseamnă atentie, seriozitate și standarde ridicate prin care construim fiecare vacanță, la un preț corect”, declară Alin Burcea, CEO Paralela 45. „Agenția ta de încredere nu este doar un slogan, ci transpunerea în realitate a activității echipei Paralela 45, formată din 200 de angajați, mai mult de jumătate cu o vechime de 20 de ani în companie, în relația cu peste 1.800.000 turiști deserviți până în prezent. Suntem un brand solid, premiat anual de reviste și în conferințe de specialitate”, subliniază Alin Burcea. În 2018 Paralela 45 a obținut următoarele premii: Best Travel Agency Website la eTravel – premiul I, Best Travel Agency Website (GPEC) – premiul I, Cea mai bună agenție de turism (outgoing) HotelAwards – premiul I, Camera de Comerț și Industrie a Bucureștiului – premiul III pentru rezultatele financiare obținute; Camera de Comert și Industrie a României – premiul III – categoria activități ale touroperatorilor. Valoarea brandului Paralela 45 a crescut chiar și în anii de criză economică (în special 2009-2012), care, din păcate, s-au confruntat cu mai multe falimente și insolvențe ale unor agenții de turism. Redau câteva fraze semnate de scriitorul Marian Constantinescu, cel care mi-a călăuzit primii pași în presa de turism, acum vreo… 22 de ani: „Din dorinţa de a completa acel spaţiu sărăcăcios s-a conturat prin anii 1994-1996 şi un proiect comun care a fost şi continuă să fie un succes. „În turism e vremea lupilor tineri”, respectiv replica recentă a volumului „În căutarea lupilor tineri – după 10 ani”, sunt cele două cărţi pereche care au pornit de la ideea lansată de Alin. Aceea de a da viaţă unei istorii recente a lupilor-patroni care au îndrăznit să muşte din catifeaua succesului. Voi insera doar acest citat care continuă să fie, după aproape 15 ani, la fel de actual şi în 2010: „În America (of Doamne, această obsesie dulce a românilor), tânărul de succes este un preşedinte al clipei. La noi, el e cel mult un „cerşetor” al speranţei. Vrem sau nu, timpul este aliatul celor care ştiu să facă şi să rişte. În rest, spectatorii, e dreptul lor, pot paria sau vorbi din tribunele confortabile. Paralela 45 a împlinit recent 20 de ani de existenţă. Si odata cu asta Alin Burcea, cel mai tânăr personaj din „Cărţile lupilor tineri” trece din clasa făcătorilor de turism în cea a creatorilor de şcoală şi de turism. Timpul lucrează în favoarea lui astfel că împingătorul la grămadă a devenit arbitru, negociator şi constructor pe terenul industriei de… vise. Prietenia noastră rămane una specială. Acum ne vedem mai rar. Dar o facem cu plăcere pentru că fiecare am câştigat de pe urma celuilalt. Nu avem datorii reciproce şi asta ne permite să ne îmbrăţişăm. Locul nostru preferat ramane biroul de 5 metri patrati, de la Paralela 45, pe Bulevardul Elisabeta, ai cărui pereţi păstrează amintirea timpului prezent. În unul din sertare se află cu singuranţă ascunsă o floare uscată. Mai miroase şi acum ca atunci, după ce s-a dat cu var şi vopsea, în florăria unde s-a născut „Paralela 45”. Copilul din flori arată azi foarte bine. Doar unul dintre părinţii lui – Adrian Grigorescu, nu mai are cum să-l vadă. Au trecut 20 de ani de atunci? Ce glumă bună!” În 2020, Paralela 45 împlinește 30 de ani de activitate, iar acest lucru nu poate însemna altceva decât seriozitate, încredere și respect pentru turiști. Paralela 45 reprezintă un model de urmat și unul dintre touroperatorii de încredere ai României. Dacă a întâmpinat vreodată probleme, le-a găsit soluții cât se poate de repede. Pentru că nimic nu e perfect, dar ceea ce contează e să fii serios și transparent.
Legătură permanentă
Foarte interesant! Afli lucruri noi zilnic. Multi ani inainte Paralelei 45! 🙂