Romania turistica, tara paradoxurilor. Asul din maneca in lupta cu Bulgaria

Articol publicat de fin.ro

Romania are cultura, traditii si obiective turistice, dar Bulgaria stie sa faca marketing, sa ofere servicii de calitate , all inclusive si animatie, spune consultantul in turism , Traian Badulescu, pentru Fin.ro. Acesta mai atrage atentia ca nu ministerul aduce turistii in tara, ci touroperatorii si precizeaza, ca, daca ar fi ministru de Turism prima masura pe care ar lua-o ar fi eliminarea TVA pentru hoteluri.

In fiecare an, de sarbatorile pascale, cei mai multi turisti romani prefera sa plece in Bulgaria, atrasi de preturile mici. La polul opus, din ce in ce mai multi turisti straini sunt „cuceriti” de obiceiurile traditionale romanesti. Care sunt avantajele Romaniei si cum ar trebui sa ii pastram pe romani in tara?

Depinde de forma de turism aleasa. Este o perceptie falsa ca majoritatea turistilor romani pleaca de Paste in Bulgaria. Majoritatea turistilor care doresc un  minisejur de litoral aleg tara vecina, dar totusi, cea mai mare parte a turistilor romani raman in tara. Pe litoralul bulgaresc sunt pana la 10.000 de turisti romani, dintre care cei mai multi, peste 2000, au ales statiunea Albena – dedicata mai ales familiilor. Pe

Litoralul romanesc sunt mult mai putini, poate circa 1000. Dar riviera noastra nu este de obicei pregatita de Paste sa primeasca turisti, deschiderea avand loc pe 1 Mai.

Cei mai multi romani au ales sa petreaca Pastele in Romania, mai ales la pensiuni rurale – unde avem o estimare de circa 35.000 de turisti. Acestia au ales zone precum Bran-Moieciu (care are avantajul situarii in centrul tarii) dar si alte localitati din judetul Brasov (Prejmer, Rasnov), Bucovina, Maramures, Marginimea Sibiului, Neamt, Apuseni, Tinutul Secuiesc etc. Constat cu mare bucurie ca si romanii incep sa prefere traditiile si pensiunile unde se pastreaza obiceiurile,  vilelor cu termopane.

Aceasta era preferinta turistilor straini de la bun inceput, care incep, intr-adevar, sa vina intr-un numar din ce in ce mai mare la pensiunile rurale de la noi. Avantajele Romaniei sunt tocmai acestea: cultura, traditiile inca bine pastrate, natura (avantaj de care nu profitam pe deplin, tinand cont ca avem, de exemplu, peste 1000 de kilometri de Dunare si nu facem nimic cu ea), dar si turismul balnear (din pacate, acesta necesita multe imbunatatiri) sau cel de afaceri si evenimente.

In concluzie, de Paste vor fi peste hotare circa 30.000 de romani, iar in tara, probabil circa 100.000. Pe plan intern, romanii mai aleg statiunile montane, statiunile balneoclimaterice (si datorita preturilor mai scazute) si orase istorice precum Sighisoara, Brasov, Sibiu, iar pe plan extern, Bulgariei ii urmeaza city break-uri in metropole europene, Grecia (Halkidiki, chartere spre Rhodos si Grecia), Turcia (charter spre Antalya) si Israel.

Drumurile proaste care „inghit” mult timp sunt un mare impediment. Credeti ca preturile mai mici ar putea sa compenseze acest dezavantaj?

Nu cred ca drumurile constituie cea mai mare problema a noastra, desi, e drept, inca mai sunt multe de facut in acest sens. Bulgaria nu are deloc o infrastructura rutiera mai buna desi poate ca au ceva mai multi kilometri de autostrazi. Parerea asta e impartasita atat de turisti, cat si de soferi profesionisti.

In schimb, Bulgaria stie sa faca marketing si sa ofere servicii de calitate, all inclusive, animatie (ceea ce ne lipseste noua mult). Acest dezavantaj ar putea fi compensat atat de preturi mici sau, haideti sa le spunem, corect, de o promovare agresiva dar si de imbunatatirea ofertei: mai mult all inclusive pe litoral, animatie (atat pentru copii, cat si pentru adulti), crearea de facilitati de petrecere a timpului liber, evenimente.

Revenind la infrastructura rutiera, amintesc ca avem totusi din ce in ce mai multe drumuri europene si nationale refacute, precum cel spre Moldova, mai multe din Transilvania, Bucovina etc. Din pacate, regiuni cu un potential turistic enorm, precum Maramuresul, au inca de suferit in acest sens. Cel mai mult cred ca Romaniei ii lipseste COLOANA VERTEBRALA de infrastructura rutiera, care ar fi autostrada ce ar lega granita cu Ungaria cu Litoralul si cu granita cu Bulgaria. Ar fi, practic, autostrada care ar lega granita de vest cu cea de sud.

Pe langa obiceiurile si locatiile deja cunoscute, tara noastra ascunde obiective cel putin interesante. Piramidele de la Sona, asa numitii guruieti, sau Templul de la Sinca Veche sunt, pe cat de interesante, pe atat de putin vizitate. Ce credeti ca ar trebui facut?

Ati dat cateva exemple foarte interesante. Asa cum spuneam mai devreme, avem si Dunarea, cu care nu facem nimic… Am putea amenaja miniporturi turistice, microstatiuni, am putea avea minicroaziere pentru romani… Ar trebui facut un inventar al tuturor obiectivelor de acest gen.

Aceasta actiune ar trebui sa aiba la baza parteneriatul public privat – ministerul de resort, alte institutii de stat, alaturi de organizatiile profesionale din turism si, de ce nu, cu sprijinul institutiilor de invatamant cu profil de turism. Apoi, ar trebui analizate posibilitatile de acces catre aceste obiective, facilitatile de cazare din regiune si, la final, acestea ar urma sa fie prioritizate, pentru a incepe campanii de promovare. Poate ca ar fi o idee buna aparitia unui ghid, atat tiparit, cat si online, cu obiectivele turistice mai putin cunoscute din Romania.

Ce alte zone din Romania, mai putin cunoscute, le-ati recomanda turistilor?

In Romania intalnim mai multe paradoxuri. Avem, de exemplu, obiective turistice foarte cunoscute la prima vedere si, in acelasi timp… necunoscute. Ma refer la nordul Olteniei, unde avem turism rural, manastiri, ansamblul Brancusi din Targu-Jiu. Toti romanii stiu, poate, de existenta lor, dar nu le promovam pe plan extern.

Avem Sarmisegetuza, care ar putea fi promovat precum un nou Stonehenge al Europei Centrale si de Est. Este un loc misterios, incarcat cu istorie si spiritualitate. Avem, repet, Dunarea, cu peisaje salbatice si sate de pescari parca ramase in timp, acum o suta de ani si mai bine…

De ce nu, avem Baraganul, care ar putea fi promovat asa cum procedeaza maghiarii cu vestita lor pusta. Avem turism vitivinicol.
Din pacate, nici Banat si Crisana (care au orase superbe, precum Timisoara, Arad, Oradea) nu sunt suficient promovate pe plan extern. Revenind la Litoralul nostru, parca uitam ca „in spatele” lui avem Dobrogea cea salbatica si orientala, cu sate turcesti, tatarasti, lipovenesti si chiar unul italian (cati stiu asta?), cu Muntii Macin, cu podgoria Murfatlar, cu biserica si pestera Sf. Andrei…

Cum credeti ca va evolua anul acesta, in ceea ce priveste numarul vizitatorilor straini? Brandul turistic al Romaniei isi va dovedi importanta?

De la an la an, numarul turistilor straini creste. Lent, dar creste. Primim circa 1,4 milioane de turisti, o cifra inca destul de modesta, dintre care o parte vin pentru afaceri si evenimente, dar tot turisti sunt, deoarece consuma nopti de cazare. Este bine ca avem un brand turistic (pentru prima data in 20 de ani, deoarece, inainte am avut doar campanii de promovare). Vrem, nu vrem, trebuie sa-l iubim, sa-l promovam.

Mai putin conteaza calitatea brandului, cat faptul ca exista si ofera promisiuni care trebuie respectate. Sunt tari care au avut branduri simpliste, dar care au prins. Brandul Romaniei isi va dovedi importanta, dar asta in timp si daca va fi promovat agresiv (in sensul bun), coerent, unitar… Atat de catre minister, cat si de catre asociatiile de turism, touroperatori, hoteluri. Brandul ar trebuie sa fie prezent oriunde avem de-a face cu turismul romanesc.

Daca ati fi ministrul Turismului, ce masuri ati aplica pentru a incuraja dezvoltarea turismului romanesc?Ce proiecte de lege noi ati propune?

Prima masura ar fi fost cea anuntata si de actualul ministru al Turismului, Cristian Petrescu: eliminarea TVA pentru hoteluri, in cazul incomingului (deci a turistilor straini). Este o intentie, o propunere, dar nu se stie ce sanse va avea sa fie adoptata, deoarece este nevoie de un studiu care sa dovedeasca faptul ca aceasta masura va aduce mai mult la bugetul statului decat in cazul in care s-ar incasa TVA. Ei bine, tocmai aici este problema. Reprezentantii ministerului de resort actioneaza de multe ori cu timiditate sau cu scepticism, gandindu-se ca alte institutii ale statului, poate mai importante (desi nu ar trebui sa fie asa), precum Ministerul Finantelor, vor respinge din start anumite proiecte si facilitati pentru turism.

Tocmai de aceea as crea o Comisie interministeriala, care sa cuprinda institutii de stat, organizatii patronale, experti in turism, si sa creeze o data si o data o strategie unitara de dezvoltare a turismului romanesc. Nu ar trebui sa lipseasca Ministerele Finantelor, Culturii, Mediului, Transporturilor si Infrastructurii, de Externe, de Interne, asociatii si federatii precum ANAT, FPTR, ANTREC, OPTBR, FAPT, asociatiile presei de turism etc. Amintesc de exemplul Turciei. Pana la mijlocul anilor ’80 nu exista pe harta turistica a lumii. Pana cand guvernul lor a luat urmatoarea decizie: trebuie sa facem turism si sa devenim destinatie de top. Acel trebuie a fost o „comanda”, un „ordin” care a fost respectat, de la cel mai important minister pana la ultimul factor de decizie.

Din pacate, la noi turismul nu este inca deloc prioritate nationala, desi constituie una dintre cele mai interesante forme de export: in loc sa transporti marfa, aduci la tine turistii, care mai si cheltuiesc bani. In fine, si referitor la cheltuirea banilor de catre turistii straini avem o problema: nu le oferim mult, nu ii determinam deloc sa cheltuiasca.

Nu avem nici macar suficiente suveniruri. O alta masura pe care as lua-o ar fi infiintarea, o data si o data, a mult anuntatei ORT – Organizatia Romana a Turismului. As crea evenimente dedicate Romaniei, la targurile internationale de turism unde participam, plus caravane in diverse tari-tinta. In plus, as invita agentii de turism din Romania interesate de incoming, care pot semna parteneriate.

As crea un site de promovare a Romaniei cu informatii complete, in mai multe limbi de circulatie internationala. Ar trebui sa fie un site activ, care sa promoveze permanent concursuri, avand ca premii sejururi in Romania. As incerca sa-i provoc pe strainii care vin in tara noastra sa se simta bine si sa aiba ei ocazia si determinarea de a o promova, prin fotografii si prin texte. Sa nu uitam ca, desi avem putine birouri de promovare turistica in strainatate, avem o multime de ambasade. As incerca o campanie de promovare mai agresiva si prin intermediul acestora.

Si, nu in ultimul rand, pentru a promova Romania, as incerca sa identific toate agentiile de turism care fac incoming si cele care doresc, pot investi si nu au uneltele necesare. Pentru ca atentie – nu ministerul aduce turistii, acestia vin, in mod organizat, prin touroperatori! Ministerul doar stabileste cadrul legislativ si asigura promovarea. As organiza o multime de seminarii si intalniri, atat in Romania, cat si in afara, cu aceste agentii, si le-as sprijini. Cunosc oameni de afaceri care au bani si determinare, ar dori sa faca incoming fara dorinta de a castiga peste noapte, dar nimeni nu ii sprijina, iar partenerii din afara sunt greu de gasit.

Sursa: fin.ro

 

Un comentariu


  1. Asa e. Nu au nici mare mai albastra, nici plaja mai intinsa, nici hoteluri mai grozave. Insa au marketing si apoi servicii. Ca sa nu mai vorbim ca preturile sunt ceva mai bune ca la noi, comparativ cu ce ofera (mie asa mi s-a parut). Si asa se face ca o statiune ca Sunny Beach, unde kitch ul e la el acasa, are mai multi turisti ca Neptunul nostru…

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.