Interviul meu acordat blogerului Răzvan Pascu (www.razvanpascu.ro) – partea 1

Astazi o sa va prezint partea 1 dintr-un interviu cu Traian Badulescu, unul dintre tinerii specialisti in turism, un om pe care il apreciez in primul rand pentru perseverenta si ambitie, dar si pentru modul sau modest de a relationa cu ceilalti, desi are o mare experienta si multe relatii in industria turismului.

Traian lucreaza in presa de turism de multi ani, acum are o companie de consultanta in turism si probabil cei mai multi dintre voi il stiti de pe la TV sau din presa scrisa, de pe vremea cand era purtatorul de cuvant al ANAT.

Astazi o sa vorbim despre sansa Romaniei in turism, despre sfaturile de care trebuie sa tina cont tinerii care vor sa isi construiasca o cariera in turism si despre proiectele in care este implicat Traian, iar in partea a-II-a a interviului (care va fi publicata maine) o sa abordam mai mult subiecte personale si despre viata lui Traian Badulescu.

Enjoy!

1. Ce recomandari ai pentru oficialitati privind strategia de turism a Romaniei? Ce ai face tu, spune-mi 3 idei de promovare a Romaniei in care crezi?

Din punctul meu de vedere, si nu numai, Romania are un potential turistic imens. Din pacate, INSUFICIENT exploatat, si sublinez acest lucru. Nu e deloc o noutate pentru tara noastra realitatea ca traim drama de a nu sti sa ne punem in valoare bogatiile pe care le detinem – atat naturale, cat si antropice. Macar, din punct de vedere al turismului, avem sansa reala de a “ne vinde tara”. Anume, de a atrage cat mai multi turisti straini.

Romania ar putea trai din turism foarte bine. Ma bucur ca actualul ministru al Turismului, Cristian Petrescu, pe care il cunosc de mai multi ani si care chiar are experienta in turism (a lucrat si in mediul privat, si in cel de stat, si in cel asociativ) a anuntat ca va propune eliminarea TVA pentru agentiile de turism care fac incoming.

Astfel, vor exista preturi mai bune, oferta va fi mai atractiva. Este normal sa fie asa, deoarece turismul de incoming, deci cel care se ocupa cu aducerea turistilor straini in Romania, este export de servicii. Trebuie sa se inteleaga o data si o data ca nu impovararea fiscala ci facilitatile vor determina turismul sa aduca mai mult la bugetul national. Romania a inceput sa lanseze campanii de promovare pe pietele-tinta si avem in premiera un brand turistic, ceea ce este foarte bine.

Insa, constat o mare discrepanta intre latura de promovare si cea economica. In sensul ca sunt extrem de putine agentii de turism care fac incoming, deci care aduc turisti straini. Deseori ma intreb de ce. Raspunsul e simplu: incoming-ul e un segment economic inca neatractiv. Iar putinele agentii de turism care au ca obiect principal de activitate incoming-ul nu o duc stralucit.

Deci, degeaba promovam Romania daca nu avem firme care sa aduca turistii straini aici. Cu exceptia city break-urilor si a turismului de aventura, precum si a evenimentelor si a turismului de afaceri, majoritatea strainilor vin in Romania prin agentiile de turism. Cum functioneaza acest proces?

Touroperatorii romani de incoming semneaza parteneriate cu touroperatori din alte tari, iar turistii care vin, cumpara pachetele de la acei touroperatori. Pentru a semna aceste contracte, touroperatorii romani trebuie sa participe la targuri internationale de turism, atat pe cont propriu, cat si la standul national al Romaniei, cand acesta exista. Nu este foarte usor sa castigi increderea si sa atragi din punct de vedere comercial un touroperator strain, mai ales din vest sau din SUA.

Clar, este bine ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului promoveaza Romania prin intermediul unor canale mass-media (televiziuni, emisiuni de specialitate etc.). Ce as face in plus pentru promovarea Romaniei? As crea evenimente, seri dedicate Romaniei, la targurile internationale de turism unde participam, plus caravane dedicate Romaniei in diverse tari-tinta. Aici as investi foarte mult. In plus, as invita intotdeauna agentii de turism din Romania interesate de incoming, care pot semna parteneriate.

As crea un site de promovare a Romaniei cu informatii complete, in mai multe limbi de circulatie internationala. Ar trebui sa fie un site activ, care sa promoveze permanent concursuri, avand ca premii sejururi in Romania. As incerca sa-i provoc pe strainii care vin in tara noastra sa se simta bine si sa aiba ei ocazia si determinarea de a o promova, prin fotografii si prin texte. Sa nu uitam ca, desi avem putine birouri de promovare turistica in strainatate, avem o multime de ambasade. As incerca o campanie de promovare mai agresiva si prin intermediul ambasadelor. Si, nu in ultimul rand, pentru a promova Romania, as incerca sa identific toate agentiile de turism care fac incoming si cele care doresc, pot investi si nu au uneltele necesare.

As organiza o multime de seminarii si intalniri, atat in Romania, cat si in afara, cu aceste agentii, si le-as sprijini. Cunosc oameni de afaceri care au bani si determinare, ar dori sa faca incoming fara dorinta de a castiga peste noapte, dar nimeni nu ii sprijina, iar partenerii din afara sunt greu de gasit.

2. Ai fost purtatorul de cuvant ANAT pentru mult timp, cunosti bine Romania din punct de vedere turistic. Care crezi ca sunt punctele unde este competitiva Romania?

Pot incepe cu punctele unde Romania nu este competitiva pe plan international: turismul de litoral si cel montan. Aceste afirmatii nu-mi apartin, ci sunt concluziile specialistilor de la Organizatia Mondiala a Turismului si de la Consiliului Mondial al Turismului si Calatoriilor, care au fost in Romania in perioada 2005-2008 si au identificat punctele noastre forte.

Este clar de ce nu suntem competitivi aici: pe segmentul montan nu putem concura cu Austria, Elvetia, Franta, Italia, Slovenia si chiar si cu Bulgaria (da, folosesc vechea vorba caragialeasca a romanului – pana si bulgarii ne intrec), iar pe cel de litoral, Bulgaria ne-a invins de mult timp pe segmentul de leisure si al turismului de familie, ca sa nu mai amintesc ca avem vecini precum Grecia, Croatia, Turcia.

Pana si Albania a inceput sa se promoveze pe partea de litoral si este in cataloagele unor touroperatori internationali. Insa toate aceste tari au ceva in comun: clima mai buna si un litoral mult mai mare. Noi avem doar 70 de km de litoral folosit pentru turism. Din pacate, cea mai mare parte a capacitatii de cazare a Romaniei se afla pe Litoral (aproape 40% – circa 120.000 de locuri de cazare), urmat de Valea Prahovei, Predeal si Poiana Brasov (unde sunt aproape 30.000 de locuri de cazare).

Am inceput cu vestea rea, pentru ca sunt de parere ca putem concura cu aproape orice altceva, daca stim sa punem in valoare ce avem. Majoritatea turistilor straini (cateva sute de mii pe an) vin acum pentru circuitele culturale ale Romaniei, care combina o noapte in Bucuresti, urmata de Maramures, Bucovina, Castelul Bran, Valea Prahovei, cetatile si bisericile fortificate sasesti etc. Romania ar trebui promovata ca o tara cu diversitate si cu bogate traditii, in marea lor majoritate bine pastrate.

Avem turism balneoclimateric si de spa, iar o parte din statiuni au hoteluri renovate si modernizate. Avem Delta Dunarii – unica Delta a Uniunii Europene – dar aici vorbim de turism de nisa. Avem turism de aventura care atrage straini dornici de adrenalina (la noi se pot face rafting, enduro, parapanta, mountain bike etc.).

Avem turism rural, care atrage din ce in ce mai multi turisti individuali (e normal, nu poti face turism de masa cu turism rural, si nici pensiunile din Austria nu se promoveaza astfel, sau prin intermediul agentiilor de turism). As promova mult mai mult turismul de city break. Avem orase cu aeroport care au devenit cunoscute in vest, in special Sibiul, care a beneficiat de faptul ca a fost capitala culturala europeana in 2007. As promova foarte mult si Timisoara, Clujul, Constanta, Iasul sau Brasovul (desi ultimul nu are inca un aeroport). Si, last but not least, Bucurestiul.

Avem o Capitala interesanta, chiar daca nu se poate compara cu Parisul, Londra, Viena sau Budapesta. As promova Bucurestiul ca un oras al evenimentelor, al distractiei, al tinerilor si celor dinamici. Fata de orasele occidentale, in Bucuresti nu exista reglementari privind orele de functionare a market-urilor, magazinelor etc. Astfel ca veti gasi deschise multe magazine pana la ore tarzii, in week-end, unele chiar non stop, ceea ce in vest este aproape imposibil.

In Bucuresti gasesti deschise baruri, cluburi, restaurante, pana la ore tarzii din noapte, si nu doar in week-end. Plus ne putem mandri cu cea mai mare cladire administrativa din Europa si a doua din lume, dupa cea a Pentagonului. Chiar si un new yorkez va exclama “wow” la vederea acestui colos care, pas cu pas, va deveni, vrem, nu vrem, un adevarat Turn Eiffel al Bucurestiului, ca simbol.

Din cauza celor 50 de ani de comunism, in Bucuresti puteti vedea strazi vechi, cu aer boem, care se infunda intr-un cartier de blocuri, sau cartiere de case si vile invecinate cu cladiri-mamut reprezentand diverse institutii. De asemenea, puteti intalni cladiri moderne de birouri, alaturi de monumente istorice, biserici etc. Bucuresti reprezinta o imbinare intre Orient si Occident, un oras cosmopolit. Anumite portiuni seamana cu Istanbulul, altele, cu Paris ori Viena, iar acest lucru este observat de catre straini care vin aici, fie ei bulgari, greci sau maghiari, fie britanici, francezi ori americani.

Bucurestiul are in prezent peste 200 de hoteluri, vile, pensiuni, hosteluri, plus multe sute de apartamente in regim hotelier. Tarifele au scazut mult in ultimii ani, din cauza crizei dar si a concurentei, astfel ca in prezent poti gasi, ca turist, cazare la 30-50 de euro per noapte, pe camera, la conditii destul de bune. Numarul de spatii de cazare este, cu tot cu apartamente, undeva la 15.000.  Pe de alta parte, in Bucuresti (respectiv, in Romania) se ajunge usor pe calea aerului, aici aterizand multe companii aeriene atat de linie, cat si low cost.

Ce nu e deloc promovat in Romania? Dunarea. Nu Delta, ci Dunarea in ansamblul ei. Se pot amenaja microstatiuni, orasele-port de la Dunare pot deveni adevarate orase turistice. Ofer exemplul unui singur oras: Cernavoda, care are acum tot ce ii trebuie: hoteluri, restaurante, podgoria Murfatlar prin apropiere, port, centrala nucleara (poate fi un reper turistic), ganditorul de la Hamangia. De la Dunare, ajung acum la salba de cetati dacice, elene si romane aflate pe malul Dunarii.

As promova mult mai mult cetatile antice de pe teritoriul nostru. Si sa nu uitam de Sarmisegetuza, care, asa cum spuneam in ultimul meu interviu oferit ca purtator de cuvant ANAT, catre  Hotnews, in 2010, poate deveni un adevarat Stonehenge al Romaniei, daca ar fi suficient promovata. As promova si zone uitate, pe partea de turism rural si de aventura. Ma refer la Baragan. Cum? Pai, sa luam modelul pustei maghiare, care primeste sute de mii de turisti straini anual.

Nu in ultimul rand, am cam uitat de nordul Olteniei, care are manastiri comparabile cu cele din Bucovina, turism rural, munti si ansamblul Brancusi din Targu-Jiu. Coloana Infinitului ar putea fi unul dintre simbolurile turistice ale Romaniei. Ma opresc aici… Cred in Romania si credinta mea este, in acelasi timp, si pasiune.

3. Te stiu ca esti un optimist si un om foarte muncitor. Ce recomanzi unui tanar care vrea o cariera in domeniul turismului?

Iti multumesc pentru aprecieri, Razvan. Iti multumesc la fel, as putea spune. Secretul muncii si al optimismului meu, cel putin din punct de vedere profesional, este: fa ce iti place! Profeseaza cu pasiune, altfel degeaba o faci. Deviza mea este “Nu renunta niciodata” (asa cum crede si Donald Trump – autorul cartii cu acelasi nume) iar motto-ul meu personal este “Fa in viata numai ce iti place si vei avea succes. Viata este ca un joc, dar unul responsabil”.

Daca gandesti pozitiv, “visezi” pragmatic, in sensul ca depui efort si faci permanent pasi in directia pe care o doresti, avand grija si de sanatatea ta, atat spirituala, cat si fizica, nu se poate sa nu reusesti. In primul rand, recomand unui tanar sa intre in turism daca isi doreste cu adevarat, daca ii place. Acum vreo 5 ani am avut un mic soc. Tineam o prelegere in fata unor studenti la ASE in anul 2, la Facultatea de Comert – Catedra de turism.

Subiectul: cariera intr-o agentie de turism. Erau circa o suta. I-am intrebat: cine doreste sa lucreze in turism? Sub 20 de maini ridicate. Ca sa nu mai spun ca o parte doreau sa lucreze in domeniul hotelier, insa nu am fost descurajat si am mai convins cativa, apoi, cred eu, sa isi continue drumul catre turism. Trist era ca majoritatea studentilor nu stiau ce vor sa faca. Nu realizau inca daca ar dori sau nu sa lucreze in turism. Secretul este ca in orice domeniul poti face cariera.

Le recomand tinerilor sa se angajeze la un hotel, unde pot porni de jos, de la nivelul de bell boy sau receptioner si pot ajunge in timp director de hotel. De asemenea, le recomand ca in timpul practicii sa mearga cu incredere la agentiile de turism. Si asta nu pentru adeverinta. Sa ceara sa fie primiti acolo, sa munceasca orice, doar sa vada ce se intampla acolo. Experienta practica este vitala. Astfel, vor sti daca le place sau nu, ori ce le place sau nu. Pana nu pui in practica, nu ai de unde sa stii.

Dau un exemplu un pic exagerat. Cred ca majoritatea tinerilor isi spun: “as vrea sa fiu miliardar”. Dar nu sunt convins ca multi, daca s-ar vedea brusc, prin absurd, la acel nivel, ar rezista presiunilor psihologice, mediatice, politice etc. pe care le intampina un miliardar, care si-a sacrificat o parte din viata ca sa ajunga acolo. E bine sa vezi, sa simti, sa iei totul pas cu pas. Chiar si a face bani se invata pas cu pas. Este un intreg domeniu care nu se preda in scoli si care tine de inteligenta financiara. Ce s-a intamplat cu multi castigatori la LOTO? Ori au pierdut sau au risipit repede banii, ori, din pacate, au avut in final tragic.

Acum, pentru tinerii care doresc sa faca o cariera, sa ajunga sus, ofer doua ponturi. La hoteluri ai mari sanse sa ajungi pana sus, respectiv manager de hotel sau chiar mai mult, daca pornesti devreme si stai la acelasi hotel multi ani de zile, incercand sa te afirmi in sensul bun. Sa iti faci propriul hotel e mai greu, ai nevoie de finantari, de un curaj enorm. Poate o mica parte dintre tinerii de acum vor reusi.

Un pic mai usor e la o agentie de turism. Poti lucra in cadrul uneia sau mai multor agentii pana cand deprinzi experienta si apoi iti poti face propria ta agentie. Atentie – desi poti face agentia ta si cu 5 sau 10.000 de euro, gandeste-te de ce o faci, ce conexiuni ai.

Responsabilitatea este foarte mare, nu te poti juca cu concediile oamenilor. Daca in domeniul IT poti sa iti faci business-ul si de pe bancile facultatii, celor care doresc sa isi infiinteze propria agentie de turism ori alt business in turism le recomand sa lucreze minim 5 ani, poate chiar minim 10, si sa deprinda experienta.

4. Esti implicat in foarte multe proiecte care au legatura cu turismul. Poti sa ne prezinti pe scurt proiectele tale actuale?

La ora actuala dezvolt revista de turism Travel Advisor, editata de firma pe care o conduc – Travel Advisor Media, iar responsabilul editorial este Anne-Mary Nechita, un om de presa si de turism, un prieten vechi alaturi de care am derulat si promovat multe proiecte. In viata conteaza foarte mult parteneriatele. Revista Travel Advisor se distribuie acum atat business to business, la agentii de turism, hoteluri, companii aeriene, in institutii de invatamant si la evenimente de profil (targuri, seminarii etc.), cat si in reteaua de distributie Inmedio & Relay (care functioneaza acum sub celebrul brand LS Travel Retail – ce coincidenta placuta pentru noi!).

De asemenea, in decembrie am lansat un site de stiri, analize si comentarii profesionale de turism, actualizat zi de zi travelomania.ro. Este principalul proiect nou, pe care dorim sa il dezvoltam in acest an. Creierul tehnic al site-ului este tot un prieten si partener vechi, Gilly Popescu, de care imi place sa amintesc, care are o firma de specialitate in Craiova. Daca anul trecut ne-am concentrat pe gale si evenimente festive, in acest an o sa organizam mai multe seminarii tehnice dedicate turismului si vom face o Gala Travel Advisor festiva, in decembrie.

La finele anului trecut am infiintat, alaturi de mai multi jurnalisti de turism din toate mediile (presa scrisa, TV, radio si online), o noua asociatie a jurnalistilor de turism – Asociatia Presei de Turism – al carei presedinte sunt in prezent. Site-ul nostru este http://www.asociatiapreseideturism.ro.

Prin acest ONG nou dorim sa ridicam stacheta statutului de jurnalist de turism, sa cream beneficii pentru jurnalistii de turism, sa semnam parteneriate precum si sa descoperim viitorii jurnalisti. Fireste, unul din scopurile noastre este acela de a sprijini industria turistica din Romania si de a colabora cu ea, precum si de a promova tara noastra. Ca o noutate, avem si o sectiune de blogeri de turism, unde te asteptam… Alte proiecte?

Lucrez la blog-ul meu, traianbadulescu.ro, il actualizez aproape in fiecare zi… Blogul are un scop psihologic pentru mine: vreau sa ma reapuc de scris proza (am scris si publicat, in anii ’90, literatura SF si fantastica) si sa definitivez si un volum de educatie turistica si in acelasi timp de dezvoltare personala, intitulat provizoriu “Arta de a calatori”. Si am mare nevoie de feed-back.

Sursa: www.razvanpascu.ro

Un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *