Pledoarie pentru agentul (consultantul) de turism (4)
În continuarea seriei mele de articole în favoarea agenţilor de turism, în calitatea lor de consultanţi specializaţi, m-am hotărât să fac o paralelă cu statutul acestei bresle în Statele Unite. Se ştie că planificarea unei călătorii poate fi, în ziua de azi, consumatoare de timp şi chiar de nervi. Un agent de turism nu numai că aranjează diferitele modalităţi de transport, dar poate fi capabil de a determina clientul să economisească bani, prin reduceri gen early booking, tarife speciale, oferte de cazare şi de călătorie speciale, care pot fi identificate doar în anumite zile sau perioade.
Iată care sunt beneficiile de a folosi un agent de turism potrivit ASTA (Societatea Americană a Agenţiilor de Turism)
Economisiţi bani – relaţiile strânse de lucru cu furnizorii de călătorie şi cele mai recente tehnologii de rezervări permite agenţilor de turism să acceseze permanent informaţii la zi pentru a obţine cea mai bună valoare!.
„Avocaţi de călătorie” – Interesele clientului sunt prioritare. ASTA (Societatea Americană a Agenţiilor de Turism) a luptat mereu pentru drepturile consumatorilor şi ale agenţiilor membre, care sunt obligate să adere la un cod strict de etică.
Comoditate – ASTA are ca membri agenţi de turism atât din SUA cât şi din întreaga lume (nota bene – şi din România), dintre care cele mai multe oferă toate aranjamentele de călătorie în urma unei singure vizite.
Serviciul – Agenţiile de turism membre ASTA sunt informate şi active în industria de profil. ASTA furnizează materiale de educaţie, de formare şi de resurse pentru membrii săi, pe care îi dotează cu instrumentele necesare pentru a oferi cea mai bună calitate a serviciului.
Agenţii se pot deplasa – Agenţii de turism lucrează pentru tine si vor face tot posibilul pentru a satisface nevoile tale de călătorie. Unii agenţi merg literalmente kilometri în plus pentru a-şi ajuta clienţii. Un agent membru ASTA chiar a mers în Etiopia pentru a însoţi doi orfani adoptaţi pentru SUA.
Iată ce spune, despre beneficiile oferite de agenţii de turism, Joseph A. Watters, preşedintele Crystal Cruises, într-o scrisoare trimisă publicaţiei ASTA:
„De ce ar trebui să folosiţi un agent de turism?”
Ca un director de veteran de călătorie, există o întrebare pe care mi-am pus-o de multe ori. Astăzi, cu număr copleşitor de surse de informaţii de călătorie (Internet, televiziune prin cablu, ziare, reviste, ghiduri etc.), nu e de mirare, consumatorul este confuz. Tocmai de aceea, acum, mai mult ca oricând, este nevoie de serviciile unui consultant profesionist de călătorie, servicii care sunt mai valoroase decât oricând.
În ianuarie, revista de ştiri dedicate televiziunii – 20/20 – a raportat rezultatele unui test, în care agenţii de turism întrec consumatorii la descoperirea celor mai bune oferte de bilete de avion. Cu toate acestea, este mult mai mult decât „tariful cel mai mic” ceea ce oferă un argument convingător în favoarea unui agent de turism bun.
Cel mai bun lucru pe care îl poate face un agent de turism este ca vacanţa oferită clientului să i se potrivească şi lui, să o pregătească aşa cum ar fi pentru el. Consultantul de turism profesionist se bazează pe relaţiile directe cu clienţii pentru a le afla interesele şi stilul de viaţă, precum şi hobby-urile etc..
Mai jos este o listă a unora dintre serviciile importante, care sunt fie oferite gratuit, fie pentru o taxă nominală, de către agenţiile de turism:
1. Distilarea informaţiilor despre produs: Printr-un proces de dialog continuu şi familiarizare cu consumatorul, practicând educaţia continuă şi ţinând cont de feedback-ul clientului, agentul devine un expert de călătorie.
2. Investigarea şi furnizarea de informaţii competitive: Niciun furnizor unic (transportator, hotelier) nu va recomanda unui consumator o cale mai bună sau un tarif disponibil la concurenţă. Asta este treaba consultantului de turism.
3. Rămâi la curent cu cele mai actuale promoţii, în timp util: Via e-mailuri şi faxuri primite personalizat, precum şi datorită relaţiilor cu diverşi managerii de vânzări, agenţii mereu la curent cu ultimele promoţii.
4. Analizarea celor mai recente promoţii: mai ieftin nu este întotdeauna cel mai bun.
5. Clarificarea penalităţilor, precum a sancţiunilor şi a restricţiilor de anulare: Din nou, beneficiile experienţei unui profesionist poate salva un călător de cheltuieli suplimentare şi de… dureri de cap.
6. Recomandări referitoare la opţiunile din timpul călătoriei: Agenţii de turism pot face diverse recomandări pentru excursiile opţionale etc.
7. Simplificarea cercetării şi a tranzacţiilor ulterioare: Ca un consilier personal de vânzări, agenţii pot oferi la o singură întâlnire soluţii pentru călătorii cu avionul, rent a car, cazare şi croazieră – cu sugestii în interesul clientului, nu al furnizorului.
8. Îmbunătăţirea deplasării cu valoare adăugată şi alte beneficii: de agenţi pot adăuga la experienţa clientului prin trimiterea o sticlă de vin, oferind un pachet special de teren, o escortă de specific sau alte facilităţi clienţilor.
9. Agenţii de turism îşi folosesc influenţa pentru a obţine cele mai bune soluţii posibile, în situaţii aparent imposibile: Fie că este vorba de locuri de avion, camere de hotel sau o cabină pe un vas de croazieră, agentul de turism are o putere de cumpărare mai mare decât a consumatorului.
10. Rezvoltarea problemelor: consultantul de turism serveşte ca avocat al consumatorului, în cazul în care ceva nu merge bine.
Este de menţionat că mai ales în Statele Unite dar şi în Europa Occidentală există şi aşa numiţii „home based agents”, care muncesc de acasă, independenţi sau în colaborare cu alţi touroperatori. Şi la noi, în România, există un touroperator mare care a implementat această formă de lucru şi între timp cred că o să apară şi alţii.
Atenţie! Agentul de turism online, ca şi cel care lucrează de acasă, este şi el consultant de turism. În toate aceste cazuri, consultanţii se pot deplasa sau îşi fac timp pentru a răspunde la orice întrebare a clientului. Încă nu se înţelege că şi în cazul în care ar dispărea agenţiile de turism clasice, la stradă, deşi nu cred, va rămâne agentul de turism. Chiar dacă lumea îşi va putea rezolva şi singură anumite aranjamente de călătorie online.
Altfel, credeţi că avocaţii vor dispărea vreodată, datorită nenumăratelor site-uri cu informaţii juridice? Sau credeţi că jurnaliştii vor dispărea şi vor fi înlocuiţi de blogeri sau oricine va posta o informaţie verifică? Părerea mea e că va fi nevoie în continuare de meserii, nimeni nu se va putea pricepe la tot şi nu va avea timp să aprofundeze orice. PARADOXAL, mai ales datorită exploziei informaţionale şi a internetului. Ai la dispoziţie aproape tot, nu mai ştii unde să cauţi…
Credeţi că agenţii de turism din România îndeplinesc sarcinile amintite în acest articol? Fireşte, să nu uităm că România este o ţară mult mai mică decât SUA şi cu o economie mult mai restrânsă.
Legătură permanentă
Excelent articol ! Bravo !
Legătură permanentă
In Romania nu prea e real termenul de „Consultant de Turism”. Si asta nu pentru ca avem o economie mai restransa sau pentru ca suntem mult mai mici decat SUA, ci pentru ca agentii de turism sunt extrem de slab pregatiti.