Comisia Europeană prezintă planul de salvare pentru turism și transporturi Galerie Traian Badulescu 13 mai 2020 0 ► Comisia propune o abordare în etape, care începe prin ridicarea restricțiilor între zone sau state membre cu situații epidemiologice suficient de similare► Voucherele – spre deosebire de restituirile în numerar – trebuie să fie mai atractive pentru turiști. În conformitate cu normele UE, călătorii au dreptul să aleagă între vouchere sau rambursare în numerar pentru biletele de transport anulate (avion, tren, autobuz / autocar și feriboturi) sau pentru pachetele turistice► C.E. spune statelor UE că pot garanta voucherele până la 100%► Voucherele oferite consumatorilor în schimbul numerarului pentru zborurile anulate ar trebui să fie voluntare și transferabile.► Consider că ar putea fi implementat modelul creditării (cu garanții în spate), pe care îl practică atât anumite agenții de turism clasice, prin cluburile lor dedicate clienților fideli, cât și sistemele de network marketing puternic capitalizate. Dacă un turist achită 1000 de euro la o agenție, acei bani să poată fi folosiți pe viitor dacă turistul renunță în timp util la o vacanță / deplasare, respectând prevederile contractului.► Unii reprezentanți ai industriei turistice și aviatice susțin că prevederile generează confuzie. Cert este că posibilitatea rambursării imediate a banilor către clienți nu este exclusă► Pe viitor, consider că ar fi bine ca agențiile de turism, asemeni companiilor aeriene, să acorde bonusuri și puncte de loialitate clienților fideli într-o măsură mult mai mare. În sfârșit, s-a întâmplat. Comisia Europeană a oferit publicității, astăzi, un pachet de linii directoare și recomandări care să ajute statele membre să ridice treptat restricțiile de călătorie și să permită întreprinderilor din turism să se redeschidă după luni de blocare, respectând, în același timp, măsurile de sănătate necesare. Reacțiile sunt împărțite, unii reprezentanți ai industriei turistice și aviatice susținând că prevederile generează confuzie. Cert este că posibilitatea rambursării imediate a banilor către clienți nu este exclusă. Voucherele pot fi o opțiune. Comisarul european Margrethe Vestager a subliniat, azi, că țările care permit că firmele de turism și companiile aeriene să nu ofere consumatorului posibilitatea de a alege între un voucher sau o rambursare încalcă normele europene. „Insistăm că fiecare cetățean are dreptul la o rambursare”, a spus Vestager. Ca un studiu de bune practici, Asociația Agențiilor de Turism din Olanda (ANVR) a fost prima care a propus „bonul corona”. În acest fel, operatorii de turism pot păstra banii în numerar, ceea ce i-ar salva de la faliment. În cazul în care operatorul de turism falimentează, voucherul emis în Olanda este acoperit de fondul de garantare SGR. La scurt timp după operatorii de turism, și companiile aeriene olandeze, inclusiv KLM și Transavia, au introdus voucherul. Tot astăzi, Comisia Europeană a publicat un manual comun pentru utilizarea voucherelor de călătorie voluntare, care recomandă ca ajutorul de stat să poată fi utilizat pentru înființarea fondurilor de garantare. Pe de altă parte, voucherele oferite consumatorilor în schimbul numerarului pentru zborurile anulate ar trebui să fie voluntare și transferabile. Acestea pot avea o perioadă de valabilitate de 12 luni, să fie protejate împotriva insolvenței emitentului și trebuie rambursate după cel puțin un an, dacă nu sunt răscumpărate.Pachetul Comisiei de turism și transport include (puteți descărca documentele accesând fiecare link):O strategie generală de redresare în 2020 și nu numai;O abordare comună pentru restabilirea liberei circulații și ridicarea restricțiilor la frontierele interne ale UE într-un mod gradat și coordonat ;Un cadru care să sprijine restabilirea treptată a transportului, asigurând în același timp siguranța pasagerilor și a personalului ;O recomandare care urmărește să facă din bonurile de călătorie o alternativă atractivă la rambursarea numerarului pentru consumatori ;Criterii pentru restabilirea activităților turistice în siguranță și treptat și pentru elaborarea de protocoale de sănătate pentru unitățile de ospitalitate, cum ar fi hoteluri. Privind voucherele pentru turism și transport, în concluzie, înțeleg următoarele:1.Comisia Europeană recomandă statelor membre utilizarea lor, dar nu exclude rambursarea banilor, lăsând alegerea la opțiunea turistului/pasagerului. Comisia Europeană le recomandă turiștilor și pasagerilor să înțeleagă că nu pot solicita, oricum, rapid, banii înapoi, pentru că într-o astfel de situație, companiile aeriene și de turism pot ajunge la faliment. De altfel, în recomandarea C.E. se și spune: ” Dacă organizatorii sau transportatorii devin insolvenți, există riscul ca mulți călători și pasageri să nu primească deloc nicio rambursare, întrucât pretențiile lor împotriva organizatorilor și transportatorilor nu sunt protejate. Aceeași problemă poate apărea într-un context business-to-business, unde organizatorii primesc un voucher ca ramburs pentru serviciile plătite în prealabil de la transportatori, care ulterior devin insolvenți”.2.Aceste vouchere pot reprezenta o alternativă atractivă și fiabilă rambursării în bani, dacă voucherele ar fi acoperite de protecția împotriva insolvenței transportatorului sau a organizatorului. C.E. spune statelor UE că pot garanta aceste vouchere până la 100%3. Statele membre pot decide dacă vor introduce scheme specifice care să ofere sprijin operatorilor din sectoarele de transport și de călătorie pentru a se asigura că cererile de rambursare cauzate de pandemia COVID-19 sunt satisfăcute și pot decide cu privire la calendarul și tipul de măsuri pe care doresc să le implementeze. Atunci când proiectează astfel de scheme, statele membre ar trebui să se asigure că de acestea beneficiază toți pasagerii sau călătorii indiferent de furnizorul de servicii.4. În cazul în care operatorii din sectoarele de călătorie și transport au nevoie de sprijin general pentru lichidități, statele membre pot decide, de asemenea, să instituie scheme care să le ofere sprijin de lichiditate.5. Comisia Europeană recomandă statelor membre să încurajeze intermediarii financiari să ia în considerare sprijinul pentru criza generată de COVID-19 în cadrul facilității de garantare a împrumutului COSME, lansat de Fondul European de Investiții și de Comisia Europeană, precum și alte scheme similare lansate de Grupul Băncii Europene de Investiții. În cadrul acestor scheme, liniile dedicate de lichiditate și capital de lucru pentru IMM-uri pot fi utilizate pentru a răspunde nevoilor companiei de lichiditate din cauza pandemiei COVID-19, inclusiv pentru rambursarea biletelor anulate.6. Să nu zâmbiți ironic, dar există agenții de turism clasice (nu în sistem MLM) care au cluburi de călătorii, clienții plătesc în sistem credit, și pot beneficia oricând de un pachet turistic de acea sumă și beneficiază deja de condiții de reprogramare. La fel lucrează sistemele de network marketing în turism. Aceste sisteme sunt capitalizate, iar membrii lor plătesc anumite sume de care pot beneficia la momentul oportun. Practic, au un credit la compania organizatoare. Deci, creditarea pentru turism și transport ar trebui transmisă și înțeleasă de către client. Va putea fi o soluție viabilă de acum înainte. Firește, creditele clienților către companii aeriene sau de turism trebuie garantate, într-un fel sau altul.Orientările Comisiei, prezentate pe 13 mai, doresc să ofere oamenilor șansa de a se bucura din nou de odihnă, relaxare și aer curat. De îndată ce situația o va permite, oamenii ar trebui să fie capabili de a lua legătura cu prietenii și familia, în propria lor țară din UE sau peste granițe, cu toate măsurile de siguranță și de precauție necesare.Pachetul de măsuri își propune, de asemenea, să ajute sectorul turistic al UE să se revină din pandemie, sprijinind întreprinderile și asigurând că Europa continuă să fie destinația numărul unu pentru turiști.„Turismul este vital pentru piața unică și pentru cele patru libertăți ale acesteia și contribuie esențială la modul de viață economic, social și cultural al UE”, a declarat vicepreședintele Comisiei Europene pentru promovarea modului de viață european, Margaritis Schinas. „De asemenea, sectorul a fost afectat profund de măsurile necesare pentru a stopa Covid-19. Întrucât statele membre ridică treptat măsurile restrictive, punem bazele pentru repornirea ecosistemului turistic și a pieței unice într-un mod sigur, proporțional, care să împiedice reapariția virusului în UE, protejând în același timp modul nostru de viață“.Comisia recomandă ca, pe măsură ce statele membre reușesc să reducă circulația virusului, restricțiile privind libera circulație să fie înlocuite cu măsuri mai direcționate. În cazul în care ridicarea generalizată a restricțiilor nu este justificată de situația de sănătate, Comisia propune o abordare în etape, care începe prin ridicarea restricțiilor între zone sau state membre cu situații epidemiologice suficient de similare.Liniile directoare ale Comisiei prezintă principii generale pentru refacerea sigură și treptată a transportului de pasageri pe calea aerului, feroviar, rutier și navigabil. Liniile directoare prezintă o serie de recomandări, cum ar fi nevoia de a limita contactul între pasageri și lucrătorii de transport, respectiv între pasagerii înșiși, reducând, dacă este posibil, densitatea acestora.Liniile directoare includ, de asemenea, indicații privind utilizarea echipamentului personal de protecție, cum ar fi măștile de față și protocoale adecvate în cazul în care pasagerii prezintă simptome de coronavirus. De asemenea, sunt recomandări pentru fiecare mod de transport și se solicită o coordonare între statele membre, având în vedere restabilirea conexiunilor treptate între ele.De asemenea, Comisia Europeană stabilește un cadru comun care oferă criterii pentru restabilirea în siguranță și treptat a activităților turistice și dezvoltarea protocoalelor de sănătate pentru hoteluri și alte forme de cazare, pentru a proteja sănătatea oaspeților și a angajaților. Aceste criterii includ dovezi epidemiologice; există o capacitate suficientă a sistemului de sănătate pentru localnici și turiști; capacitate de supraveghere și monitorizare robustă și testare și contactare. Aceste linii directoare vor permite oamenilor să stea în siguranță la hoteluri, campinguri, pensiuni sau alte unități de cazare de vacanță, să mănânce și să bea la restaurante, baruri și cafenele și să meargă la plajă și în alte zone de agrement.De asemenea, Comisia dorește ca voucherele – spre deosebire de restituirile în numerar – să fie mai atractive pentru turiști. În conformitate cu normele UE, călătorii au dreptul să aleagă între bonuri sau rambursare în numerar pentru biletele de transport anulate (avion, tren, autobuz / autocar și feriboturi) sau pentru pachetele turistice. Deși reafirmă acest drept, recomandarea Comisiei vine să garanteze că voucherele (tichetele) devin o alternativă viabilă la rambursarea călătoriilor anulate în contextul pandemiei actuale, ceea ce a presupus, de asemenea, eforturi financiare din partea operatorilor de turism.Organizația Mondială a Turismului prevede o reducere de 20-30% a sosirilor internaționale în 2020, însumând pierderi cuprinse între 280 de miliarde de euro și 420 de miliarde de euro pentru industria călătoriilor din întreaga lume. În Europa, vara este un sezon crucial pentru industrie, aducând în medie 150 de miliarde de euro sectorului turistic european.