Situaţia politică şi economică a Greciei ne-a dat emoţii tuturor. Deşi intuitiv, realizam că Grecia nu va fi lăsată să zburde de capul ei, luând-o poate către alte direcţii, către alte puncte cardinale ale lumii… În continuare, Angel Merkel precum şi alţi lideri UE susţin că nu vor accepta un acord cu Grecia cu orice preţ. Este firesc, dar vor accepta. Vom vedea ce se va întâmpla, însă sunt sigur că turismul elen nu va avea parte de un… Grexit.
Am pus un pariu cu toţi cititorii mei care aveau opinii negative că Grecia nu va fi abandonată şi se va ajunge la un compromis. Ceea ce s-a şi întâmplat şi se întâmplă în continuare. Premierul Tsipras a pus presiuni pe UE şi pe creditorii Greciei cu acel referendum, iar troika pune presiuni pe Grecia, avertizând chiar şi azi că încă soarta bătrânei Elade nu e decisă.
De-a lungul deplasării “de război” pe care am avut-o zilele trecute, în insulele Kos şi Rhodos, trimis de Paralela 45 şi ANAT, am văzut la faţa locului care este realitatea. Da, exista tensiune, generată de situaţia politică, dar la faţa locului totul era ok. Noaptea referendumului a fost tensionată, dar indiferent de rezultatul votului, a doua zi soarele răsărea optimist. Apoi s-a aşteptat summitul UE, amânat de câteva ori. Aceste amănări indică faptul că nu nicio parte nu poate lua uşor o decizie şi se poartă negocieri… Aceste negocieri indică, repet, că se va ajunge la un compromis, la o soluţie.
Cert este că Grecia are nevoie de Europa şi de vest, iar Europa are nevoie de Grecia – stat protejat, în ultimii 100 de ani, de către lumea vestică. Fireşte că statul elen trebuie să facă anumite concesii. Pentru greci nu vor veni ani uşori, e drept. Şi cred că grecii vor alege spaţiul EURO, nu ajutoarele umanitare şi Grexitul. Dar să las la o parte geopolitica şi să revin la domeniul meu: turismul.
Europa are nevoie de turismul elen, Grecia are nevoie de turişti. Dacă stau să mă uit pe harta Mediteranei, voi constata că în afară de Spania şi de Turcia, care sunt destinaţii ultrasolicitate şi cu plaje multe şi bune, ar mai rămâne Grecia. Nordul Africii, din păcate, este compromis în acest an, Italia şi Franţa sunt destinaţii mai scumpe, mai de elită şi cu mai puţine plaje, şi ar mai rămâne insulele mediteraneene gen Malta sau Cipru, care o duc bine din punct de vedere turistic dar sunt ţări mici, care nu pot primi mai mult de 2-3 milioane de turişti anual.
Grecia înseamnă turism, cultură, istorie. Înseamnă Creta, cu vestita ei Zorba. Înseamnă Santorini, prezentă mereu în topuri internaţionale drept una dintre cele mai romantice şi cunoscute insule ale lumii. Înseamnă Mykonos, Ibiza Egeei. Înseamnă Halkidiki, Thessaloniki, Athos, Meteora… Athena, fireşte. Înseamnă insule magice precum Rhodos, Kos, Corfu, Zakynthos, Lefkada, Skiathos, Skopelos, Thassos…
Paradoxal, în pofida crizei profunde cu care se confruntă Grecia de 6 ani, ultimii ani au înregistrat un veritabil « boom » pentru turismul elen. Boom care ar fi continuat şi în acest an, dacă nu ar fi fost tensiunile politice şi economice, ajunse la paroxism. Cert e că turismul elen nu a înregistrat nici până la acest moment scăderi importante. Doar că nu a mai avut parte de un « boom » şi în 2015.
Iată evoluţia numărului de turişti străini care au ales Grecia în ultimii ani, precum şi locul pe care îl ocupă Grecia pe plan mondial. 17,9 milioane de turişti şi locul 16 în lume în 2013. Nu e rău, nu ?
Turismul grec contribuie cu… peste 20% din PIB-ul Greciei, potrivit www.sete.gr, site-ul Institutului Elen de statistică. Acoperă peste 60% din deficitul comercial (deci atenţie, Grecia are nevoie de turism pentru a trăi!), unul din 5 rezidenţi lucrează în turism, iar această industrie a viselor generează încasări anuale de… peste 10 miliarde de euro! Turismul este unul dintre puţinele sectoare economice ale Greciei competitive la nivel internaţional. Cota de piaţă a turismului elen este de 1,5% pe plan mondial şi de 2,9% în Europa. Grecia are 9.670 de hoteluri care totalizează 771.271 de paturi. Principalele pieţe care trimit turişti în Grecia sunt, în ordine, Germania, Marea Britanie, FYROM, Franţa şi Rusia.
V-am împărtăşit, în articolul meu precedent, primele mele opinii despre ce se întâmplă acum în Grecia turistică. Iată şi care este poziţia oficialităţilor elene.
Ministerul Economiei, Infrastructurii, Turismului, Marinei și Turismului informează toţi turiştii care se află deja sau urmează să viziteze Grecia, că măsurile de restricţionare legate de circulația capitalurilor impuse de guvernul elen nu implică pe cei care doresc să facă tranzacții sau retrageri la ATM folosind cardurile de debit sau de credit editate în străinătate.
Se menţionează de asemenea că sunt cantităţi suficiente de combustibil precum şi orice alte produse şi servicii necesare pentru a se asigura un nivel normal de activitate atât în oraşe, cât şi în provincie sau pe insule.
Grecia continuă să garanteze serviciile de înaltă calitate pe care le oferă oaspeţilor săi, motiv pentru care este considerată una din cele mai bune destinaţii turistice la nivel internaţional.
Ministrul delegat pentru Turism, Elena Kountoura, în calitate de membru al Guvernului elen, a declarat că Grecia va rămâne în continuare destinaţia preferată a turiştilor.
“Turiştii nostri, atât cei care sunt deja în Grecia, cât şi cei care urmează să sosească, nu sunt influenţaţi în vreun fel şi pot să se bucure în continuare de vacanţele lor în Grecia fără absolut nicio problemă”.
Pe de altă parte, Ministerul Economiei, Infrastructurii, Marinei şi Turismului îi asigură pe toţi cetăţenii greci, cât şi pe toti vizitatorii, că există suficiente produse alimentare pe piaţă şi preţurile rămân stabile. În special, fructele şi legumele sunt într-o cantitate mai mult decât suficientă şi au preturi mai reduse, acelaşi lucru fiind valabil şi pentru combustibil, care este suficient şi pentru care nu există nicio modificare de preţ.
Dacă tot nu mă credeţi că în Grecia turismul este la fel de ok, aşa cum sunteţi obişnuiţi, las fotografiile să vorbească.
Iată atmosfera de la resortul Aldemar Paradise Mare, de 5 stele, all inclusive, din Kalithea, Rhodos. Vi se par a fi stresaţi turiştii? Filmul e realizat chiar în ziua referendumului OXI – NAI