Despre litoralul românesc la emisiunea „Deschide lumea” – Realitatea TV

Duminică, 25 martie, am fost invitatul emisiunii „Deschide lumea”, de pe Realitatea TV, unde am abordat o temă veche, actuală şi… viitoare. Anume: starea litoralului românesc. În direct de la Mamaia a participat şi Corina Martin, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) şi al Asociaţiei de Promovare şi Dezvoltare „Litoral – Delta Dunării”.

Litoralul nu o duce chiar rău. Doar că… are o viaţă scurtă. Şi are „alergie” la turiştii străini. Sezonul ţine două luni, mai precis iulie şi august. Atunci litoralul este full şi putem vorbi de cifre record, de altfel, fireşti. Dar ce ne facem cu extrasezonul? Acesta este, se pare, condamnat pe moment. În afară de programele speciale „Litoralul pentru toţi”, în urma cărora turiştii români beneficiază de tarife mai mici, în perioada 4 mai – 15 iunie şi 1 septembrie – 1 octombrie, nu am văzut programe care să fie dedicate şi turiştilor străini. Pentru că aceştia sunt secretul unui sezon prelungit, care să dureze din aprilie până în octombrie, aşa cum se întâmplă în Bulgaria, unde clima este tot ca la noi. Liderul ANAT, Corina Martin, consideră că o mare problemă, peste care nu se poate trece, o constituie promovarea turistică a României peste hotare, promovare care a lăsat mereu de dorit în ultimii 22 de ani. Din păcate pentru Litoralul românesc, aş completa eu, acesta nici nu este obiectiv de promovare în străinătate. Aceeaşi soartă o au staţiunile montane din România. Aceasta deoarece specialiştii Consiliului Mondial al Turismului şi al Călătoriilor, precum şi specialiştii Organizaţiei Mondiale a Turismului (OMT), care au efectuat studii şi un masterplan asupra turismului românesc, în 2006-2007, au ajuns la concluzia că litoralul şi muntele sunt necompetitive pe plan extern, deci… ar trebui să se mulţumească doar cu turiştii autohtoni. Specialiştii internaţionali au ajuns la concluzia că România poate să atragă prin turismul cultural (aşa e, majoritatea turiştilor străini vin pentru circuite culturale), turismul ecologic şi rural, turismul balneoclimateric şi turismul de business şi evenimente. Dar ce ne facem când ne gândim că jumătate peste din capacitatea de cazare a ţării se află pe Litoral şi în staţiunile montane…

Dacă nu aducem turişti străini, care să cumpere sejururi clasice, de 7 zile, va trebui să ne mulţumim cu week-endişti la munte şi cu un litoral plin şi activ doar în iulie şi august. Aici întâlnim un cerc vicios: turiştii străini care vin acum pe litoral nu au ce face, deoarece în afara hotelurilor care sunt deschise (câteva zeci), restaurantele, cluburile şi alte facilităţi sunt închise. Pe de altă parte, dacă acestea ar fi deschise, ar veni mai mulţi turişti. Hotelierii nu vor să rişte şi să aibă pierderi, preferând să deschidă atunci când au un grad de ocupare mare asigurat.

Corina Martin este de părere că turiştii străini care vin în România au aşteptări joase, iar realitatea bate percepţia, aceştia plecând de multe ori mulţumiţi. România are nevoie de promovare coerentă, efectuată de stat, dar cu consultarea asociaţiilor regionale şi a breslei de turism, consultare de care să se ţină cont. Din păcate, România nu are deloc imagine sau are o imagine negativă. Bulgaria, de exemplu, a alocat bugete importante pentru promovare în ultimii 6 ani, cu sprijinul touroperatorilor germani. Iar noi, vorba liderului ANAT, „suferim de promovare”. Corina Martin consideră că România a fost condusă mereu de oameni politici, care nu au ţinut cont de interesele mediului de afaceri, căruia îi şi impun anumite reguli.

Strategiile de dezvoltare a turismului ar trebui stabilite de către mediul privat, alături de autorităţile locale şi cu sprijinul statului. Cheia promovării şi a dezvoltării este parteneriatul public-privat. Acest parteneriat ar trebui să genereze deciziile şi acţiunile ci nu statul în sine.

Cred că litoralul ar putea atrage foarte mulţi tineri prin evenimente, concerte, cluburi, prin care este renumit. Pe de altă parte, se uită că litoralul are şi capacităţi balneare şi de spa. De ce nu un program de extrasezon „senior pe litoral”?

Aici puteţi vedea înregistrarea emisiunii:

3 comentarii


  1. Am fost și eu la mare-ntr-un weekend (ultimul din iulie, deci een plin sezon + că era un Mega Eveniment!). M-au saeirpt știrile și toți cei care au fost la mare: ce prețuri mari sunt acum pe litoral!!!Ajunge2nd acolo am constatat că prețurile de acolo nu le avem noi la Brașov nici dacă sunt la ofertă:Potol și udeală:- localuri: ca la Bv- magazine: prețuri de BvCadouri și suveniruri:SURPRIZĂ!!! Magazinele de pe Rep. X, Y, Z or’ de la Galeriile din Steagu'(nu dăm nume ) ar trebui să ne ducă și aducă cu limuzina la prețul practicat pentru aceleași brizbrizuri!cembracăminte și eencălțăminte, și articole de plajă:- la jumătate față de cele din Brașov, pentru aceleași branduri: NO NAME! ciaina taun !- pentru cele branduite: exact ca la Bv.Concluzia: la Brașov trăim vremuri estivale non-stop!

    Răspunde

  2. Nu locuiesc in Rom, deci nu mai sint in tema cu pulrrtiee, etc. De aceea nu-mi vine sa cred ca zic aproape toti ca e mai ieftin in Italia, Franta, Spania, etc de cit in Rom. Eu am calatorit prin W Europa si nu mi s-a parut ieftin deloc: $300-$500/noapte la hotel (4 stele). Sintem 5 in familie si cheltuiala medie pe saptamina in vacanta n-a iesit niciodata sub $10.000. Mergem acuma 2 saptamini in Anglia+Franta si hotel+transport+side-trips+costuri anticipate sint $20.000. In Romania sint sigur ca n-as cheltui $20.000 in 2 saptamini. Sau gresesc?

    Răspunde

    1. Preturile din Romania sunt clar cele mai mici. O masa pt doua persoane in Grecia (care tutsoi nu e asa o tara scumpa) te ajunge undeva pe la 35 de euro si poate sari de 50 daca vrei si un desert si o carafa de vin. In Mamaia pe o terasa o masa in doi (2 feluri plus racoritoare) ajunge undeva la 15 euro maxim. Insa tutsoi 20.000$ este o suma astronomica, gandeste-te ca suma asta reprezinta salariu mediu pe economie in Romania pe vreo 3 ani.

      Răspunde

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *