Pledoarie pentru agentul (consultantul) de turism

O să încep direct cu subiectul: agenţii de turism sunt, în acelaşi timp, şi consultanţi. Din păcate, neplătiţi de către clienţi pentru informaţiile furnizate. În SUA, Canada şi anumite state din Europa Occidentală există o taxă de consultanţă. De ce? Simplu: aşa cum medicul are grijă de sănătatea noastră, aşa cum notarul ne furnizează informaţii legale importante şi ne autentifică diverse documente, aşa cum avocatul ne oferă siguranţă şi protecţie juridică, aşa cum un consultant pe diverse proiecte percepe o taxă pentru informaţiile furnizate, la fel şi agentul de turism: are grijă de timpul nostru liber şi ne optimizează deplasările.

Ei bine, dacă mergeţi la o consultaţie medicală sau la un notar, veţi fi taxat (pe bună dreptate, este o muncă), într-un fel sau altul, şi pentru cinci minute. Dacă mergeţi la o agenţie de turism, puteţi să-l monopolizaţi pe agent şi un sfert de oră, şi o jumătate de oră, fără a plăti nimic dacă nu achiziţionaţi un pachet turistic, o cazare la un hotel sau un bilet de avion. O dată aceste informaţii notate, bateţi la uşile altor agenţii de turism, obţineţi şi de acolo informaţii importante, comparaţi şi, în final… vă rezervaţi de la o altă agenţie, unde vi se pare că aţi dat lovitura plătind mai puţin cu 5 euro ori vă rezervaţi direct de pe internet, de pe site-ul altei agenţii. Acea muncă nu merită oare retribuită?

Discutam, recent, cu directorul unei importante companii aeriene pentru România. Acesta mi-a confirmat rolul imens al agenţiilor de turism, care reprezintă adevărate canale de distribuţie pentru liniile aeriene, dar şi furnizori de consultanţă în turism, creatori de plus valoare. Interlocutorul mi-a confirmat că, deşi compania pe care o reprezintă vinde şi online, circa trei sferturi din bilete sunt vândute prin agenţiile de turism. El, la rândul său, apelând la serviciile unor agenţii. Agenţiile de turism nu mai sunt privite de mult timp, de către companiile aeriene, ca revânzători sau comisionari, ci sunt văzute drept parteneri. Care pot şi au dreptul să creeze pachete turistice, să ofere cât mai multe opţiuni avantajoase clientului final. Pentru această muncă, pentru siguranţa oferită, ei au dreptul să perceapă o taxă. Turistul american, cel francez, cel britanic sau cel german a înţeles acest aspect. În anumite ţări dezvoltate, turistul plăteşte taxă de consultanţă doar dacă nu achiziţionează un pachet turistic de la acea agenţie.

Credeţi-mă, am asistat la multe discuţii dintre potenţialii clienţi şi agenţii de turism. Aceştia sunt acaparaţi şi câte o jumătate de oră, căutând diverse oferte avantajoase, combinaţii transport-cazare prin sistemele de rezervări etc. Aţi spune: păi asta putem să facem şi noi, căutând pe internet. Aşa este, dar, aş răspunde eu: dacă aveţi probleme juridice, cum e mai bine, să căutaţi dumneavoastră pe internet diverse soluţii şi să vă deplasaţi la diverse instituţii, fără garanţia succesului, ori să apelaţi la un avocat, alături de care aveţi mult mai multe şanse în ceea ce v-aţi propus? Iar dacă aveţi probleme de sănătate (Doamne fereşte), cât de multe sfaturi şi răspunsuri la diverse simptome v-ar putea oferi internetul, tot mai bine e să mergeţi la o consultaţie, la un doctor, nu?

Daaaa… Clar, şi când apelaţi la un doctor sau la un avocat, vă interesaţi de calitatea sa, de profesionalismul său, de background-ul pe care îl are. La fel puteţi face şi cu o agenţie de turism. Da, e drept, nu orice agent de turism poate fi consultant, nu există pădure fără uscături. Dar un agent care se respectă, angajat al unei agenţii cu tradiţie, al unei agenţii puternice sau conduse de un profesionist, va fi cu siguranţă consultantul dumneavoastră de travel. În România au apărut agenţii care oferă până şi consultanţă permanentă pe internet, prin chat.

Pe de altă parte, dacă apelaţi la internet, pierdeţi multe ore… Şi riscaţi să vă cufundaţi într-o mare de necunoscute, mai ales când aveţi un traseu complex. Internetul vă poate oferi mai ales soluţii de deplasări în oraşe europene: rezervaţi un bilet low cost, un hotel pe booking.com sau pe alt site şi gata. Dar ce vă faceţi dacă nu aţi ales bine hotelul, dacă acesta se află la marginea oraşului sau lângă o fabrică? Un agent vă va avertiza sau vă va îndruma către ceea ce doriţi dumneavoastră. Sau, dacă aţi pierdut cursa low cost sau aceasta s-a anulat? Sau dacă este un hotel business iar tu doreşti unul de leisure?

Un agent de turism profesionist este consultant de turism, vă oferă soluţii şi alternative. Acesta merită respectat din toate punctele de vedere. Are un volum de muncă de multe ori enorm, dacă agenţia are “vad” şi vizitatori mulţi. Agentul de turism se numără printre puţinii consultanţi neplătiţi de către public, care trăiesc doar din salariile şi comisioanele oferite de angajator.

Despre cum vă alegeţi agenţia de turism, v-am informat într-un articol anterior: http://www.traianbadulescu.ro/2011/11/10/cum-sa-ti-alegi-agentia-de-turism-10-ponturi/

Traian Bădulescu, 2012

16 comentarii


  1. „…dacă mergeţi la o consultaţie medicală…, veţi fi taxat (pe bună dreptate, este o muncă)” – de ce vom fi taxati pe buna dreptate? Nu ne taxeaza statul destul in acest domeniu? De ce trebuie sa dam bani in plus la o consultatie medicala?

    Răspunde

  2. Este foarte adevărat ! Si cei care fac oferte de echipamente si utilaje au probleme cu cereri doar de a afla prețul si de multe ori poți face doar munca patriotica si pierzi zile !
    Trebuie sa fie taxata ora de consultanta in orice domeniu !

    Răspunde

  3. Aici era vorba de rolul agentului de turism, care aloca mult timp oferind consultanta si care de multe ori nu se materializeaza printr-o vanzare! Credeti ca munca aceasta este cumva o joaca si nu merita a fi rasplatita? Agentiile de turism nu sunt firme de STAT, sunt societati care se lupta sa ramana pe piata si multe din cele mici chiar sa supravietuiasca in aceasta perioada de criza. Agentiile, ca si dumneavoastra platesc taxe si impozite catre STAT. Deci despre ce vorbiti aici? Cred ca nu sunteti pe site-ul potrivit stimate anonim.

    Răspunde

  4. …pentru asta exista taxa de consultanta, pe care nu ar trebui sa ne fie jena sa o percepem…asta daca chiar suntem buni in ceea ce facem…dupa care ar mai ramane educarea clientelei ( in sensul bun al cuvantului)

    Răspunde

  5. Traian, ai perfecta dreptate! Un foarte mic amendament: trebuie sa fie convinsi „agentii de turism” ca trebuie sa devina „consultanti de turism”. Si sa se asigure ca „raman” asa. E mult de lucru!!! La constiinta lucrului bine facut, la responsabilizarea fiecaruia dintre noi, la deschiderea mintii si cate si mai cate.

    Inca ceva, din experienta mea de recrutare in domeniul turismului: doi dintre clientii nostri cei mai mari, tin foarte mult la aceasta titulatura: „consultant de turism” (in loc de agent de turism), drept pentru care cererile de la ei le primeam cu aceasta denumire. De fiecare data cand postam anunturi de angajare cu aceasta titulatura primeam muuult mai putine candidaturi decat atunci cand afisam numele de agent de turism. Unii mi-au spus chiar ca nu aplica pentru ca au crezut ca acest „consultant” e un fel de secretara 🙂

    Trebuie sa poata si clientii sa faca diferenta intre agent si consultant. Cine reglementeaza asta? Doar piata? RTT a incercat alaturi de ANAT si de THR un program numit Agent Turism Acreditat http://www.a-t-a.ro (nu i-am spus Consultant de Turism Acreditat tocmai ca sa fie pe intelesul tuturor), o schema asemanatoare celei ATP din UK. Urmaream tocmai includerea agentilor de turism interesati intr-adevar sa fie consultanti intr-un program care sa ii faca sa fie la curent cu tot ceea ce inseamna evolutie in turism, cursuri noi, formare continua. Stii cata sustinere si interes am avut?

    Răspunde

  6. Nu cred ca e corect ceea ce spuneti domnule Badulescu. Adica aleg agentia dumneavoastra si comand un pachet si pt asta trebuie sa platesc si consultanta? Este aiurea. Luati cazul unui dentist: consultatia gratuita! Competitia este mare pe piata asa ca daca omori clientul cu atatea comisioane va alege altceva este clar!

    Răspunde

    1. Eu unul nu am agentie de turism. Si da, sunt agenti care spun ca isi pierd clientii daca cer si bani. Dar mie mi se pare corect ca pentru ORICE informatie care iti solicita timp, din ORICE domeniu, sa se perceapa o suma. Fie ea si modica. Acum cativa ani, o amica din State m-a rugat sa ma interesez de rute, bilete etc. pentru un drum din L.A. in Bucuresti si invers. Am fost la vreo 3 agentii. Mi-a fost jena de timpul alocat pentru mine, in mod profesional, de orice agent. As fi platit o suma modica, daca mi se cerea. Sincer, m-am saturat, inclusiv eu, sa lucrez pe gratis. Sunt multe persoane care imi solicita sa le dau mii de informatii. Dar timpul e pretios, zau asa. Mai trebuie sa facem si bani, si sa traim… Nu ar fi fair ca fiecare sa il compenseze pe celalalt cand obtine informatii importante, know how etc.?

      Răspunde

    2. Si inca ceva: la ce dentist ati fost si era consultatia gratuita? De obicei, eu cam plateam cand era cazul consultatiile sau intrau in pretul final, dupa interventie. Este decizia dentistului de a face asa business-ul, inteleg ca e criza… Dar daca nu mai ajunge nimeni sa nu plateasca pe nimeni pentru anumite informatii, unde ajungem?

      Răspunde


    1. Exclusiv cum? Daca ne referim la agentiile de turism online, nu e nimic descurajator… Si ele au in spate agenti de turism, deci consultanti. Exista in Romania agentii de turism clasice care, pe site, au un consultant care sta online permanent la dispozitia potentialilor clienti si raspunde la intrebari. Din pacate, legislatia romaneasca nici nu permite infiintarea unei agentii de turism strict online – este nevoie de un sediu care trebuie sa indeplineasca parametrii unei agentii de turism clasice.

      Răspunde

  7. Am impresia ca discutia a pornit pe o cale gresita. Diferentierea dintre agentul de turism si consultantul de turism (daca exista diferente in realitate) nu are nicio legatura cu modul de incasare al comisionului.
    Ca si agent de turism pot foarte bine sa solicit plata unui avans, sa adaug o taxa la momentul vanzarii sau sa aplic clientilor un retainer fee (apropo exista agentii in RO care fac asta? ).
    In acelasi timp consultantul poate sa traiasca doar din comisionul cedat (la vanzare) de catre furnizor asa cum se intampla in multe agentii.
    Asadar diferenta (inca o data daca exista asa ceva) intre agent si consultant nu are nicio legatura cu modul de taxare a clientului.

    Răspunde

  8. Aveti mare dreptate…insa taxa de consultanta pentru astfel de informatii cred ca este ceva utopic. Clientii nu prea au cum sa inteleaga la ce anume va referiti, din moment ce nu au termeni de comparatii. Agentiile sunt pline de niste robotei platiti cu 600 de roni pe luna care in viata lor nu au parasit tara si sunt invatati din pliante sa vanda diferite destinatii. Valoarea lor este egala cu zero, dar in situatia actuala nu isi permite nici o agentie sa plateasca decent cate un consultant pentru fiecare pachet, destinatie ce vinde. (sa fim seriosi, nu ne putem astepta de la o singura persoana sa cunoasca tainele rezervarilor de bilete de avion, supravietuirii in Brazilia si al metodei de alegere al unui hotel all inclusive din Turcia. Clientii de obicei, daca „s-au ars” cu o locatie, niciodata nu se mai intorc, deci nu au cum sa inteleaga ce inseamna sa mergi la tinta, ajutat de cineva care cunoaste zona, sau sa mergi la nimereala si sa iti strici vacanta si banii. Internetul este arhiplin de oferte mai mult sau mai putin inselatoare, incomplete care induc in eroare potentialii clienti. O agentie trebuie sa se lupte cu aceste oferte si sa ramana in picioare. Cum sa ne mai asteptam la taxa de consultanta?
    Asta e situatia si pe alte segmente, cum ar fi vanzarea de masini noi, piese auto…etc. Suntem o natie vanatoare de chilipiruri, o natie de naivi si am ajuns din cauza asta sa fim subiectul bancurilor popoarelor vestice.

    Răspunde

  9. Cred ca problema trebuie privita din alt unghi ca sa poata fi rezolvata.

    Agentia de turism este privita ca un birou de asigurari, unde intri si nu platesti consultanta,nu ca o vizita la avocat.
    In primul rand, cum spunea cineva mai sus… e nevoie de consultanti pe destinatii. Oameni care sa cunoasca foarte bine zona. Cate agentii au oameni dedicati pe anumite destinatii?
    Si in al doilea rand e nevoie de oameni de vanzari foarte foarte buni. Relatia consultant client este cea mai importanta in conditiile actuale de piata.

    Agentii care fac foarte bine aceste doua lucruri isi pot permite sa perceapa o taxa de consultanta, in functie de cat de buni sunt.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *