Asa cum exista o marca de bere care, in reclamele TV, foloseste sintagma „Probably the Best Beer in the World” („Probabil, cea mai buna bere din lume”), asa, si Budapesta ar putea fi numit „Probably the most beautiful city in the world” („Probabil, cel mai frumos oras din lume”). Ca si berea respectiva, nu poti spune cu siguranta ca e „cel mai…” dar, pentru multi, poate fi asa… Pentru ca atunci cand il descoperi prima data, reprezinta o surpriza mai mult decat placuta.
Orasul are mai multe avantaje. Foloseste la maximum Dunarea, foarte multe capodopere arhitectonice aflandu-se pe malul batranului fluviu (Palatul Regal, Palatul Parlamentului, superbele poduri etc.). Este format din doua orase – Buda (orasul vechi) si Pesta (orasul nou) – care s-au unit in 1873. Cine viziteaza atat Viena, cat si Budapesta, realizeaza ca ambele orase au fost intr-o rivalitate constructiva, in ultimii zeci de ani ai Imperiului dual Austro-Ungar. Viena are, poate, mai multe monumente cunoscute lumii intregi, insa Budapesta pune mult mai bine in valoare Dunarea – fluviu care mi s-a parut usor marginalizat in Viena. Daca ar fi sa compar cele doua orase (de altfel greu de comparat, ambele sunt foarte frumoase), as putea spune ca Budapesta are un aer mai boem, iar Viena, mai aristocratic.
Dar si Budapesta este, la randul sau, un oras aristocratic si asta se vede la tot pasul. Are multe palate, mai mari sau mai mici, dealurile din partea fostului oras Buda ofera vederi panoramice incredibil de frumoase.
Capitala Ungariei este, de asemenea, un oras cultural. Poti vizita multe colectii de arta, pornind de la impresionantul Muzeu National de Arta (unde poti admira lucrari ale unor mari artisti precum Leonardo da Vinci, El Greco, Paul Gauguin, Renoir, Manet, Monet etc.), pana la o recenta moda… Si anume, galerii de arta in apartamente de bloc. Care chiar se bucura de succes!
Budapesta, cu cele doua milioane de locuitori ai ei, ar aparea de nenumarate ori pe orice lista de superlative. Aici s-a construit primul metrou din Europa. De aici au sosit la Hollywood la inceputul istoriei filmului mai multi regizori decat din orice alt oras european. Budapesta era caminul marilor inventatori Kalman Kando, care a introdus calea ferata electrica, si Janos Irinyi, inventatorul chibritului. Cei mai celebri doi compozitori a Ungariei, Zoltan Kodaly si Bela Bartok, au trait in acest oras iar Imre Kertesz, scriitorul laureat cu Premiul Nobel, s-a nascut tot aici.
Maghiarii au stiut sa profite din plin de relicvele istoriei, chiar si de cele comuniste. In afara orasului exista un parc cu statui comuniste, inclusiv cea a lui Lenin, iar in oras, pe dealul Castelului Buda, poate fi vizitat un spital militar secret si un bunker antinuclear. Fiecare sala reda foarte bine atmosfera si tensiunea acelor vremuri. Sunt sute de manechine – medici, asistente, militari maghiari sau germani, raniti in suferinta. Sint aparate de radio din perioada anilor ’50, care redau muzica din acea perioada sau discursul lui Imre Nagy, cel care a condus revolutia anti-sovietica.
De asemenea, merita vizitat labirintul de sub dealul Buda. Bucurestiul trebuie sa ia aminte despre cum se poate promova un oras. Bineinteles ca aceasta campanie are si un site: www.budapestwinter.com.
Cum sa ajungi in Budapesta:
In primul rand, Ungaria fiind membru al Uniunii Europene, intrarea in aceasta tara reprezinta o formalitate, fiind nevoie de card de identitate sau de pasaport.
Dus-intors, din Bucuresti, cu avionul: (de cand Malev, compania nationala maghiara, si-a incetat cursele, TAROM ramane o optiune din Bucuresti – www.tarom.ro, alaturi de WizzAir, care are curse Târgu-Mureş-Budapesta – www.wizzair.com); Aeroportul International Ferihegy (www.bud.hu) – 1675 Budapest Ferihegy, P.O.Box. 53. Tel: +36 (1) 296-9696, info@bud.hu.
Pentru cine alege transportul feroviar, exista doua trenuri pe zi: Pannonia, cu plecare la 5.50 din Gara de Nord din Bucuresti si sosire la 18:47 in Budapesta, respectiv Ister, cu plecare la 19:50 din Gara de Nord si sosire la 08:47 in Budapesta.
Cu autocarul, sunt curse efectuate de compania Eurolines. Cu automobilul, drumul poate dura, la ora actuala, cu pauze de odihna si cu vama cu tot, intre 13 si 15 ore. Trasee sugerate: Bucuresti – Brasov – Sibiu – Arad (Vama Nadlac) – Budapesta sau Bucuresti – Brasov – Cluj – Oradea (vama Bors) – Budapesta. Daca intrati pe la Vama Nadlac, mergeti cea mare parte din drumul pana la Budapesta pe autostrada, iar daca intrati pe la Vama Bors, mergeti pe E60, in mare parte drum cu 2 benzi.
O data ajunsi pe aeroportul din Budapesta, puteti comanda un taxi. Tariful mediu este de 0,7-0,8 euro per km. De asemenea, exista o companie de shuttle bus, Ferihegy Airport Taxi, pretul pana in oras fiind de 2500 forinti (circa 9 euro).
Ca mijloace de transport, vizitatorii au o multime de facilitati: autobuze, troleibuze, tramvaie, metroul, funicularul, mocanita (trenul de dimensiune mai mica care strabate padurile din jurul orasului), trasuri, barci, biciclete si pe Insula Margareta asa numitul „bringohinto”, un fel de bicicleta pentru toata familia – Budapesta le are pe toate.
HOT SPOTS
Castelul din Buda (Budavar) (Piata Szent Gyorgy 2). Palatul si fortificatiile acestuia se inalta impunator pe un deal aflat pe malul drept al Dunarii. Primul castel a fost ridicat in secolul XIII, dupa invazia mongola. De-a lungul timpului a fost distrus si reconstruit de nenumarate ori, ajungind un simbol al permanentei maghiarilor pe aceste meleaguri. Constructia actuala a fost definitivata in stil neobaroc la sfarsitul secolului al XIX-lea. Este unul dintre punctele reper ale orasului, care le ofera turistilor o privire de ansamblu asupra centrului Budapestei.
Parlamentul (Orszaghaz) (Piata Kossuth Lajos 1-3). O alta cladire simbol a Budapestei. Situata pe bancul drept al Dunarii, este una dintre cele mai frumoase edificii din oras. Constructia, in stil neogotic, a fost terminata la inceputul secolului XX, dupa aproximativ 20 de ani. Palatul are o lungime de peste 250 de metri, domul acesteia atingind 96 de metri.
Citadela (Citadella) (1118 – Budapest (Veszprem)). Cel mai bun loc pentru a admira panorama intregului oras si cel mai inalt punct al Budapestei. Fortareata a fost construita dupa revolutia din 1848-1849, pe dealul Gellert, ca un simbol al suprematiei austriecilor asupra maghiarilor. Poate fi usor remarcata din centru, datorita statuii inalte de 14 metri (Monumentul Eliberarii), care a fost ridicata de rusi dupa cel de-al doilea Razboi Mondial.
Catedrala Sfantului Stefan (Szent Istvan bazilika) (Piata Szent Istvan 1). Una dintre atractiile turistice de prim-rang ale Budapestei si unul dintre ale orasului. Constructia, inaugurata la inceputul secolului XX, este cea mai impunatoare cladire din centrul orasului. Domul are o inaltime de peste 90 de metri.
Bastionul pescarilor (Halaszbastya). Construit in secolul al XIX-lea, face parte din planurile de reconstructie a castelului propriu-zis. Este una dintre principalele atractii turistice, oferind o vedere panoramica asupra Pestei.
Biserica Matthias (Matyas templom) (I. Szentharomsag ter 2, Buda). Cu toate ca biserica se numeste Doamna Noastra, aceasta este cunoscuta ca Biserica lui Matthias cel Drept (Matyas kiraly), cel mai iubit rege al ungurilor – Matthias Corvinus. Superbul lacas de cult este si un simbol al poporului, biserica asistand la toate cuceririle si schimbarile politice care au avut loc in ultimii 700 de ani. Legenda spune ca, in timpul ocupatiei otomane, un zid al lacasului a fost daramat, dezvaluind o statuie a Mariei chiar in timp ce musulmanii se rugau la Allah. In urma evenimentului, soldatii otomani au considerat ca „au invadat” pamant sfint, ungurii reusind sa scape de cuceritori cu usurinta.
Opera (Operahaz) (Strada Andrassy 22). Este unul dintre edificiile de cultura cu care budapestanii se mandresc cel mai mult. Cladirea in stil neorenascentist, ridicata la sfirsitul secolului al XIX-lea, este un remarcabil exemplu de bun-gust si eleganta arhitectonica si rivalizeaza cu cladirea Operei din Viena.
Insula Margareta (Margitsziget). Se afla in amonte de Parlament si desparte cursul Dunarii in doua. Este unul dintre cele mai frumoase locuri de agrement din Budapesta.
Text, filme & foto: Traian Badulescu