Thailanda – ţara libertăţii, zâmbetului şi a gândirii pozitive

 

Cum şi-a revenit Thailanda dupa tsunami

Am scris reportajul acum 6 ani. Am rămas fascinat de această ţară deosebită nu datorită peisajelor magnifice ci, în primul rând, datorită oamenilor. Care ştiu să zâmbească permanent, au ospitalitatea şi prietenia în sânge şi… fac TURISM. De atunci am pus pariu că Thailanda o să îşi revină rapid după devastatorul tsunami. Aşa a şi fost. Acum 2 ani au mai avut probleme politice şi sociale în special în Bangkok, însă şi peste acestea au trecut cu bine. 2011 se anunţă un an foarte bun pentru ţara zâmbetului şi a libertăţii.

Reportaj publicat în septembrie 2005, în revista „ANAT Media”
Text & foto – Traian Bădulescu

Cine crede că Thailanda înseamnă doar plaje, exotism şi masaj, se înşeală. Cine se gândeşte că la un moment dat se va plictisi aici, înseamnă că nu a vizitat niciodată această destinaţie exotică sau nu a discutat cu prieteni care au fost acolo.
Thailanda înseamnă „ţara libertăţii”. Acest stat, spre deosebire de vecinii săi,  nu s-a aflat niciodată sub ocupaţie străină. Cândva denumită Siam, Thailanda oferă cultură, aventură, şi, poate că în primul rând, o adevărată lecţie de ospitalitate, nemaîntâlnită, în această formă, nicăieri în lume. Thailandezii au spiritul ospitalităţii în sânge. Aşa s-au născut. Mereu zâmbitori, ei se bucură din tot sufletul atunci când primesc un oaspete. Politeţea, uneori extrem de exagerată pentru un european, încântă în mod deosebit turiştii.
Una dintre destinaţiile de bază ale Thailandei este regiunea Phuket. „Epicentrul” acesteia este insula cu acelaşi nume. Din păcate, ştim cu toţii că regiunea a fost afectată de tsunami-ul din 26 decembrie 2004. Posturile internaţionale de televiziune au prezentat cu lux de amănunte această catastrofă naturală, punând accent pe Thailanda. Poate într-un mod nedrept deşi, trist dar adevărat, şi aici au căzut victime sute de turişti străini şi mii de localnici.
La începutul lunii septembrie am fost acolo, participând la un fam-trip organizat de către Autoritatea Turistică a Thailandei (TAT) – reprezentanţa pentru Balcani, cu sediul în Bucureşti. Şi nu am găsit o destinaţie afectată. Ci am descoperit un veritabil paradis. De fapt, autorităţile turistice locale şi hotelierii ne-au spus, în multe rânduri, cu tristeţe, că anumite televiziuni internaţionale au exagerat consecinţele tsunami-ului de anul trecut asupra regiunii Phuket. Este adevărat că aici au murit oameni. Cel mai trist lucru cu putinţă. Însă regiunea nu a fost deloc distrusă. Cel puţin, eu unul nu am văzut urme însemnate ale catastrofei naturale. Din cele aproximativ 500 de hoteluri de pe insulă, circa 5 sunt încă scoase din circuit.

Grupul de jurnalişti participanti la infotripul din 2005, din România, Bulgaria şi Serbia

Afectate mai sunt 2-3 plaje (dar insula are zeci de plaje), în special Kamala Beach.
Am organizat o masă rotundă cu reprezentanţi ai autorităţilor locale şi ai hotelierilor din Phuket, privind strategia de revenire pe piaţă a regiunii. Trebuie precizat că doar sud-vestul Thailandei (litoralul Mării Andaman, care este parte a Oceanului Indian) a fost lovit de tsunami, celelalte regiuni turistice fiind permanent izolate de un asemenea fenomen (de exemplu, capitala, Bangkok, sau staţiunea Pattaya – deocamdată, preferata românilor, situată pe litoralul Golfului Thailandei, parte a Mării Chinei de Sud Est, care comunică, mai departe, cu Oceanul Pacific).
Ce înseamnă Phuket? Resorturi de lux (dar la preţuri accesibile), dispuse în mijlocul unor grădini paradisiace. Practicarea turismului de aventură, aşa cum ar fi elephant trekking-ul sau raftingul. Parcul Tematic PhantaSea, cu adevărat fantastic, construit în stil tradiţional thailandez. În fiecare seară, într-o sală de spectacole mai mare decât Sala Palatului, au loc show-uri de neuitat, ale căror vedete sunt… elefanţii. Inaugurat pe 6 februarie 1999, PhantaSea a primit, în 2000, premiul Thompson pentru cea mai bună destinaţie din regiunea Asia-Pacific.
Regiunea Phuket este formată din insula propriu zisă, alte câteva zeci de insule mai mici (dintre care menţionăm insulele Koh Phi Phi – unde s-a turnat filmul „The Beach”, cu Leonardo di Caprio în rolul principal – şi Koh Lanta), plus zona Krabi, aflată pe continent. Ultima este una dintre cele mai recente destinaţii turistice ale Thailandei, intrând în circuit acum 5-6 ani. Din păcate, Phuket mai are de aşteptat până când îşi va reveni. Deşi – o repet – reprezintă o destinaţie perfectă şi permanent pregătită pentru a primi mulţi turişti, autorităţile şi hotelierii estimează că de-abia sezonul 2006/2007 va marca renaşterea regiunii.
Principalul barometru al scăderii turismului în Phuket, după tsunami, este dat de zborurile regulate ale companiilor aeriene. În prezent, pe aeroportul din Phuket operează doar 10 companii, faţă de 22, câte erau în 2004. Situaţia se va redresa, iar unele linii aeriene, precum Austrian, vor introduce, din noiembrie 2005, rute regulate către Phuket. Ca rute interne, companii ca „Bangkok Airways” (care a primit, doi ani consecutiv, premiul internaţional „Skytrax” pentru cea mai bună companie regională din Asia), efectuează mai multe curse zilnice către Phuket din Bangkok, Pattaya şi alte oraşe din nordul Thailandei. Ca zboruri charter, doar o singură companie mai operează pe aeroportul din Phuket, faţă de 10, cât erau anul trecut.
Principala întrebare pe care şi-o pun turiştii este: va mai veni un tsunami în Phuket? Şi dacă da, ce se va întâmpla? Ei bine, probabilitatea declanşării unui nou tsunami este foarte mică. Şi chiar se va întâmpla, acum există un sistem de alarmă bine pus la punct. În cazul producerii unui cutremur care ar putea genera un tsnunami, există staţii care monitorizează activitatea seismică şi declanşează o alarmă generală. Imediat, vor fi transmise mesaje de avertisment pe canalele de televiziune şi pe telefoanele mobile. Timp suficient pentru evacuarea zonei de litoral. Pentru că tsunami a afectat în adâncime o arie cuprinsă între câteva sute de metri şi cel mult un kilometru. Deci, chiar dacă – Doamne fereşte – va mai fi un tsunami, nu vor mai exista victime umane!
Thailandezii cred în legenda păsării Phoenix şi au o gândire pozitivă uimitoare. După cum ne-a precizat directorul adjunct al Autorităţii Turistice Thailandeze – reprezentanţa pentru regiunea Phuket – tsunami-ul de anul trecut a fost privit ca o încercare, ca o provocare. Acum, zona are şanse să se relanseze şi să devină şi mai cunoscută decât a fost înainte. Hotelierii, investitorii, agenţii de turism, autorităţile locale şi naţionale conştientizează că trebuie să-şi canalizeze eforturile către promovarea regiunii şi către refacerea imaginii. Să înlăture ce nu a mers şi să-şi perfecţioneze serviciile. Şi, că tot vorbeam de imagine, aceasta este, din păcate, cea mai mare pierdere a Phuket-ului, cauzată de tsunami. Pentru că, material, regiunea nu a fost afectată decât în câteva zone, iar acest lucru de-abia se mai observă azi. În numărul viitor, vom reveni cu mai multe aspecte din timpul mesei rotunde organizate cu reprezentanţii turismului din Phuket, care sperăm să constituie o veritabilă lecţie de turism şi de promovare pentru români.

Phuket dă tonul dezvoltării turistice a sud-estului Thailandei. Am putea spune că… dacă Phuket nu e, nimic nu e! Insula are un aeroport internaţional, iar cei care doresc să viziteze şi alte destinaţii, precum Krabi sau insulele din Marea Andaman, trebuie să ajungă mai întâi aici.
După cum spuneam mai devreme, am organizat o masă rotundă cu autorităţile turistice şi cu actorii privaţi din Phuket, privind strategia de refacere a regiunii. „În 2004, regiunea Phuket a primit peste 4 milioane de turişti, dintre care 70% străini. Pentru primul semestru al acestui an, în urma tsunami-ului, am înregistrat o scădere dramatică, de 50%. Dar în a doua parte a anului situaţia a început să se redreseze, aşa că, per total, estimăm o scădere de 25%” – a precizat Siripakorn Cheawsamoot, directorul adjunct al Autorităţii Turistice a Thailandei (TAT) pentru regiunea Phuket. 
Tsunami este un dezastru naţional şi principala ameninţare a Thailandei, deşi, un asemenea fenomen s-ar putea să nu mai aibă loc (sperăm) în următorii 100 de ani. În prezent, există un sistem de alarmă modern, care asigură turiştii şi localnicii că nu vor mai exista victime umane. Sistemul depistează orice cutremur din regiune şi implică, în cazul unui pericol, lansarea de avertismente pe telefoanele mobil şi pe toate posturile de televiziune. Autorităţile thailandeze au alocat sume importante zonelor afectate – precum Kamala şi Patong Beach – pentru refacerea plajelor, a hotelurilor afectate, dar şi pentru promovare. Primele obiective sunt garantarea siguranţei şi dezvoltarea durabilă. Guvernul a consultat sectorul privat, dar şi populaţia regiunii, pentru a stabili priorităţile. Planul de refacere a Kamala Beach a început din octombrie, iar pentru acesta, guvernul şi autorităţile locale au pus la dispoziţie, în mod egal, circa 2,5 milioane de dolari. Proiectul se va întinde pe o perioadă de  4-5 luni. În prezent, în pofida zvonurilor, peste 95% din capacitatea hotelieră din Phuket (500 de hoteluri care totalizează 30.000 de camere) este operaţională.
Potrivit lui Gerard Tan, directorul general al „BanThai Beach Resort & Spa”, situat pe plaja Patong, de la redeschiderea complexului său, afectat de tsunami, în luna iulie, gradul de ocupare a ajuns la 55%. Anul trecut, BanThai a avut un grad de ocupare de 82%. Principalii turişti care vin în vârful de sezon sunt europeni, iar în rest, din Asia (Singapore, Japonia, Malaiezia, Coreea de Sud şi China). „Sunt sigur că în perioada decembrie-ianuarie vom avea mulţi turişti şi ne vom reveni la normal. Pentru că oferim servicii de calitate, ospitalitate, iar Phuket, să nu uităm, se află în top 100 al celor mai frumoase insule din lume” – este de părere Tan. Principalii clienţi sunt cei fideli, care aleg an de an Thailanda. „Mesajul meu către toţi turiştii din lume este: ne revenim rapid! Phuket este un paradis ideal şi îl pot compara cu o pasăre Phoenix. Am învăţat din greşeli şi nu numai că refacem totul, dar şi îmbunătăţim”.
Potrivit lui Alasdair Junor, directorul general al complexului „Evason Phuket Resort” (un paradis de 5 stele – investiţie suedeză – gazda noastră în Phuket), 75% dintre turişti din perioada vârfului de sezon (noiembrie – aprilie) provin din Europa, în special din Europa occidentală, iar în extrasezon (mai – octombrie), ponderea acestora scade la 30%. Principalele ţinte din Europa sunt Marea Britanie şi Germania, urmate de Franţa. Din Asia, vin turişti din Hong Kong, Japonia şi Coreea de Sud. „Am avut şi turişti din România, dar sub aşteptări. Sperăm ca o dată cu dezvoltarea economică a ţării dumneavoastră, Phuket să devină o destinaţie căutată de români”. Înainte de tsunami, gradul de ocupare al complexului Evason era de 70%, iar la 8 luni după dezastru, a ajuns la 45%. Junor are o explicaţie privind imaginea încă de destinaţie afectată a Thailandei. „Posturile de televiziune, în special BBC şi CNN, au exploatat situaţia din Phuket, prezentând, mereu şi mereu, imagini cu unele zone afectate aflate la o distanţă mai mare de noi, dar amintind de Phuket, care a rămas neatins în proporţie de 95%. Dar cum o imagine face cât o mie de cuvinte, reportajele difuzate de aceste televiziuni au rămas în memoria întregii lumi”.
Oricum, interesant este că nici un interlocutor nu s-a plâns! Cu toţii sunt optimişti în privinţa viitorului. Şi toţi cred că tsunami-ul a fost o piatră de încercare, care va determina regiunea să renască şi să fie chiar… mai mult decât a fost înainte. Asta da gândire pozitivă! Totul, bineînţeles, dublat de acţiune. Oare cum stăm cu gândirea pozitivă la români?

Deplasare efectuată cu sprijinul TAT Balkan – Autoritatea Turistică Thailandeză în septembrie 2005

5 comentarii


  1. Desi o destinatie exotica Thailanda este mai nou si un „must-do” pentru pasionatii de turism! Multumesc pentru informatii, eu le consider foarte utile!

    Răspunde

    1. All of the people that aewenrsd you as to Phuket being lame are correct.I know that they sound pessimistic but it is true,for all of us that live here in Thailand,we all understand the country especially those of us that travel alot here.Phuket is way over rated,too expensive,too touristy and just like Pattaya or Pat Pong but with a beach.Maybe 20 years ago it was good but not now.I know from 1st hand experience because when I first moved here I stayed in Patong for months and now I have no intention of ever going back.Krabi,yes,Phuket,no. I always say this and it is true. for me.Koh Chang is the best/most beautiful island in the country.It 2nd only in size to Phuket but is a 100x’s better in every way shape and form other then the ocean is a tad bit clearer in Phuket but that is tiny compared to how much better Koh Chang is than Phuket.TRUST US.

      Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *