Traian Badulescu, ANAT: Turismul romanesc este un „copil minune” care refuza sa se maturizeze

Frontnews.ro, 19 februarie 2009

http://www.frontnews.ro/arts-si-lifestyle/turism/traian-badulescu-anat-turismul-romanesc-este-un-copil-minune-care-refuza-sa-se-maturizeze-24178

Turismul romanesc a pasit in secolul al XXI-lea cu o problema grava de imagine. Clisee de genul „Romania, pamant binecuvantat” nu mai sunt de actualitate: avem statiuni, dar nu avem drumuri care sa ne duca la destinatie, avem ape termale, dar nu le putem scoate din adancuri, avem peisaje, dar nu le putem valorifica. Intr-un interviu acordat FrontNews, Traian Badulescu, consilier de presa in cadrul Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), vorbeste despre turismul din Romania, o fata morgana pierduta intre certitudine si ideal.

Cum ati caracteriza turismul din Romania in momentul de fata? Ce-i anume ii lipseste?

Turismul este, la ora actuala, inca o „Terra Nova”, o vesnica promisiune, un „copil minune” de la care se asteapta multe, dar care parca refuza sa se maturizeze. Vorbind serios, foarte multe tari au realizat ca turismul are un potential imens si ca poate contribui atat la dezvoltarea economica, cat si la imbunatatirea imaginii. Pana la urma, secolul XXI, in care nu am pasit de mult timp, apartine serviciilor, comunicarii. Era industriala apune incet incet, iar turismul este, de fapt, una din noile „industrii”. Turismului nostru ii lipseste o unitate de imagine, o comunicare intre principalii actori – fie ei firme, organizatii sau institutii de stat. Speram ca din acest an situatia se va schimba, eu sunt optimist, dar timpul o va arata. Pe de alta parte, avem atat probleme de „hard” – infrastructura rutiera deficitara, cat si de „soft” – lipsa personalului calificat.

Traian Badulescu
Turismul romanesc este, la ora actuala, un „copil minune” de la care se asteapta multe dar care parca refuza sa se maturizeze

Prin ce exceleaza turismul din tarile vestice? Cum ne pozitionam la capitolul turism comparativ cu vecinii nostri?

Tarile vestice au o promovare eficienta, au o „legenda” in spate, au infrastructura bine pusa la punct, servicii bune, traditie mare in turism. Sa nu uitam ca Franta, Spania si Italia sunt primele destinatii turistice din lume, alaturi de SUA. Fata de vecinii nostri ne pozitionam intr-un fel paradoxal: poate ca suntem primii ca potential turistic, insa suntem ultimii ca valorificare a acestuia. Nu ne comparam cu Albania, Fosta Republica Iugoslava, Macedonia, Serbia ori Republica Moldova, tari mici, dar care lupta si ele pentru o pozitie pe harta turismului si vor oferi surprize placute pe termen mediu. Insa Ungaria, Bulgaria, Croatia, ca sa nu mai vorbim de Grecia, sunt mult peste noi la capitolul incasari din turism, din pacate.

Cum credeti ca se poate rezolva problema „migrarii” turistilor romani spre statiunile din tarile vecine, care ofera servicii mai bune in schimbul unor costuri sub nivelul celor practicate in Romania?

Consider ca nu e nimic anormal ca romanul sa plece din tara, in conditiile in care are libertate de miscare de mai putin de 10 ani. La fel, depinde cu ce comparam costurile. Nu este adevarat ca Romania este foarte scumpa, problema este, insa, ca nu e nici foarte ieftina, asa cum ar trebui sa fie acum pentru a se dezvolta ca turism de masa. Singura amenintare directa la Litoralul nostru, de exemplu, este Bulgaria. Care, totusi, a atras de 6-7 ori mai putini turisti decat pe Litoralul nostru. Romanii continua sa circule in Romania, dar si pleaca. De multe ori, o familie efectueaza un sejur in afara si macar un week-end in tara. Recent adoptata Lege a Tichetelor de Vacanta, precum si promovarea Inscrierilor Timpurii, proiecte initiate de ANAT, contribuie clar la dezvoltarea turismului intern. Marea noastra provocare va fi dezvoltarea incoming-ului, deci cum sa atragem turisti straini.

Traian Badulescu
Romania are multe valori de top la capitolul turism: Castelul Bran, manastirile pictate din Bucovina dintre care Voronet este supranumita „Capela Sixtina a Estului”, Cimitirul Vesel de la Sapanta – al doilea cimitir din lume ca notorietate, dupa Valea Regilor din Egipt, Delta Dunarii, unica delta a Uniunii Europene

Ce-i atrage pe turistii straini in Romania?

Turistii straini sunt atrasi in Romania de autenticitate, traditii, turism cultural, balnear… Mai putin de turismul montan si cel de litoral, in conditiile in care din pacate am incetat sa fim o destinatie pentru mase, asa cum eram in anii 70 – dar atunci erau alte realitati.

Exista riscul ca obiective cunoscute peste hotare (Castelul Bran, Peles, Manastirile din Moldova) sa nu mai prezinte, in timp, importanta pentru turistii straini? Cum putem preveni deteriorarea si devalorizarea acestora?

Avem valori de top, printre care Castelul Bran – nominalizat recent de CNN printre cele mai frumoase 10 castele din lume, manastirile pictate din Bucovina, Voronet fiind supranumita „Capela Sixtina a Estului”, avem Cimitirul Vesel de la Sapanta, al doilea cimitir din lume ca notorietate, dupa Valea Regilor din Egipt, avem Delta Dunarii, unica delta a Uniunii Europene… Avem multe si trebuie sa ne pese tuturor de ele. Legislatia privind protectia acestor valori de patrimoniu, in mare, este in regula, dar mai trebuie sa o si respectam, sa o punem in practica.

Care credeti ca sunt principale obstacole de care se lovesc investitorii straini interesati de turismul romanesc?

Investitorii spun ca au inca probleme legate de birocratie, nivelul mare si complicat al taxelor. De-a lungul timpului (acum deja e tarziu din anumite puncte de vedere si nu se mai poate) nu au fost acordate suficiente facilitati pentru turism. Se poate vedea, de exemplu, cat de putine companii straine au investit direct in proprietati hoteliere (la majoritatea hotelurilor de brand international, doar managementul este strain, proprietarii fiind investitori romani sau eventual firme mixte).

Traian Badulescu
Investitorii straini interesati de turismul din Romania se plang de birocratie si de nivelul mare si complicat al taxelor

Este stiut faptul ca, vara, turistii romani dau navala in statiunile de pe Litoral, in timp ce iarna iau cu asalt statiunile de pe Valea Prahovei, care devin supra-aglomerate. Cum putem incuraja turismului din celelalte zone ale tarii, cum ar fi Stana de Vale, Baile Herculane, Vatra Dornei? Cum contribuie infrastructura la dezvoltarea turismului din anumite zone de interes in detrimentul altora si ce putem face ca sa nu mai existe o astfel de discrepanta?

Depinde… Pe Litoral merg toti romanii, e drept, desi mult mai mult cei din sudul tarii… Insa la munte depinde si de localizarea fiecaruia. Bucurestenii sau brasovenii, e clar, merg mult pe Valea Prahovei sau la Poiana Brasov. In schimb, clujenii merg la Borsa, timisorenii la Semenic, iesenii sau sucevenii la Vatra Dornei, sibienii la Paltinis…

Din pacate, din cauza infrastructurii rutiere deficitare, nu ne putem deplasa pe distante mari. La ora actuala, daca mergi in Austria sau Italia, mai bine de jumatate de drum, ca timp, o faci parcurgand teritoriul Romaniei. Daca am avea autostrazi, circulatia turistica interna sau chiar a strainilor care vin aici ar fi mult mai eficienta. Mult mai multi bucuresteni ar merge, de exemplu, in Maramures sau Bucovina… Ce trebuie sa facem? Drumuri, sosele, autostrazi…

Care credeti ca va fi soarta statiunilor semi-abandonate: Blasova (Insula Mare a Brailei), statiunea Cheia etc?

Probabil ca vor avea un viitor bun daca si turismul romanesc se va dezvolta intr-un mod coerent, la scara generala. Atunci vor fi interesati mai multi investitori si nu va fi „ratata” nici o zona turistica. La ora actuala, trei sferturi din Romania nu sunt deloc valorificate turistic. De exemplu, avem Dunarea si nu facem nimic cu ea. Nu ma refer la croazierele dunarene cu turisti straini, ci la Dunarea pentru romani… Pot fi create microstatiuni, Dunarea are plaje pe anumite portiuni… Dau doar un exemplu: multi bucuresteni cunosc o parte din Romania, dar cati au fost la… Giurgiu?

Traian Badulescu
La ora actuala, trei sferturi din Romania nu sunt deloc valorificate turistic

Ce sanse dati celorlalte forme de turism (ecoturismul, turismul de stana – proiectul senatorului de Arges Mircea Diaconu)?

Sanse mari. Acest tip de turism este unul din cele din ce in ce mai solicitate de turistii straini, care doresc evadarea din mediul cotidian citadin, autenticitate… Un exemplu in Romania este succesul de care s-a bucurat turismul rural.

In ce masura au dreptate nostalgicii care sustin ca regimul ceausist, in pofida celorlalte minusuri, oferea fiecarui angajat posibilitatea unui concediu binemeritat in oricare dintre statiunile din Romania? Ce credeti ca s-a schimbat de atunci?

Regimul ceausist si, in fapt, cel comunism, implica interventia totala a statului si oferea si un regim de pseudo-protectie sociala, lasand la o parte multele neajunsuri din acea perioada. L-am prins si eu un pic si da, pot sa spun ca atunci se calatorea mult mai mult in Romania (ca in afara nu se putea prea usor, nici macar in celelalte state din blocul comunist). Chiar si taberele de copii, pentru pionieri, aveau un rol educativ. Copiii invatau sa faca turism, ceea ce acum nu se mai intampla. Consider ca de la nivelul Ministerului Educatiei ar trebui inceput cu educarea turistica a copiilor. Astazi traim in capitalism, singurul sistem viabil deocamdata, dar ar fi nevoie si de ceva protectie sociala. Asa cum exista in Suedia, Germania, Franta… De exemplu, Legea Tichetelor de Vacanta este binevenita in acest sens. Un concediu este privit, de germani, ca o necesitate, nu ca un lux. Dupa un an de munca este nevoie si de relaxare. Oricum, si romanii circula din ce in ce mai mult…

Ce parere aveti despre legea tichetelor de vacanta a Elenei Udrea? Ce avantaje/ dezavantaje prezinta si cum credeti ca va influenta aceasta masura calitatea turismul din Romania?

Aceasta lege este extreme de binevenita. ANAT, initiatorul acestei idei in Romania, face lobby pentru ea de 4-5 ani. Aplicarea acestei legi este un pas necesar si benefic pentru turismul romanesc, cu precadere in aceasta perioada de criza, in care oamenii isi permit cu greu alocarea unei parti din bugetul familiei concediilor de odihna. ANAT considera ca actuala masura luata de Guvern va avea un rol important in redresarea industriei turistice din Romania si, ceea ce este remarcabil, cu aportul clar si consistent al agentiilor de turism. Mergand la o agentie de turism, beneficiarii tichetelor de vacanta se bucura de marele avantaj de a putea alege dintr-o paleta larga de oferte de odihna si tratament si de a primi consultanta acordata de un specialist.

Ce parere aveti despre bugetul alocat turismului? Este o suma rezonabila?

Da, este o suma rezonabila, normala, fireasca. Putem spune ca in sfarsit, turismul are buget. In sfarsit, avem iar Ministerul Turismului dupa o intrerupere de aproape 6 ani, deci turismul este reprezentat de o institutie puternica.

Traian Badulescu
Daca as fi ministrul Turismului m-as inconjura de consilieri buni, din industria turismului si m-as sfatui permanent cu ei.

Daca ati fi ministrul Turismului, ce masuri ati aplica pentru a incuraja dezvoltarea turismului romanesc?Ce proiecte de lege noi ati propune?

Daca as fi ministrul Turismului as face, cred, ceea ce face si doamna Elena Udrea acum. Startul dansei este foarte bun, speram ca va mentine ritmul si va ramane la putere 4 ani. Pentru ca turismul romanesc are nevoie de putere si de forta de decizie. Un semn bun e ca pentru prima data se simte o continuitate. Doamna Lucia Morariu, fostul secretar de stat intre 2007 si 2008 si fost presedinte ANAT intre 2004 si 2006, a implementat multe legi si, desi poate a avut un mandat mai putin spectaculos si mai putina putere, a lasat un cadru legislativ coerent, utilizat si in prezent. La ora actuala se simte ca in sfarsit se doreste ceva la nivel inalt si, din fericire, exista si continuitate. Pentru prima data nu am auzit nimic legat de problemele „mostenirii primite”.

Ce as face daca as fi ministrul Turismului… M-as inconjura de consilieri buni, din industria turismului si m-as sfatui permanent cu ei. As apela si la jurnalistii de specialitate, editori de reviste, de emisiuni, de rubrici , care simt pulsul, si i-as considera permanent consilierii mei neoficiali. As investi pentru termen lung in infrastructura rutiera, pentru termen mediu in traininguri si in formarea de personal calificat la toate nivelele si pentru termen scurt, in promovare ie canale TV importante, in cotidiane si reviste de specialitate…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.