Oamenii nu mai doresc experiențe dedicate experiențelor
Dacă secolul XX a fost secolul vitezei, secolul marilor frământări, secolul XXI aparține experiențelor și se anunță a fi, chiar dacă unii încă nu credem, spiritual. Pentru că experiențele lucrează asupra spiritului și îl modelează. Dorința de experiențe și de dezvoltare spirituală vine tocmai din lipsa de timp a oamenilor, care vor prefera din ce în ce mai mult calitatea timpului petrecut în fața cantității.
Aproape 20 de ani am fost coordonator sau editor de reviste de turism. Reviste tipărite, așa cum îi stătea bine unei reviste. Trebuie să precizez că sunt adeptul tiparului și voi rămâne astfel, cel puțin în privința cărții. Deși citesc din ce în ce mai mult și online sau în format virtual. Vrem, nu vrem, printul este în cădere, în favoarea online-ului, a virtualului. Și explicația este simplă. Citim o carte de la cap la coadă, într-un sens coerent, pentru a ne delecta sau ne informa. Asta, pentru cine mai are răbdare, deși vă spun un ”mare secret”: merită, pentru a ne dezvolta mintea, cultura și inteligența. Însă un ziar sau o revistă ne oferă strict informații utile, pornind de la o știre până la un interviu sau un eseu. În prezent, identifici aproape orice informație prin căutarea pe internet. Da, asta e, publicațiile tipărite nu-ți oferă posibilitatea de ”search” rapid. Oamenii vor să afle informația rapid, să se familiarizeze rapid cu o destinație, să fie la curent în timp real cu scorul unui meci de fotbal sau de tenis sau cu evoluția unor evenimente politice. Mai ales dacă ne referim la noile generații, Y, Z, Millenials.
La fel în domeniul evenimentelor. Aleg aici un exemplu foarte la îndemână și familiar multora: târgurile de turism. Acum 15-20 de ani, ele reprezentau cea mai bună modalitate de a compara ofertele agențiilor de turism. În prezent, deși o să mai fie utile, observ scăderea interesului publicului larg dar și al expozanților. Primii preferă să își caute online destinațiile și agențiile de turism și, dacă vor ceva personalizat, fac o vizită agenției preferate. Cei din urmă, optează din ce în ce mai mult către mediul online. Da, este altceva pe partea de business to business – aici avem nevoie de contacte de afaceri personalizate și de discuții față în față.
Explicația este simplă. Oamenii nu mai doresc experiențe dedicate experiențelor. Ci doresc să sară direct la experiența finală. Nu mai doresc evenimente dedicate… evenimentelor, ci preferă să ajungă la evenimentul final, cel care îi și interesează.
Am putea spune că există un risc. Anume, că dispare ”ritualul” identificării unui produs, unei informații, unei vacanțe. Pe de altă parte, oamenii doresc să ajungă direct la ”ritualul” trăirii acelei experiențe și să își limiteze timpul dedicat identificării ei. Multe afaceri se fac acum la telefon sau online. Asta nu înseamnă că întâlnirea directă nu are un rol. Energia creativă apare mai ales când doi sau mai mulți oameni sunt alături, se privesc în ochi, își urmăresc gesturile. Atunci putem vorbi despre brainstorming sau, mai spiritual, despre ”egregora”. Însă din ce în ce mai mulți oameni optează pentru calitatea întâlnirilor, aleg interlocutorii, își aleg experiențele. Unii dintre noi cunoaștem lunar zeci sau sute de oameni. Nu ai timp să aprofundezi relații de afaceri și personale cu toți.
Sunt pasionat de Science Fiction, scriu literatură de gen și sunt familiarizat cu teoria teleportării. Metaforic, oamenii vor, în prezent, să se ”teleporteze” către experiență, fie ea o destinație, un eveniment, un produs de orice fel. Vorbim de scurtarea la maxim a drumului către o experiență, deși se spune că și drumul în sine reprezintă o plăcere sau măcar o experiență. În final chiar mă întreb dacă teleportarea, în cazul în care va fi pusă vreodată în practică, va desacraliza plăcerea călătoriei sau dimpotrivă, omul se va bucura din plin de spiritul destinației. Rămâne de văzut, primii pași se fac deja în prezent.