Interviu cu Alex Filip, director general Eventur, blogger
Continui sa dau credit generatiei de marketeri si de oameni de turism de-abia iesiti de pe bancile facultatii, generatie care vine din urma puternic. Nu ca eu nu as fi tanar… 🙂 Dar varsta “next generation” incepe deja cu 2… Si ii admir pentru tenacitatea, creativitatea si pragmatismul lor. Pe Alex Filip l-am cunoscut anul trecut, in septembrie, la Piatra Neamt, cand a organizat Forumul Marketing Online in Turism si infoturul #PRINEAMT. Si asta la doar 24 de ani! Am ramas surprins extrem de placut de profesionialismul organizarii evenimentului nemtean si i-am promis de pe atunci ca il voi sprijini in ceea ce face si ca voi reveni si la Piatra Neamt, la urmatorul eveniment. Vorbeam, tot atunci, despre piata de evenimente din turism, iar Alex imi spunea ca doreste sa faca un forum similar, dar la o scara mai mare, in Bucuresti. Ei bine, nu a trecut mult peste jumatate de an de atunci si iata ca Alex s-a tinut de cuvant: organizeaza la hotelul Ramada Parc din Bucuresti Conferinta Social Media and Mobile Strategies (pe 10 aprilie). Pariez pe Alex, sunt sigur ca va avea ce spune (din ce in ce mai mult). De asta va puteti convinge urmarind interviul sau mai bine spus dialogul de mai jos.
– Alex, te incadrezi cu brio in noua generatie a tinerilor antreprenori in turism, cei care s-au saturat sa astepte schimbarile si doresc ei sa le provoace… Noua ta firma – Eventur – este dedicate segmentului de evenimente. Cum ti se pare ca este acesta perceput, la ora actuala, in Romania?
Ma onoreaza aceasta catalogare. Din punctul meu de vedere, Romania nu duce lipsa de evenimente. Dar piata de evenimente cu focus pe turism si marketing, da. Si tocmai de la asta a plecat idea lansarii afacerii Eventur. Turismul romanesc si marketingul sunt intr-o perioada foarte importanta in momentul de fata, intr-o perioada de tranzitie. Insa promovarea in agentii, companii si administratii inca se face destul de haotic. Si tocmai asta imi propun prin evenimentele Eventur, sa atrag atentia asupra importantei promovarii in online si poate mai important de atat, sa arat cum se poate promova un business eficient si cu rezultate masurabile.
– In septembrie ai organizat, la Piatra Neamt, orasul tau natal, o conferinta dedicate marketingului online in turism, despre care personal pot spune ca s-a bucurat de un mare succes. Cat de mult conteaza la ora actuala marketing-ul online in domeniul turistic, si cat de mult crezi ca a castigat teren in fata celui clasic?
Ma bucur ca primesc in continuare confirmari asupra faptului ca evenimentul Marketing Online in Turism a fost un succes. Asta ma ambitioneaza si mai tare sa ridic standardul de la un eveniment la altul. Si stiu ca pot acest lucru. Ca tot veni vorba de MOT, lucrez in momentul de fata la editia a doua #PRINEAMT, proiect care include si aceasta conferinta si care va avea loc, cel mai probabil, de zilele Municipiului Piatra Neamt. Dar revenind la intrebare, marketing-ul online din domeniul touristic conteaza mai mult ca anul trecut si, estimez, mai putin ca anul viitor. Sunt investite sume din ce in ce mai mari, iar lucrul asta nu poate demonstra decat faptul ca online-ul este viitorul. Cat despre cel clasic, cu siguranta pierde teren vizibil.
– Pe 10 aprilie organizezi Conferinta Social Media and Mobile Strategies care reuneste nume mari din online-ul romanesc. Vom scrie mult mai multe dupa eveniment. Ce aduce nou acest eveniment si cum ti-a venit in minte idea organizarii lui?
Evenimentul organizat in septembrie la Piatra Neamt mi-a confirmat idea ca turismul romanesc are nevoie de astfel de evenimente, ca antreprenorii locali vor sa fie la curent cu cele mai recente strategii si instrumente de promoare a afacerilor, de crestere a vanzarilor si de fidelizare a clientilor.
Social Media & Mobile Strategies for Travel Industry este o premiera pentru piata de evenimente din Romania. Am focusat si mai tare subiectele tinta si ne-am dorit sa punem accent doar pe Social Media si Mobile, doua canale ale marketingului online care sunt din ce in ce mai importante.
Acest eveniment va veni cu numeroase studii de caz despre cum a fost influentat comportamentul turistului de retelele sociale in 2012. De asemenea, in a doua parte a evenimentului vom vorbi si despre aplicatii, smartphone-uri si gadget-uri. Anul trecut, la nivel global, peste 45% din turisti au cautat diferite informatii despre calatorii direct de pe telefon sau tableta. Mai mult de atat, 15% au emis si rezervari. Sunt cifre impresionante, dar mai important de atat este faptul ca acestea vor creste in continuare.
– Care crezi ca sunt principalele directii ale marketing-ului online, de care trebuie sa tina cont firmele de turism, indifferent ca sunt agentii deturism, hoteluri, organizatii etc.?
Prezenta in Social Media a devenit obligatorie. O pagina de Facebook care sa arate bine si care are in spate o strategie de continut, iti poate adduce numeroase beneficii. Iar daca aceasta strategie de Social Media este corelata cu o campanie de AdWords si de newslettere, atunci rezultatele pot fi remarcabile. Atat ca vanzari, cat si ca branding. Sa nu neglijam nici blogosfera de turism. Are un cuvant din ce in ce mai important de spus. Iar cifrele demonstreaza acest lucru: in 2012, peste 84% din cititorii de bloguri au fost influentati de testimonialele autorilor.
– Esti si blogger de travel, blog-ul tau, turistu.ro, numarandu-se printre cele mai apreciate. Blogosfera de turism este in mare voga in prezent. Care crezi ca este rolul bloggerilor de turism atat in privinta informarii, cat si a promovarii? Prin ce se deosebesc ei de jurnalistii clasici si cum pot deveni si marketeri?
Dupa cum ziceam mai sus, blogosfera de turism romaneasca este foarte importanta. Poate printre cele mai influente si calitative din Europa. Si parerea mea e ca ar trebui sa ne mandrim cu acest lucru. Bloggerii se deosebesc de jurnalistii clasici prin caracterul foarte personal de a transmite informatiile. Un blogger de travel este un calator in primul rand, vaneaza povesti, interactioneaza cu localnicii, este independent. Si poate cel mai important, scrie cu mult patos.
– Cum vezi evoluand promovarea in turism in urmatorii ani?
Companiile de turism isi vor externalize treptat componenta de marketing online, de social media, de email marketing catre firme specializate exclusive pe astfel de servicii. Sau isi vor dezvolta departamente in care vor investi din ce in ce mai multe resurse. Antreprenorii din industrie care au ani buni de experienta in spate si care, probabil, inca imbratiseaza idea unei promovari traditionale, trebuie sa inteleaga ca online-ul este viitorul. Si poate cel mai important, trebuie sa inteleaga ca nu costul de a fi pe piata online trebuie evitat, ci costul de a nu fi.
– Dar cum vezi viitorul industriei de evenimente din Romania?
Infloritor! Bucurestiul are un potential urias pe doua directii: turismul de tip city break si turismul de afaceri, de evenimente. Partea interesanta este ca cele doua segmente se completeaza perfect. Anul trecut, in Romania, 84% din totalul innoptarilor au fost in Bucuresti, iar o buna parte din ele pe motiv de business. Si inca mai este loc, este foarte mult loc pentru evenimente. Insa ca si organizator de evenimente, intentia mea este sa urmaresc calitatea, si nu cantitatea.
– Esti un calator “inrait”. Care sunt destinatiile interne pe care ai miza in promovarea externa? Dar destinatiile tale externe preferate? Si de ce?
In Romania este o discrepanta mare intre cerere si oferta. Cred ca ar trebui sa ne valorificam si sa ne organizam mai bine potentialul turistic. Litoralul romanesc si turismul montan ar trebui orientate cat mai mult catre turistii romani. Insa raportul calitate/prêt ramane in continuare dezamagitor. Nu vad un turism de masa venit din afara pe aceste segmente. Nu vad germanii, englezii sau nordicii venind la noi pe litoral sau la noi sa schieze. Ar trebui sa acceptam odata asta si sa cautam o alta pozitionare a turismului romanesc.
Pe scurt, turismul romanesc trebuie valorificat si promovat pe aceste directii: Delta Dunarii si Muntii Carpati ca si forma de practicare a ecoturismului, Manastirile din Bucovina pentru turismul cultural-religios, Maramuresul pentru turismul rural, orasele medievale din Transilvania si Bucurestiul pentru turismul de tip city break si tot Bucurestiul pentru turismul de afaceri si evenimente.
Raspunzand si la a doua intrebare, se stie deja ca sunt un admirator al tarilor nordice. Iubesc Irlanda, mentalitatile irlandezilor si firile lor pozitive si optimiste, peisajele sublime si felul in care stiu sa-si promoveze tara.
– Ce alte proiecte mai ai?
Pot spune ca in momentul de fata lucrez pe trei planuri. Ambitia mea numarul unu este sa fac din Eventur cea mai importanta agentie locala specializata pe organizarea de evenimente in turism si marketing. Pregatesc deja si alte evenimente pentru a doua jumatate a anului 2013. Apoi, vreau sa dezvolt consultant pe care o ofer business-urilor de turism in social media intr-un un alt startup. Si de asemenea, m-am ambitionat sa-mi ridic si blogul, sa scriu mai des si sa ma folosesc mai mult de el.
Am in plan si alte cateva idei foarte bune care sa sprijine turismul romanesc, insa pentru moment le tin in house. Sper sa gasesc timpul necesar sa-mi dezvolt ideile si sa le implementez. Sunt mai mult decat convins ca ar adduce un mare plus de imagine Romaniei.
A consemnat Traian BADULESCU
Legătură permanentă
Nu stim inca daca ,repet,daca social media ne aduce efectiv clienti.
Ca poate sa faca rau,asta e clar,se apuca un nebun sa scrie prostii,facerau.
Este ma mult brand awerness.
Adica sint si tour operatori care fac mai putin social media si vind.
Legătură permanentă
Cand facem pasul catre social media, ne asumam si niste riscuri. Cu siguranta ca vor fi si nebuni care vor scrie tot felul de prostii. Unele pot fi sterse daca depasesc o limita (vorbesc la plural ca nu sunt deloc putini), iar la altele putem raspunde intr-un mod cat mai elegant posibil.
Oricum, eu cred ca SM poate sa si vanda, si nu neaparat unor clienti noi, ci clientilor pe care ii are deja o agentie. Intr-adevar, prezenta in SM este despre awareness, despre customer care, dar este si pentru a fideliza.