Dan Anghelescu: Comoditatea si aglomerarea urbana au creeat „homo internetus”!

Interviu cu Dan Anghelescu – Proprietar „La Piovra Turista”, veteran al ANAT

Pe Dan Anghelescu il cunosc de multi ani, atat prin prisma profesionistului de turism, cat si prin cea a omului de litere. Este si un pasionat al scrisului, desi destul de rar in ultima vreme, din cauza preocuparii firesti pentru business-ul din turism pe care il conduce de peste 20 de ani. Am inceput colaborarea cu Dan atunci cand coordonam revista lunara a ANAT – „ANAT Media”, si am descoperit in el, in spatele unui proprietar de agentie de turism implicat cu trup si suflet (nu exista seara in care sa nu il gasesc preocupat, la birou) si al unui absolvent al unei facultati de stiinte exacte – un umanist. Unul pragmatic, dar si visator cand este cazul (un vis poate deveni realitate daca il asterni pe hartie si ii stabilesti termene). Incep, cu ocazia asta, o noua serie de interviuri cu oameni de turism, atat proprietari de agentii de turism, cat si hotelieri, marketeri, traineri. Dar sa il las pe Dan Anghelescu sa va vorbeasca. Ma bucur ca imi ofera ocazia sa va propun, in premiera, un nou termen, care ii apartine in totalitate: „homo internetus”. Se pare ca a trecut vremea homo sapiens? Vom vedea cat de repede. Pana atunci, lectura placuta!

-Ai o experienta mare pe piata agentiilor de turism. Ai infiintat propria agentie in 1992, inca din timpul studentiei. Care crezi ca sunt provocarile anului 2013 pe piata de travel? Ce s-a schimbat in 20 de ani?

– Cred ca cea mai mare provocare este daca vor functiona aliantele dintre agentiile de turism formate in ultimul timp. Pentru ca piata de travel din Romania in 2013 va fi un camp deschis de bataie pentru cota de piata si pentru ajustarea profiturilor.

Ce s-a schimbat in 20 de ani? Multe, foarte multe! In primul rand era o aventura sa iti instalezi telefon (era numai ROMTELECOM), inca exista telex, iar fax-ul era noua tehnologie (nici nu mai tin minte cate file au fost trimise si primite albe, pentru ca se punea invers in fax!). Toate rezervarile se trimiteau pe fax sau telex, diagramele erau niste tabele imense scrise de mana cu creionul. Asa se faceau rezervarile! Afisele de promovare le scriam de mana cu carioca colorata, iar capul de afis era desenat de un pictor! Copiatoare nu existau decat la firmele de stat, iar ca sa imi cumpar erau extrem de scumpe! Cam asta era promovarea agentiei la inceputul anilor 90. Contractarile se organizau de doua ori pe an, in primavara la mare si in toamna la munte. La contractari (bursele de turism) se semnau contracte ferme pentru un anumit numar de locuri garantate. Ce batalie era sa contractez locuri la SC Neptun-Olimp! Asa constuiam oferta! Cum se desfasoara acum munca (rezervari, contactari, promovare etc.) intr-o agentie de turism in anii 90 parea SF!

„Agentiile mici vor trebui sa se profileze pe programe tailor made si pe servicii de consultanta”

– Pe piata agentiilor de turism au loc, an de an, aliante si se formeaza grupuri. Ce sanse mai au agentiile mici si medii, de nisa? Dar cei care doresc sa-si infiinteze acum agentii de turism?

Agentiile mici vor fi inghitite de agentiile mari, agentiile mari se vor uni intre ele si vor promova in special pachete cu date fixe de intrare (chartere avion sau autocar) si pre-rezervate. Agentiile mici vor trebui sa se profileze pe programe tailor made si pe servicii de consultanta (platite prin taxa de rezervare) oferite clientilor care au alte nevoi decat ceea ce promoveaza agentiile mari. Pentru cei care vor sa isi infiinteze o noua agentie de turism le spun ca in primul rand trebuie sa isi faca un plan de afaceri realist si studiat, pentru ca foarte multe agentii au numele inscris la OSIM, au contracte de exclusivitate pe anumite unitati de cazare si nu in ultimul rand au clienti fideli.

– Ce impact are online-ul asupra pietei agentiilor de turism?

Online-ul are un impact foarte mare asupra pietei de travel. Stai acasa in fata TV-ului iar in pauza publicitara intri pe net si… doar doua, trei click-uri, un card si pleci in vacanta!
Comoditatea si aglomerarea urbana au creeat „homo internetus”! Acesta este si motivul pentru care in ultimii ani agentia de turism La Piovra Turista s-a indreptat catre piata de travel online. Site-ul nostru pe care l-am lansat la inceputul anului foloseste tehnologie moderna, iar informatiile sunt reale si bogate in detalii. Dar cel mai important este ca oricine poate sa scrie comentarii pe site la toate produsele noastre. Aceste comentarii nu sunt filtrate de noi pentru ca folosim platforma de la facebook, pentru cei care au cont!

– Esti membru in Consiliul Director al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT) de 4 ani. Ce rol trebuie sta aiba de acum inainte aceasta organizatie de prestigiu, infiintata in 1990, imediat dupta Revolutie? Ce te multumeste, ce schimbari crezi ca sunt necesare?

Avem nevoie ca asociatia sa ramana puternica din toate punctele de vedere. Aceasta asociatie trebuie sa ne apere interesele de breasla in fata statului si a tertilor, sa ne consilieze juridic si financiar, sa ne informeze despre schimbarile survenite la nivel international si, foarte important, sa ne ofere studii de piata, dar nu in ultimul rand sa organizeze  prin ATC (ANAT Training Center) cursuri de specialitate. Sunt multumit ca am reusit sa organizez, fiind presedintele Grupului de lucru invatamant din ANAT, cateva editii ale cursului de „managementu reclamatiilor” la un pret modic (practic membrii nostri au platit doar masa de pranz, trainerul si sala le-am obtinut gratuit) si ca am reusit sa inchei cateva parteneriate cu terti pentru organizarea unui curs GRATUIT de „director de agentie de turism” acreditat CNFPT. Am reusit sa organizam mai multe cursuri IATA prin intermediul ATC.
Si poate cel mai important lucru este ca ANAT face parte din grupul de lucru III, din cadrul Comitetului Consultativ Tematic Educatie si Formare Profesionala pentru ca agentiile membre sa poata accesa mai usor fonduri europene in perioada 2014-2020.
Mai sunt multumit si pentru ca acum avem un singur targ de turism in Bucuresti. Prin acest fapt cheltuielile membrilor nostri s-au diminuat, nemaifiind nevoie sa mearga in mai multe locatii. Ma bucur ca vocea ANAT s-a auzit si a fost luata in considerare de catre guvernanti, dar si de catre consumatori. Mai sunt multe lucruri de facut pentru agentiile de turism membre. In primul rand cred ca presedintii de regiuni trebuie sa se implice mai mult in relatia cu membrii din regiunea respectiva, pentru ca fiecare zona care este o micro-piata care functioneaza diferit. Imi doresc ca toti membri CD sa fie  implicati si sa aiba in subordine o comisie de specialitate. Imi doresc ca agentiile membre sa fie unite si conlucreze in interesul general, nu sa primeze interesul personal (pentru ca este trecator).

– Care sunt nisele cele mai profitabile acum, in 2013, pentru o agentie de turism (turism de afaceri şi MICE, turism intern, turism extern, ticketing etc.)? Dar cele perdante, care implica un efort mult mai mare?

O agentie de turism poate oferi in timp servicii complete, de la transport, cazare pana la ghid si bilete la meci. Dar – cel mai important –  trebuie sa fie specializata pe un serviciu de nisa. Asa ca unele agentii sunt profitabile pe evenimente, altele pe sejururi interne sau externe. Multe agentii de turism vand in principal un serviciu de nisa si sunt profitabile pe acela. Indiferent de nisa, scopul unei companii este sa fie profitabila! Atunci fiecare sa faca ce stie sau ce ii place cel mai mult si va avea succes.

– Cum abordeaza azi agentiile de turism partea de marketing, inclusiv cea de promovare?

Am observat in ultimul an o preferinta a agentiilor de turism sa se promoveze cu ajutorul blogerilor si al social media. Dar si reclamele online platite sunt inca la mare cautare. Totusi promovarea traditionala nu a disparut, mai exista publicatii tiparite dar si prezenta numeroasa la targurile de turism.

-Daca e sa alcatuiesti un top al instrumentelor de promovare, de vanzare pentru agentii, cum ar fi acesta? Ma refer la site, cataloage si brosuri, reclama pe presa scrisa si audiovizual, reclama pe internet, social media etc.

Din pacate, instrumentele de promovare sunt dictate de modul nostru de viata. Adica „homo internetus” trebuie hranit cu informatii online, acestea trebuie sa fie complete, deci foarte multe. Acum, dupa ce s-a deschis apetitul de calatorie, trebuie sa citeasca si reviews (pareri) ale celor care au fost in locatia respectiva, dupa aceea trebuie sa faca si o comparatie de tarif. In concluzie trebuie consumate topuri de hartie pentru a putea sa oferim asa de multa informatie pe cat se cere! Eu cred ca presa scrisa tiparita ar trebui sa se transforme in presa online pentru a putea face fata fluxului tot mai mare de informatie. Dar sa nu uitam de cei care nu folosesc internetul si care sunt destul de multi. Pentru acestia inca trebuie sa publicam cataloage sau brosuri.

„Omul are nevoie sa vorbeasca si sa vada o fata prietenoasa, are nevoie sa stie ca se poate baza pe acel agent care va fi in acelasi loc si cand se intoarce turistul nostru din vacanta”

– Cum vezi agentia de turism peste 10 ani? Va mai exista acest concept, si daca da, cum se va transforma?

Foarte interesant cum functioneaza piata de travel in lume… In Europa inca exista agentii de turism la strada pe bulevardele principale, nu cred ca vor disparea curand, deoarece omul are nevoie sa vorbeasca si sa vada o fata prietenoasa, are nevoie sa stie ca se poate baza pe acel agent care va fi in acelasi loc si cand se intoarce turistul nostru din vacanta.

In America au inceput sa reapara timid agentii de turism la strada tot din aceleasi considerente.
Cred ca in Romania mixul intre agentia traditionala de turism la strada si site-ul propriu este cartea castigatoare!

– Esti roman şi un impatimit al destinatiei Romania, desi, fireste, calatoresti mult si peste hotare. Care crezi ca sunt atuurile destinatiei turistice Romania, pentru a intra cu capul sus pe piata turistica internationala?

Eu gandesc cu inima cad vine vorba despre tara mea, asa ca voi fi partinitor, dar totusi realist. Cred ca putem dezvolta Delta Dunarii, Sighisoara, Bucovina si de ce nu si clubbingul la Mamaia sau in Bucuresti!

– Care sunt destinatiile tale externe preferate si de ce?

Imi plac foarte mult destinatiile exotice, plajele aurii, apa marii in sute de nuante de albastru si palmierii care de mic m-au fascinat. Rar am ocazia sa le vizitez si sa ma bucur cu adevarat de ele. Este normal sa imi placa ceva ce nu vad in fiecare zi, palmierii in Romania sunt doar in ghiveci!

– In incheiere, sa revenim la agentiile de turism. Ce calificativ ai da creativitatii agentiilor de turism din Romania? Se mizeaza mult pe turismul de masa, pe destinatiile clasice. Crezi ca vorbim de un cerc vicios aici – asta cere publicul, sau ar trebui ca şi agentiile sa ofere alternative?

 

Piata de travel din Romania este o piata ca oricare alta, dar nu putem spune cu certitudine acest lucru pentru ca nu exista studii sau sondaje la nivel national pe acesta piata. Unele agentii de turism au studii din anii precedenti, dar nu sunt suficiente pentru toate intrebarile si dorintele noastre. Aproape in fiecare an apar programe noi si interesante, dar cererea de calatorie este limitata la sejururi la mare vara si sejur la schi iarna. In concluzie se cere si se vinde Bulgaria, Romania, Grecia, Austria…

A consemnat Traian BĂDULESCU

Un comentariu


  1. In concluzie se cere si se vinde Bulgaria, Romania, Grecia, Austria…
    rectificam:)
    In concluzie se cere si se vinde Bulgaria, Romania, Grecia, Turcia, Ungaria si Spania

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.