M-am hotărât să mă axez mai mult pe un domeniu care mă fascinează de mult timp: turismul de evenimente, practic industria M.I.C.E. (Meetings – Incentives – Conventions – Exhibitions) – un segment de elită al turismului. Am organizat evenimente de-a lungul timpului mai ales (pe partea de turism şi de Science Fiction – nu râdeţi, sunt scriitor şi fan al genului), ştiu cu ce se “mănâncă” acestea. Şi ştiu că nu e uşor. Un singur amănunt care scapă îşi poate da totul peste cap.
Vă aduc o veste bună! Recent, s-au pus bazele unei organizaţii care are ca scop exact acest lucru: industria M.I.C.E. şi aducerea, respectiv crearea de evenimente în România – APIER (Asociaţia Profesioniştilor din Industria de Evenimente din România). Sunt membru fondator al acestei asociaţii. Vom pregăti multe surprize plăcute pe care le vom comunica la timpul respectiv, cât de curând.
Există mai multe forme de turism: de odihnă şi relaxare, cultural, sportive, social şi sociologic, ştiinţific, politic, de afaceri şi de evenimente. Dar ce înseamnă turism de evenimente? Această formă de turism vine pe o schemă de obligaţii profesionale foarte bine pusă la punct. Din când în când, acesta are timp liber. Pe acest timp se construiesc oferte locale, scurte, interesante şi de calitate, dar atenţie, nu neapărat ieftine. Turiştilor de afaceri veniţi în Bucureşti, de exemplu, li se oferă postururi sau pretururi ale Capitalei, vizitarea împrejurimilor Bucureştiului, deplasări pe Valea Prahovei, dar şi destinaţii mai îndepărtate (Delta Dunării, Bucovina etc.).
Potrivit prof. univ. dr. Gabriela Stănciulescu (care mi-a făcut onoarea de a fi coordonatorul lucrării mele de dizertaţie pe care am susţinut-o cu ocazia absolvirii unui Masterat de marketing şi management în turism la Academia de Studii Economice), “turismul de evenimente este un domeniu prin excelenţă dinamic în toată lumea. În ultimii 15-20 de ani, circulaţia turistică mondială are din ce în ce mai des drept motivaţie deplasarea individuală sau de grup, în scopul participării la congrese şi conferinţe internaţionale, expoziţii şi târguri specializate, forumuri de afaceri, sesiuni de training şi programe de Team Building sau călătorii de stimulare a angajaţilor. Organizarea profesionistă de evenimente reprezintă o componentă a industriei ospitalităţii şi este generatoare de imagine pozitivă şi de venituri substanţiale pentru destinaţia în care se desfăşoară. Ea poate fi considerată, pe drept cuvânt, ca fiind componenta cea mai eficientă şi mai profitabilă din turism” (“Managementul operaţiunilor în turismul de evenimente”).
Turismul de evenimente este cel care asigură legătura între lumea corporatistă şi a organizaţiilor (unde există mulţi, mulţi bani) cu lumea de travel (touroperatori, DMC, hoteluri etc.). La târgurile internaţionale de M.I.C.E., precum IMEX (Frankfurt) şi EIBTM (Barcelona) vin multe corporaţii din diverse domenii (medicină, asigurări, bănci etc.) care caută firme de turism cu care să coopereze, destinaţii unde să îşi organizeze evenimentele, Convention Bureau-ri partenere.
Industria de congrese şi conferinţe reprezintă o provocare pentru orice agent de turism şi necesită investiţii substanţiale în resursa umană, precum şi un efort continuu pentru asigurarea unor servicii de înaltă calitate clienţilor de business-travel. Carlson Wagonlit, Radius, BTI, American Express, Lufthansa City Center, Egencia, GlobalStar sunt exponenţi de seamă ai industriei mondiale de business travel care sunt reprezentaţi în România de către agenţii de turism. În prezent, sectorul de turism de conferinţe şi congrese reprezintă aproximativ 40% din activitatea multor agenţii de turism. În cazul turismului de afaceri trebuie să existe o flexibilitate mare din partea furnizorului de servicii, deoarece multe deplasări pot interveni de la o zi la alta. Clientul de business este foarte căutat, deoarece este interesat mai puţin de preţ, şi mai mult de rapiditatea, calitatea şi eficienţa serviciilor.
Turismul de afaceri şi evenimente reprezintă aşadar o formă interesantă de turism cu scopuri comerciale, guvernamentale sau educaţionale, având partea de agrement (leisure) ca motivaţie secundară. Presupune, în general, deplasarea într-o altă localitate, la o distanţă mai mare de 50 de km de localitatea de origine a turistului de afaceri, deplasare determinată strict de o afacere, de un eveniment sau de un scop educaţional. Există mai multe feluri de turism de afaceri: deplasări individuale, deplasări de grup, deplasări cu ocazia unor evenimente (domeniul M.I.C.E. – Meetings – Incentives – Conventions – Exhibitions, mai precis târguri, expoziţii, conferinţe, congrese, incentive-uri), team building-uri şi deplasări de training. Un domeniu aparte al turismului de afaceri este cel de incentive. Incentive-urile reprezintă călătorii care au ca scop recompensarea personalului unei firme sau a partenerilor unei firme, în cadrul cărora pot avea loc şi team building-uri sau alte activităţi. De cele mai multe ori, un incentive este o formă de recompensă mai eficientă şi cu rezultate mai rapide decât cea financiară.
Bineînţeles, în cazul congreselor internaţionale, care, de multe ori, sunt stabilite cu 1-4 ani înainte, companiile locale de turism (tour-operatori denumiţi DMC – Destination Management Company) trebuie să asigure din timp rezervările la hotel şi diversele tururi şi circuite. În general, un turist de afaceri este interesat să consume şi un pachet turistic de leisure. Industria de conferinţe şi evenimente se află într-o perpetuă schimbare pe plan mondial. De exemplu, în 1980, în Londra erau săli de conferinţe care nu aveau toalete pentru femei. Motivul? Sexul feminin era cvasiabsent în industria M.I.C.E. În prezent, femeile au devenit mult mai puternice în sectorul economic. Pe de altă parte, acum se ţine cont mult de diversitatea culturală şi de echilibrul serviciu-familie. Mulţi participanţi la conferinţe doresc să-şi aducă rudele cu ei ceea ce implică dezvoltarea pachetelor de leisure adiţionale reuniunilor. Ca atare, tour-operatorii trebuie să încurajeze delegaţii în a opta pentru mici tururi şi excursii. Acest aspect constituie o mare oportunitate pentru destinaţii speciale precum România. Ca să va daţi seama mai bine ce presupune acest lucru: un delegat la o conferinţă echivalează cu 5 turişti de leisure! Uneori, evenimentele din România pot constitui, pentru mulţi, unica oportunitate de a cunoaşte şi de a vizita ţara noastră.
Aşa cum la noi s-a format, de curând, APIER, pe plan internaţional există o serie de organizaţii de prestigiu, precum ICCA (International Congress and Convention Association) – www.iccaworld.com, Site (Society of Incentive and Travel Executives) – www.siteglobal.com, MPI (Meetings Professionals International) – www.mpiweb.org, IAPCO (International Association of Professional Congress Organizers) – www.iapco.org.
O să continui foarte curând această serie de articole despre potenţialul industriei M.I.C.E. din România.
Traian Bădulescu, 2013