Cunoaştem cu toţii că în lume există două clase sociale, din punctul de vedere al avuţiei materiale: săracii şi bogaţii. (În basmul despre existenţa unei clase de mijloc nu mai cred nici măcar copiii de grădiniţă în ziua de astăzi…)
Practic, săracii sunt cei care cred că banii există; ceilalţi, evident, ştiu că banii nu există şi tocmai de aceea sunt în tabăra bogaţilor. Săracii muncesc pentru bani (adică pentru ceva ce nu există), iar bogaţii… creează (ei construiesc viitorul folosindu-se de puterea gândurilor; numai că, în deceniile din urmă, printre adevăraţii bogaţi s-au infiltrat mulţi „săraci cu bani“ care cred că sunt bogaţi şi care au ajuns, din păcate, să îşi transpună gândurile sărace în realitate, creând şi mai multă sărăcie în lume).
Săracul înţelege banul astfel: vine avansul (sau lichidarea) şi banii pentru care s-a înţeles să muncească în acea lună îi intră în cont sau îi primeşte în mână. Îşi plăteşte din ei rata la casă, facturile de utilităţi, mâncarea, hainele şi o mulţime de alte lucruri importante pentru el şi membrii familiei lui. Banii săi dispar astfel din contul personal în conturile celor care deţin serviciile sau produsele de care el are nevoie. Şi, peste fix o lună, o ia de la capăt… Iar acest model de viaţă îl tot repetă, an după an, până la finalul existenţei sale…
Aşa înţelege săracul banii şi rolul acestora.
Numai că, iată, vine deodată criza peste el şi, ca din senin, constată că… nu mai sunt suficienţi bani în lume. Contul său de economii (dacă are unul) se subţiază văzând cu ochii, valoarea proprietăţilor lui (dacă deţine aşa ceva) se diminuează considerabil, firma unde lucrează nu mai are bani, patronul nu mai are bani, nici măcar statul nu mai are bani! Şi se întreabă nedumerit, scărpinându-se în creştet: unde au dispărut banii? Banii băncilor, ai companiilor de investiţii, ai fondurilor mutuale, ai producătorilor de automobile, ai investitorilor, ai statului, unde au dispărut? Unde s-au dus aceşti bani, care, cu puţin timp în urmă, se aflau acolo, în existenţa lui de zi cu zi?
Şi continuă să se întrebe la nesfârşit, fără şansa de a afla vreodată răspunsul. Fiindcă răspunsul adevărat, răspunsul care îi dă fiori reci ca gheaţa pe şira spinării, încalcă orice logică de-a lui: toţi acei bani pentru care el a muncit zi de zi, care păreau atât de reali, cu care putea cumpăra atâtea lucruri, erau… imaginari! Existau în „economia de suprafaţă“, însă odată ajunşi pe piaţa de capital, se volatilizau.
De ce?
Fiindcă acţiunile au ajuns să fie evaluate şi cumpărate nu după valoarea lor reală, ci după ştiri, după zvonuri, după indici economici greu de cuantificat, după declaraţiile politicienilor, după promisiunile preşedinţilor şi după o mulţime de alţi factori fără nici o legătură cu valoarea reală.
Astfel, piaţa de capital a „umflat“ preţul acţiunilor ani în şir, „umflând“ valoarea banilor fără vreo corespondenţă cu realitatea. Bancherii şi administratorii fondurilor de investiţii (acei „săraci cu bani“ despre care aminteam înainte) au început să se joace cu ideea de bani, creând bani imaginari. Până la un anumit nivel, banii reali puteau exista; dincolo de acel nivel, ei erau pur şi simplu covârşiţi şi asfixiaţi de banii imaginari.
Când „săracii cu bani“ – confundaţi adesea de săracii din popor cu adevăraţii bogaţi, ba chiar luaţi drept modele de urmat, din nefericire! – au ajuns la gradul cel mai înalt de lăcomie, au retras de pe piaţa de capital banii reali (purtători de valoare), lăsând săracilor… banii imaginari. Şi astfel, primul bobârnac a fost dat lungului lanţ de piese de domino, care au început să se prăbuşească una după alta… Iar piesele de domino sunt… oamenii săraci, firmele ale căror clienţi sunt oamenii săraci, ţările a căror populaţie este majoritar săracă…
Practic, s-a ajuns acum în situaţia în care „săracii cu bani“ au declanşat un cancer financiar care nu mai poate fi vindecat după metodele cunoscute şi care îi va măcina şi pe ei, la fel cum îi va măcina pe toţi săracii lumii. Chimioterapia aplicată de guvernele tuturor ţărilor va duce la o slăbire accentuată a organismului societăţii umane la nivel planetar, urmând ca o hiper-mega-superinflaţie finală să spulbere însăşi ideea de bani! O spun toţi marii analişti economici, toţi marii specialişti în finanţe: omenirea a trăit „pe datorie“ şi, acum, a venit scadenţa!
Semne ale sfârşitului banilor se arată din ce în ce mai des. Chiar şi tu, dacă priveşti mai în adânc, le vei vedea. Mai în adâncul portofelului tău, vreau să spun… Vei descoperi acolo nişte carduri; pe ele sunt nişte idei de bani; când mergi la magazin şi cumperi ceva, apoi alegi plata cu cardul, practic, îţi achiţi marfa cu idei de bani transferate din contul tău în contul cu idei al magazinului. Nu e nimic în neregulă cu această imagine, nu-i aşa? Ba chiar a ajuns ceva firesc!…
Însă… atenţie!… ideile de bani cu care operezi nu au valoare reală, ci doar virtuală! Dacă reţeaua electrică globală pică, toată averea ta, oricât ar fi ea de mare, dacă e depozitată în bănci, este… zero! Nu ai nimic, pentru că nu te poţi folosi de ea… Şi astfel ajungi unul dintre… „săracii oameni bogaţi“!
Gândeşte-te bine şi forţează-ţi mintea să pătrundă în profunzimea acestui fenomen. Vei fi unul dintre puţinii care fac asta, să ştii! Cei mai mulţi semeni de-ai noştri aleg doar să se strângă în pieţe şi urle la guvernanţi… Tu, însă, dacă vei judeca situţia cu responsabilitate şi curaj, vei descoperi şi soluţia. Singura viabilă, de altfel: investiţia în lucrurile care durează veşnic!…
A fondat propria companie, PAVCON eDucational, in anul 2002, pentru a oferi oamenilor acces la educatia non-liniara si la dezvoltarea personala continua.
A fondat cea dintai revista motivationala si de dezvoltare personala din Romania, „
Profesor de… Fericire„.A fondat primul sistem educational si de dezvoltare personala din Romania cuplat cu o afacere de marketing relational, ca suport educational pentru intregul meu de afaceri si pentru viitorii antreprenori si pasionatii de de dezvoltare personala: SELF COACH ROMANIA.
A editat carti si reviste diverse si a scris, sub propria semnatura sau sub pseudonim, mai bine de 25 de volume si sute de articole.
A pus pe picioare o afacere clasica stabila, iar in paralel a demarat mai multe afaceri de network marketing, ajungand in scurt timp la un nivele importante si stabile financiar.
A fondat „Programul pentru Succes„, un program de dezvoltare personala care a schimbat in bine vietile a peste 2500 de oameni, atat din tara, cat si din strainatate.
Este trainer licentiat al SWISS CENTRE International Business Research din Geneva, o companie de consultanta in afaceri foarte apreciata pe plan mondial.