Eli Roman: Presa de turism are rolul de a critica ceea ce nu se face sau punctele vulnerabile ale turismului şi de a informa publicul despre situaţiile “aşa DA”

Continui să redau o parte din arhiva mea de interviuri. De data aceasta, cu Elisabeta Roman, unul dintre cei mai apreciaţi şi plăcuţi jurnalişti economici de TV. A intrat în lumea televiziunii realizând emisiuni pe The Money Channel, ulterior şi pe Realitatea TV. Practic, cel puţin 4 ore pe zi reprezintă live-uri pentru Eli. Am fost invitat de multe ori în emisiunile ei şi, fără a dori să fac pe nimeni invidios, ea este unul dintre interlocutorii meu preferaţi. Ştie să ridice probleme, înţelege toate mecanismele economice şi, mai presus, gândeşte pozitiv. Unul din subiectele abordate des în emisiuni de Eli este turismul. Pe de altă parte, adoră călătoriile.

Deşi eşti la bază economist, ai optat pentru cariera de jurnalist. Ce te-a determinat să faci acest pas? Cum ai trecut din lumea presei scrise în lumea televiziunii?

Jurnalist, pentru că la acea vreme, mai exact în 2003, mi s-a oferit această oportunitate eu lucrând iniţial în cadrul departamentului de marketing al Grupului de Presă ‘Bursa’. Nu mă vedeam vreodată jurnalist, neavând studii în acest sens, dar şcoala făcută de MAKE la ziarul Bursa cred că a compensat, mai ales ca faceam jurnalism practic şi mai puţină teorie. Nu poate să nu te prindă acest sindrom, mai ales la început de drum, conferinţele, deplasările, oamenii cu care intri în contact, preşedinţi de companii, banci, miniştrii, etc. 3 ani am încercat să învăţ cât de mult posibil despre ce înseamnă a fi un jurnalist specializat pe economic. Trecerea către televiziune, parcă a venit de la sine, odată cu deschiderea primei televiziuni de business din România, The Money Channel, în mai 2006. E altceva, dacă până acum ce gândeai îţi era la îndemână sa scrii, acum trebuie să vorbeşti, să spui ce gândeşti, uitându-te în acea gaură neagră (camera video), căci asta vedeam eu la început. Şi eram cam crispată, acum râd când mă uit la înregistrările cu mine, de acum 5 ani.

Realizator şi prezentator de emisiuni economice! Pare o profesie care mănâncă timp, necesită mai multă documentare decât pentru alte domenii. Ce presupune activitatea ta?

O profesie care te ţine non stop în priză, conectat la realităţile interne dar şi internaţionale. Cu siguranţă vorbim de timp special alocat documentării şi realizării emisiunilor, pentru că nu poţi să le ştii pe toate, în profunzime. Ai acces la generalităţi urmărind zilnic ştirile dar asupra anumitor teme, cum ar fi spre exemplu turismul de business, e nevoie de mult decât întrebările pe care şi le-ar adresa un profan. Sunt o fire conştiincioasă, căreia îi place să aducă plus valoare emisiunilor pe care le realizez. Cum arată o zi din viaţa mea? Mă trezesc la 5 dimineaţa, asta pentru că de jumătate de an, realizez şi matinalul de la Realitatea TV. Dau bună dimineaţa în fiecare zi telespectatorilor RTV la ora 8 din postura de prezentator şi realizator.

Unul dintre subiectele tale preferate îl constituie turismul. De unde această pasiune, am putea spune?

Cui nu-i place turismul, cine n-ar vrea să călătorească cât mai mult, să ajungă în toate colţurile lumii? Personal, încerc prin emisiunile a căror tematică este turismul să aduc cât mai aproape telespectatorul de realităţile acestui domeniu, îmi place să văd atât partea plină a paharului dar mai ales cea goală. În special a turismului autohton care nu va creşte niciodată dacă ne vom raporta doar la 3 luni de turism estival pe malul Mării Negre şi alte 3 luni de turism montan pe Valea Prahovei. Avem o ţară frumoasă, cu oameni primitori, dar aşa nu ne putem vinde, mai trebuie să şi investim în infrastructura turistică, în cei care lucrează în industria aceasta etc.

Spunem, fără nicio exagerare, că eşti unul dintre cei mai plăcuţi, comunicativi şi documentaţi realizatori de emisiuni cu teme economice şi sociale. Din lumea turismului ai avut foarte mulţi interlocutori. Unul dintre ei am fost, în mod frecvent, şi eu. Cum crezi că stau liderii industriei turistice din România la capitolul comunicare? Ce le lipseşte şi ce aspecte bune ai remarca în cazul lor?

Face parte din meseria de jurnalist pe care mi-am însuşit-o! Reprezentanţii industriei turistice ştiu să vândă, la nivel individual însă. Eu personal simt nevoia unei voci mai susţinute ale liderilor din turism care să-şi adune forţele, cunoştinţele, strategiile la un loc, care să arate că le pasă de turismul autohton, de România! Să fie un pic mai responsabili, nu doar faţă de afacerile pe care le conduc ci şi faţă de ţara noastră, de potenţialul ei neexploatat la adevărata valoare.

Care este cea mai preţioasă amintire din deplasările pe care le-ai avut? Sună imposibil să alegi dar te rog să încerci! Dar cea mai neplăcută?

Greu, dar voi încerca. Croaziera pe care am realizat-o pe Marea Mediterană cu ocazia lunii de miere. Este acel oraş plutitor pe care fiecare dintre noi ar trebui să ajungă macar odată în viaţă. Pe scurt a însemnat vizitarea a 7 oraşe aflate în 4 ţări pe 2 continente. Este o experienţă de trăit, şi cine ştie, poate deveni printre cele mai preţioase amintiri din deplasările pe care le-aţi făcut! Cea mai neplăcută, la acea vreme, a fost probabil întoarcerea dintr-un concediu pe care l-am petrecut în Croaţia, pe insula Hvar, cu ocazia trecerii dintre anii 2007/2008. Soţul meu, pasionat de yachting, şi-a dorit să mergem pe Hvar datorită climei blânde şi permisive pentru a ne da cu barca. La întoarcere însă, trebuie să menţionez că am mers cu maşina proprie şi cu barca pe portbagaj, deasupra pe ea, am avut parte numai de neplăceri. Să le luam pe rând, pentru că sunt de râs: nu aveam GPS, nu aveam cauciucuri de iarnă, ştergătorul din spate s-a rupt, credeam că avem lanţuri dar când colo erau fire de încărcat bateria şi una peste alta de la Belgrad şi până în Bucureşti am venit pe un viscol cumplit şi a culminat cu intrarea în Capitală, unde pe anumite artere zăpada depusă depăşea şi 30 cm.

Călătoreşti împreună cu soţul tău, Stelian Negrea, care este la rândul său un cunoscut jurnalist în domeniul economic. Cum vedeţi destinaţiile turistice din punct de vedere al jurnaliştilor specializaţi pe economic?

Poate că vorbim de un defect profesional atunci când călătorim şi ne manifestăm o dublă personalitate: de turist dar şi de jurnalist. Nu poţi să nu faci comparaţii între costurile şi calitatea serviciilor pe care le primeşti în afara graniţelor ţării cu cele pe care turismul autohton le oferă.

Consideri necesară presa de turism? Cine ar trebui să o susţină, sau ce ar trebui să „conţină”?

Presa de turism are rolul ei, în special de a critica ceea ce nu se face sau punctele vulnerabile ale turismului şi de a informa publicul despre situaţiile “aşa DA”. Susţinerea principala ar trebui să vină din partea autorităţilor (asociaţiile de profil), a MDRT, care dacă nu îţi livrează informaţiile pe care le soliciţi nu poţi să-ţi duci la capăt demersul jurnalistic. Actorii din această industrie să fie comunicativi şi atunci când realizează ceva bun dar şi atunci când mai şi greşesc.

Ai deja o experienţă de aproape 5 ani ca realizator TV. Cum crezi că este la ora actuală turismul reflectat „pe sticlă”. De ce crezi că avem încă puţine emisiuni tematice de turism?

Turismul „pe sticlă” este tratat punctual, dar superficial. Cu excepţia câtorva emisiuni-anchete în care sunt dezbătute cu adevărat problemele turismului, să faci emisiuni educative, informative e greu de realizat în lipsa unor imagini care să te susţină. Publicului, viitorul turist trebuie să-i arăţi destinaţia, trebuie să-i apari documentat, poate chiar să fi mers în acea destinaţie. Altfel rezonezi sau mai bine zis, altfel treci de sticlă când ai explorat destinaţia şi vorbeşti în cunoştinţă de cauză. Mă refer în special la jurnalistul specializat pe turism. Toate acestea necesită resursă financiară, care în aceste vremuri nu e tocmai uşor de găsit.

Să ne îndreptăm acum către latura profesională. Cum ai „simţit” anul 2010, din punct de vedere al economiei. S-a dovedit mai rău de cât te-ai aşteptat sau exact aşa cum ţi-ai închipuit?

Profesional, 2010 a fost un an greu pentru România, pentru români, pentru mass-media, deci şi pentru mine. Nu atât de greu încât să mă descurajeze, să mă abată de la planurile făcute iniţial. Marea realizare a anului 2010 a reprezentat-o cooptarea mea în echipa de jurnalişti a postului de ştiri Realitatea TV.

Crezi că este promovată eficient România ca destinaţie turistică, sau mai bine zis ce ar trebui pentru a promova turismul şi România?

Cât de eficient este promovată România ca destinaţie turistică ne spun statisticile INS, ne spune aportul turismului în PIB etc. Departe de mine de a avea reţeta succesului dar cred că este nevoie de multe fapte şi nu doar de vorbe pentru promovarea turismului şi a României.

A consemnat Traian Bădulescu

Interviu publicat de revista tour.ist, 2011

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *